هفته‌نامه سیاسی، علمی و فرهنگی حوزه‌های علمیه

روحانی شهید غلامحسین گذری

رواق شهیدان - شماره 751

روحانی شهید غلامحسین گذری


شهیدی که در مبارزه با رژیم پهلوی نقش محوری داشت و در این راه، مورد آزار و اذیت ساواک قرار گرفت. او پس از طلوع انقلاب، به سازندگی و آبادانی منطقه زندگی‌اش پرداخت.

  تولد و تحصیل
روحانی شهید غلامحسین گذری سال 1332 شمسی در یکی از روستاهای توابع مشهد مقدس به دنیا آمد. هفت سال داشت که گرد یتیمی بر چهره مظلوم و کودکانه‌اش نشست.
صفای باطنی و تربیت دینی خانوادگی‌اش باعث شد تا پس از پایان دوره ابتدایی، تحصیل در حوزه علمیه را دنبال نماید. او در یکی از مدارس مشهد مقدس مشغول فراگیری مقدمات شد. ضمن آنکه به-دلائلی در یکی از مراکز تولیدی کارگری می‌کرد.

  مبارزات سیاسی
این طلبه شهید، با الهام از نهضت امام خمینی(قد) گام‌های مؤثری را در مسیر انقلاب برداشت و در این هدف، بسی مرارت‌ها بر سرش آمد.
منزل او کانون هدایت مبارزان و محل توزیع و تکثیر اعلامیه‌های مربوط به نهضت بود. کارهای مؤثر سیاسی‌اش، از چشم عمال رژیم پهلوی مخفی نبود و به‌همین خاطر مورد آزار و اذیت آنها قرار می-گرفت. در یک واقعه وقتی که در قوچان بی‌پروا ندای رهبر انقلاب امام خمینی(قد) را به گوش مستمعین می‌رساند،‌ مورد حمله ساواک قرار گرفت و مجروح شد.
شهید پس از پیروزی انقلاب، اقدام به تأسیس انجمن اسلامی و پایگاه بسیج در محل زندگی ‌اش نمود.

  خدمات اجتماعی
این روحانی مجاهد محرومیت‌های به‌جامانده از رژیم پهلوی را برازنده جمهوری اسلامی نمی‌دید؛ لذا با عملیات آب‌رسانی به منطقه بحرآباد، تشکیل صندوق قرض‌الحسنه، ساخت منازل مسکونی برای افراد کم‌بضاعت و احداث ساختمان زینبیه برای فعالیت‌های دینی بانوان به ترمیم کشور در بخش‌های مختلف پرداخت.

  شهادت
​​​​​​​
قبل از اعزام به جبهه، آموزش‌های نظامی را دیده بود و یکی از مشوق‌های مؤثر در اعزام افراد به جبهه‌ها بود. خود نیز در روزهای اول جنگ، عازم مناطق جنگی شد. عاقبت در فروردین سال 1361شمسی در منطقه شلمچه آسمانی شد و به کاروان سعادتمند شهدا پیوست.
پیکر پاک شهید در بهشت رضای مشهد دفن شد.
طوبی له و حسن مآب

ارسال دیدگاه