هفته‌نامه سیاسی، علمی و فرهنگی حوزه‌های علمیه

تألیفات محققان و محصولات مراکز علمی حوزه در سطح جهانی اطلاع‌رسانی شود

آیت‌الله فاضل لنکرانی در دیدار مدیران شبکه جهانی ولایت

تألیفات محققان و محصولات مراکز علمی حوزه در سطح جهانی اطلاع‌رسانی شود

رئیس مرکز فقهی ائمه اطهار(ره) با بیان اینکه جهان از محصولات حوزه علمیه خبر ندارد، اظهار کرد: کاری کنید محصولاتی که محققان و مراکز علمی حوزه با زحمت فراوان تألیف می‌کنند، از طریق رسانه‌ها در سطح جهانی اطلاع‌رسانی شود.

به گزارش خبرگزاری حوزه، آیت‌الله محمد‌جواد فاضل لنکرانی در دیدار مدیران شبکه جهانی ولایت، در سخنانی با ابراز خرسندی از این که شبکه ولایت در صحنه بین‌الملل حضور دارد و معارف دینی و معارف اهل‌بیت(ره) را به‌نحو صحیح آن هم با اشراف و نظارت یک مرجع تقلید ترویج می‌نماید، گفت: حق هم همین است که حوزه علمیه و مرجعیت دارای شبکه‌ ماهواره‌ای باشد که با آن، فقط دنبال گسترش حقایق دین باشد.
وی ادامه داد: در درجه اول باید از حضرت آیت‌الله‌ مکارم شیرازی تقدیر کرد که کار بسیار بزرگی انجام داده‌اند، این هم از دورنگری‌ها و تدبیرهای اساسی ایشان در عصر خودشان است. خداوند وجود شریف ایشان، همه مراجع و رهبری معظم انقلاب را حفظ کند و هر یک از این بزرگواران بتوانند، قدم‌های بسیار بزرگی در بیان و تبیین معارف اسلام و تشیع بردارند.
عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم، با توصیه به مدیران شبکه جهانی ولایت گفت: این را غنی کنید؛ یعنی هر‌چه این بخش غنی‌تر شود و نیازهای روحانیونی که آن طرف دنیا هستند، برطرف شود، در فقه، اصول، تفسیر، عقاید، حدیث و... خواهید توانست، به یک معنا حوزه را جهانی کنید و آن را از محدوده مسجد اعظم و مدارس قم خارج سازید. در این صورت طلاب و اساتید حوزه، به هر نقطه‌ای از کشور یا دنیا بروند، نمی‌گویند: ما از حوزه دوریم؛ چون از این طریق حوزه در اختیارشان هست‌.
آیت‌الله فاضل با تأکید به آیات اجتماعی قرآن کریم، افزود: نکته دوم اینکه ما بعد از انقلاب اسلامی هنوز دین را به آن معنای جامعی که دارد، به دنیا معرفی نکرده‌ایم. قرآن چقدر آیات راجع به مسائل اجتماعی دارد؟ «‌یا أیها الذین آمنوا ادخلوا فی‌السلم کافةً ولا تتبعوا خطوات الشیطان» یا «ولا تهنوا ولا تحزنوا وأنتم الأعلون»‌. اینکه من به آیات اجتماعی قرآن زیاد تأکید می‌کنم، برای آن است که توجه به آیات اجتماعی موجب می‌گردد که یک معنای دیگری از دین در ذهن مخاطب پیدا شود و آن را از انحصار نماز و روزه خارج می‌کند. این مسئله خیلی مهمی است؛ حتی مسیحیان و پیروان ادیان دیگر را هم، متوجه و علاقه‌مند به اسلام می‌کند.
این استاد حوزه علمیه قم گفت: از این ظرفیت نهایت استفاده را بکنید؛ اولاً دین یعنی ولایت و این از آیات قرآن، روایات و مجموعه دین استفاده می‌شود. دین غیر از ولایت معنایی ندارد: [یا أیها الرسول بلغ ما أنزل إلیک من ربک وإن لم تفعل فما بلغت رسالته‌]؛ این «ما بلغت‌» کاملاً دلالت دارد بر اینکه دین یعنی ولایت، منتها نباید به ذهن مخاطب بیاید که شما در مورد یک بخشی از دین به‌نام ولایت کار می‌کنید. آثار و کلمات اهل‌بیت(ره) اساس کار ما هست؛ ولی دین انحصار به سنت ندارد.
وی افزود: وقتی این مفهوم ولایت چنین باب گسترده‌ای دارد که دین یعنی ولایت، باید تمام ابعاد آن‌را روشن کنیم‌. ولایت چیست؟ ولایت اطاعة‌الامام است که در هر زمانی، انسان باید مطیع امام خود باشد. در زمان رسول‌خدا(ص) اطاعت از پیامبر و بعد هم، اطاعت از ائمه معصومین(ره)؛ در روایات ذکر شده، کسانی که خارج از دایره اطاعت باشند، «لمعزولون عن دین‌الله‏» هستند؛ یعنی دین خدا معزول هستند. این حقیقت را نمی‌توان کتمان کرد و جزء معارف اصلی ماست. هر چه که تحت این هدایت آید، در همه ابعادش باید اطاعت گردد: ‌[وما أرسلنا من رسول إلا لیطاع بإذن الله]. این صریح آیه قرآن است که رسالت انبیا(ره) برای همین جهت بوده است. اگر بخواهیم با طرح این موضوع بگوییم، دنبال تثبیت نظام جمهوری اسلامی هستیم، شاید بازتاب خوبی در صحنه بین‌الملل نداشته باشد؛ اما شما در صدد بیان این باشید که حکومت جزء دین است و آیات مربوط به حکومت را مطرح سازید؛ بنابراین به‌معنای جامع دین، بیشتر توجه کنید. بخش‌های تحقیقاتی‌تان روی این مسائل کار کنند و برای آن برنامه‌ریزی و طراحی بشود.
رئیس مرکز فقهی ائمه اطهار(ره) با بیان اینکه دنیا از محصولات حوزه خبر ندارد، اظهار کرد: کاری کنید محصولاتی که محققان و مراکز علمی حوزه با زحمت فراوان تألیف می‌کنند، از طریق رسانه‌ها در سطح جهانی اطلاع‌رسانی شود الآن در قم و جاهای دیگر مراکز علمی و تحقیقاتی زیادی وجود دارد. اینها را رصد کرده و بخواهید که خلاصه‌ای از هر کتاب‌ها برای‌تان را بفرستند.
وی افزود: در مرکز فقهی در رابطه با فقه پزشکی، شاید ۱۵تا ۱۶ عنوان کتاب جدید منتشرگردیده‌، در ایام فراگیری کرونا. ما بحث فقه کرونا را در مرکز فقهی داشتیم؛ ولی اینها از حوزه بیرون نمی‌رود. حوزه تا به حال رسانه‌ای که بتواند، اینها را درست بیان کند نداشته است. شما بیایید در هر سالی این کتاب‌ها را معرفی کنید و بازتابشان را ببینید. دانشگاهیان اگر بدانند، شبکه ولایت یک چنین برنامه‌ای دارد، حتماً از آن استفاده می‌کنند و با این کار، سطح مخاطبان‌تان از عموم مردم به نخبگان کشیده می‌شود.
این استاد حوزه علمیه قم بیان کرد: در ۵۰ ساله اخیر موسوعه‌های فقهی و تفسیری و فلسفی و... تألیف شده است. ما در مرکز فقهی، موسوعه هشت جلدی احکام اطفال را تهیه کرده‌ایم‌. نماینده امور کودکان سازمان ملل در تهران به ملاقات ما آمد و گفت: راجع به حقوق کودک، سازمان ملل، می‌خواهد نظر اسلام را بداند؛ لذا ما از الازهر به‌عنوان معتبرترین مرکز علمی جهان اسلام خواستیم، کتابی به ما معرفی کند. پس از مدتی یک کتاب خیلی مختصر به ما دادند؛ اما شما اکنون در حال تألیف هشت جلد کتاب در این موضوع هستید که هر جلدی هم 700 - 600 صفحه دارد. ما اصلاً خبر نداشتیم. اجازه بدهید، ما این را ترجمه کنیم که من موافقت نکردم و گفتم: خودمان ترجمه می‌کنیم‌.
وی گفت: در مورد محصولات پژوهشی و درس‌های حوزه علمیه، باید یک کار کارشناسی خیلی قوی انجام بشود. نمی‌توان همه حوزه را در این قاب نشان داد؛ ولی حتی‌الامکان باید مجامع علمی دنیا از آثار و شخصیت‌ بزرگان حوزه خبردار ‌شوند. باید زندگی و شرح حال یک طلبه را از بدو ورودش به حوزه تا زمانی که به اجتهاد می‌رسد یا یک خطیب یا مفسر درجه یک قرآن می‌شود، در قالب مستند مطرح کنید تا مردم بفهمند، روحانیت چه زحمات علمی می‌کشد. مردم نمی‌دانند، یک مرجع تقلید چقدر زحمت کشیده تا به مرجعیت رسیده است‌.
 

ارسال دیدگاه