هفته‌نامه سیاسی، علمی و فرهنگی حوزه‌های علمیه

تبدیل تهدیدها به فرصت‌ها هنر مدیریت است

در اجلاس مدیران استانی حوزه‌های علمیه خواهران عنوان شد

تبدیل تهدیدها به فرصت‌ها هنر مدیریت است

اجلاس مدیران استانی حوزه‌های علمیه خواهران با سخنرانی آیات؛ حسینی بوشهری رئیس جامعه مدرسین حوزه علمیه قم، مقتدایی رئیس شورای سیاست‌گذاری حوزه‌های علمیه خواهران و حجت‌الاسلام والمسلمین مجتبی فاضل مدیر حوزه‌های  علمیه خواهران به‌همت حوزه ریاست  این مرکز و با همکاری معاونت امور حوزه‌ها از ۱۹ اردیبهشت به‌مدت سه‌روز در مرکز مدیریت حوزه‌های علمیه خواهران در قم برگزار شد.

  تبدیل تهدیدها به فرصتها، هنر مدیریت است
رئیس جامعه مدرسین حوزه علمیه قم گفت: کسی که بتواند از ابزار به نحو احسن استفاده کند و تهدیدها را به فرصت تبدیل کند، یک مدیر شایسته و مدبّر است؛ اما این در حالی است که امروز شاهد نبود چنین مدیرانی در جامعه هستیم.
به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی جامعه مدرسین حوزه علمیه قم، آیت‌الله حسینی بوشهری در اجلاس مدیران استانی حوزه‌های علمیه خواهران، مسئولیت‌های حوزه‌های علمیه را در دوران جدید جامعه مورد توجه قرار داد و گفت: امروز شرایط ویژه‌ای بر جامعه حاکم است و امیدواریم بتوانیم نقش مؤثری را در جامعه ایفا کنیم.
رئیس جامعه مدرسین حوزه علمیه قم، تربیت انسان را مهم‌ترین نیاز جامعه دانست و گفت: ما امروز به انسان‌های نقش‌آفرین و تأثیرگذار نیاز داریم تا آیندگان به کارنامه ما نمره قبولی بدهند.
دبیر شورای عالی حوزه‌های علمیه، در ادامه به اهمیت مسئله مدیریت در دنیا اشاره و بیان کرد: کسی که بتواند از ابزار به نحو احسن استفاده کند و تهدیدها را به فرصت تبدیل کند، یک مدیر شایسته و مدبّر است؛ اما این در حالی است که امروز شاهد نبود چنین مدیرانی در جامعه هستیم.
وی ادامه داد:‌ مدیریت یک مسئولیت مهم بوده که خروجی آن تربیت انسان است و رسالت انبیای الهی، تربیت انسان بوده و ما پا جا پای انبیای الهی گذاشته‌ایم تا کاری پیامبرگونه انجام دهیم.

  حوزه علمیه خواهران نعمتی برای جمهوری اسلامی است
به گزارش خبرگزاری حوزه، آیت‌الله مقتدایی نیز در این اجلاس، با توصیه طلاب به ادامه کار با شوق و شور و بدون خستگی، حوزه علمیه خواهران را نعمتی برای جمهوری اسلامی دانست و گفت: کاری که شما در کشور برای امت اسلامی انجام می‌دهید، برای مردم و خود شما برکت است.
رئیس شورای سیاست‌گذاری حوزه‌های علمیه خواهران تصریح کرد: شما مبانی اسلام و شریعت را به مردم آموزش داده و توصیه‌های اخلاقی برای مردم دارید و این نعمتی است که برای شما نیز برکاتی دارد و در روایات آمده است، کسی که احکام اسلامی را در جامعه تعلیم می‌دهد، مادامی که آن شخص به آن خیر عمل می‌کند، گوینده نیز در ثواب آن عمل شریک است.
وی یادآور شد: شما به‌عنوان اساتید معنوی و مذهبی مردم، در ثواب عمل مردم شریک هستید و امام تأکید می‌کند: حتی اگر آموزش شما توسط متعلم شما به دیگری نیز انتقال پیدا کند، باز شما در این ثواب شریک خواهید بود و این نعمت و برخورداری در ثواب منقطع نمی‌شود.
آیت‌الله مقتدایی تأکید کرد: باید برای این نعمت شاکر بود؛ زیرا خداوند شما را در جایی قرار داده است که می‌توانید، از ثواب این عمل، حتی بعد از مرگ خود نیز شریک باشید و این نعمت دامنه‌دار و جاری، همیشه برای شما باقی می‌ماند.
وی در پایان ضمن دعا برای موفقیت و سلامت طلاب، تصریح کرد: در این کار با عشق و علاقه فعالیت کنید و دیگران را برای حضور در این عرصه تشویق کنید و این روایت را همیشه در خاطر داشته باشید و به دیگران نیز گوشزد کنید تا علاقه جامعه برای حضور در مدارس علمیه بیشتر شود.

  ضرورت اجرای دقیق و هماهنگ برنامه ۵ ساله حوزههای علمیه خواهران
حجت‌الاسلام والمسلمین مجتبی فاضل نیز در این اجلاسیه، با اشاره به بازتأسیس یکصد‌سالگی حوزه‌های علمیه و نقش حوزه و روحانیت در دینداری مردم، اظهار کرد: حوزه‌های علمیه، مهم‌ترین نقش را در پیروزی انقلاب اسلامی ایران به رهبری امام خمینی(قد) ایفا کردند.
وی افزود: حوزه علمیه توانست، در سایه حمایت‌های نظام اسلامی به رشد، بالندگی و شکوفایی برسد و بتواند، آینده خود را طراحی و ترسیم کند و امروز برنامه ۵ ساله، پیش‌روی حوزه‌های علمیه خواهران قرار دارد تا بتوانیم، به سمت افق روشن حرکت کنیم.
مدیر حوزه‌های علمیه خواهران، با بیان اینکه برنامه ۵ ساله، باید طبق برش‌های استانی و در زمان مشخص طبق برنامه‌ریزی دقیق اجرایی شود، ادامه داد: ما در این برنامه باید با گام‌های محکم و مناسب حرکت کنیم و آهنگ حرکت ما، متناسب با کل کشور باشد تا به نتیجه مطلوب برسیم.
وی خاطرنشان کرد: متعهدیم در سال ۱۴۰۲، نظام جامع تعلیم و تربیت را به نهادهای بالادستی ارائه کنیم و تحقق این نظام در گروی همکاری همه‌جانبه همه اضلاع حوزه‌های علمیه خواهران، شامل: ستاد مرکزی، مدیریت‌های استانی و مدارس علمیه امکان‌پذیر خواهد بود.
حجت‌الاسلام والمسلمین فاضل بیان کرد: اگر در برنامه پنج‎ساله شروع خوبی داشته باشیم و سال اول را به‌خوبی اجرایی کنیم، می‌توانیم سال‌های بعد را نیز قوی‌تر پیش ببریم و در راستای افق تعیین‌شده حرکت کنیم.
وی در بخش دیگر سخنان خود، به ضرورت انقلابی بودن و انقلابی ماندن حوزه‌های علمیه اشاره کرد و گفت: اگر نظام بخواهد انقلابی بماند، حوزه باید انقلابی بماند و این، با عمل و حضور در میدان میسر خواهد شد و نیازمند برنامه‌ریزی است.
مدیر حوزه‌های علمیه خواهران در پایان گفت: باید تمام تلاش خود را در جهت تعالی حوزه‌های علمیه خواهران و تربیت طلاب موفق به‌ویژه در سطوح ۳ و ۴ داشته باشیم تا هم، رشد علمی حوزه‌های علمیه شتاب پیدا کند و هم، خروجی حوزه‌ خواهران، بانوان توانمند و عالمه باشند.

  افزایش مشارکت طلاب در برنامههای آموزشی در دستور کار است
خانم افشار هم در این اجلاسیه، به محورهای مهم اجلاس اشاره و اظهار کرد: تنها، تصمیماتی که بر مبنای خرد جمعی گرفته می‌شود، کارآمدی در سیستم را موجب می‌شود و باید نظرات همه تأمین شود و این همراهی مورد مطالبه است.
معاون آموزش حوزه‌های علمیه خواهران، ایجاد احساس مسئولیت را، یکی از نیازهای رسیدن به شرایط مطلوب دانست و بیان کرد: همیشه نگاه از بالا به پایین بی‌پاسخ مانده و باید در حوزه‌های علمیه، با تقویت احساس مسئولیت، همراهی رقم بخورد و اجازه ندهیم، بین ارکان مدیریتی فاصله ایجاد شود.
خانم افشار با بیان اینکه، مشارکت، بسیاری از آسیب‌های مدیریتی را کم کرده و زمینه تعالی را در همه بخش‌های مدیریتی به‌صورت یکسان فراهم می‌کند، عنوان کرد: برای اجرای درست برنامه و ایجاد همدلی بین طلاب، باید مشارکت به سطح طلاب نیز آورده شود و این نیازمند، برنامه‌ریزی و تصمیم‌گیری با توجه به نیازهای طلاب است.
معاون آموزش حوزه‌های علمیه خواهران نصرت الهی را در جمع و کار گروهی دانست و ابراز کرد: باید کارهای حوزه به سمت کارهای تیمی و جمعی برود و نباید منتظر بخش‌نامه و دستور‌العمل از بالا باشیم. به‌صورت پویا و خودجوش، می‌توانیم بسیاری از چالش‌ها را حل کنیم.
خانم افشار در ادامه با اشاره به ریزش استقبال دختران از تحصیل در مراکز علمیه، گفت: یکی از عوامل ریزش، بی‌انگیزه شدن طلاب در حال تحصیل بوده و ما باید با برنامه‌های خود، این انگیزه را افزایش دهیم و باید کارآمدی و احساس کارآمدی طلاب را افزایش دهیم.
وی ضمن تأکید بر  هماهنگی دروس با نیاز جامعه، ایجاد تشکل‌های طلاب را برای مشارکت فعال لازم دانست و تأکید کرد: باید کانون طلاب تشکیل شود و در این مشارکت، مخاطراتی هم وجود دارد که باید مخاطرات آن را بپذیریم و بدانیم، در هیچ سطحی نباید اولویت اول که تحصیل علم است، فراموش شود.

  اجرای کلانطرح تحول معاونت فرهنگی حوزههای علمیه خواهران
معاون فرهنگی حوزه‌های علمیه خواهران هم در این اجلاسیه، از اجرای کلان‌طرح تحول معاونت فرهنگی حوزه‌های علمیه خواهران خبر داد و اظهار کرد: در طرح جدید، اداره‌کل‌ها با مأموریت‌های کلان، به تفکیک، آغاز به‌کار کرده‌اند.
حجت‌الاسلام والمسلمین رجبی، ساختار جدید در اداره‌کل تهذیب و تربیت را، دارای سه اداره معرفی کرد و گفت: در اداره مطالعات و برنامه‌ریزی تربیتی، به تبیین نظام جامع تربیتی و اقدام در جهت پیاده‌سازی ساحت‌ها با مشارکت بخش‌های ذی‌ربط پرداخته شده است.
وی به مأموریت اداره معارف و اهل‌بیت(ره) پرداخت و تصریح کرد: در این اداره به ترویج معارف اهل‌بیت(ره) با رویکرد اعتقادی و اخلاقی توجه شده است.
معاون فرهنگی حوزه‌های علمیه خواهران ادامه داد: در سومین اداره تشکیل‌شده برای سبک زندگی و تعالی خانواده با مأموریت رسیدگی به امور سلامت و ازدواج طلاب، برنامه‌ریزی شده است.
وی گفت: یکی دیگر از اداره‌‎کل‌های زیرنظر معاونت فرهنگی، اداره‌کل شبکه‌سازی و راهبری فرهنگی تبلیغی است که در سه اداره، مأموریت کلی سامان‌دهی، شبکه‌سازی و آموزش مهارتی مبلغان و دانش‌آموختگان را دنبال می‌کنند.
حجت‌الاسلام والمسلمین رجبی، برگزاری دوره‌های توانمندسازی مبلغان را نیز مطرح و تأکید کرد: توانمندی طلاب خواهر در طرح جدید دیده شده و دوره‌های آموزشی متعددی، برای مبلغان برگزار خواهد شد.
وی سومین اداره‌کل مطالعات و مهندسی را با مأموریت مطالعات ناظر به عمل، رصد، آسیب‌شناسی و مهندسی فرهنگی عنوان و بیان کرد: در این اداره‌کل، دو اداره مطالعات فرهنگی و اداره پایش و پیامدسنجی فعالیت خواهند کرد.

  برنامه تحولی معاونت پژوهش در جهت توانمندسازی استعدادهای برتر است
خانم فاطمه‌کبری متولیان هم در دومین روز این اجلاس که در روستای خاوه برگزار شد، برنامه معاونت پژوهش را دارای چهار عرصه معرفی کرد و افزود: عرصه تعلیم و تربیت، عرصه پژوهش، عرصه فرهنگی تبلیغی و عرصه مدیریت و پشتیبانی، چهار محوری است که برنامه‌های معاونت پژوهش بر اساس آن، چیده شده است.
معاون پژوهش حوزه‎های علمیه خواهران، اولویت‌های معاونت پژوهش را توانمندی علمی، تربیتی، فرهنگی و تبلیغی ناظر به ویژگی‌های چشم‌انداز دانست.
وی اهداف پژوهش را در سه مرحله تشریح کرد و گفت: اهدف ما ارتقای کمی و کیفی زیرساخت‌های پژوهش، ارتقای کمی و کیفی آثار و فعالیت‌های پژوهشی و بخش سوم، توانمندسازی استعدادهای برتر بوده که در چهار راهبرد پیگیری می‌شود.
خانم متولیان نقشه راه معاونت پژوهش را در سه‌محور کلی بر مبنای برنامه پنج‌ساله مجدد تشریح کرد و گفت: محور نخست، «استمرار، رشد قوت‌ها و قابلیت‌های گذشته»، محور دوم، «اصلاح، ترمیم، بازطراحی فرآیندهای معیوب در جهت رفع آسیب‌ها و چالش‌های موجود» و محور سوم، «بسترسازی و ایجاد حرکت تحولی به سمت اهداف متعالی» در راستای تحقق برنامه پنجم، نقشه راه معاونت پژوهش است.

  شبکه کارشناسی ملی در حوزههای علمیه خواهران تشکیل شود
​​​​​​​
دبیر شورای سیاست‌گذاری حوزه‌های علمیه خواهران نیز، در سومین روز این اجلاس که در سالن شهید سلیمانی ستاد مرکز در قم برگزار شد، با تأکید بر اجرای دقیق برنامه پنج‌ساله در زمان مشخص شده و طبق برش‌های یک‌ساله، افزود: تحقق این برنامه و رسیدن به نتیجه و نقطه مطلوب، تلاش و هم‌افزایی همه مدیران، معاونان و کادر ستاد مرکز، مدیریت‌های استای و مدارس علمیه را می‌طلبد.
حجت‌الاسلام رسول‌حسین‌ هاشمی خاطرنشان کرد: شورای سیاست‌گذاری علاوه بر پشتیبانی از حوزه‌های علمیه خواهران، وظیفه سیاست‌گذاری و قانون‌گذاری را نیز بر عهده دارد که می‌طلبد، مدیران و معاونان حوزه‌های علمیه خواهران در سراسر کشور، شورا را در این زمینه یاری کنند. وی در پایان گفت: تشکیل شبکه کارشناسی ملی در حوزه‌های علمیه خواهران، یکی از ضروریات است تا بر مبنای آن، ضمن رفع نقایص و مشکلات، ارتقا و کیفیت‌بخشی به مصوبات نیز، صورت پذیرد.
 

ارسال دیدگاه