هفته‌نامه سیاسی، علمی و فرهنگی حوزه‌های علمیه

اخبار کوتاه ایران

اخبار کوتاه ایران - شماره 752

اخبار کوتاه ایران

    ایران در زمره کشورهای پیشتاز دنیا در عرصه فناوری: پایگاه اینترنتی «موسسه سیاست راهبردی استرالیا» در گزارش خود با عنوان «رهگیری فناوری‌های مهم» نوشت: ایران در شش فناوری و ژاپن به همراه کانادا در ۴ فناوری جزء برترین‌ها هستند. طبق این گزارش، ایران در حوزه‌های موتور‌های پیشرفته هوانوردی، مواد مقیاس نانو و صنایع، پوشش (coatings) و مواد کامپوزیت پیشرفته رتبه پنجم دنیا را به خود اختصاص داده است و در حوزه "مواد هوشمند" و "سوخت‌های زیستی" جایگاه چهارم را در بین پنج کشور برتر دارد.
 
  راکتهای فجر۵ سپاه «ترموباریک» شد: آزمایش راکت‌ فجر۵ مجهز به سرجنگی ترموباریک با موفقیت در نیروی زمینی سپاه انجام شد. این سرجنگی جدید که توسط متخصصان سازمان تحقیقات و جهاد خودکفایی نیروی زمینی سپاه تولید شده است، قدرت انفجاری 5/1 برابر TNT داشته و در نتیجه شعاع تخریب و اثرات حرارتی بیشتری نیز دارد.
 
  رونمایی از دو دستاورد دانشمندان هستهای: دو سامانه تشخیص باریکه تفنگ جریان بالا و اندازه‌گیری الکترومغناطیسی تیوب‌های شتاب‌دهی فرکانس رادیویی رونمایی شدند.
 
 ایران رئیس مجمع اجتماعی شورای حقوقبشر شد: «علی بحرینی» نماینده ایران در سازمان‌های بین‌المللی در ژنو، به عنوان رئیس نوزدهمین اجلاس مجمع اجتماعی شورای حقوق‌بشر در سال ۲۰۲۳ انتخاب شد.
 
  پایینترین نرخ باروری غرب آسیا و جهان اسلام در ایران: دانشگاه علوم پزشکی ایران: نرخ رشد جمعیت کشور در سال ۱۳۶۵ حدود ۳.۹ درصد بود تا این‌که تا پایان سال ۱۴۰۰ نرخ رشد جمعیتی کشور به  ۰.۶ درصد و کمتر از یک درصد رسیده است. 
 
  ساخت شناور رئیسعلی دلواری برای پاسداری از خلیج فارس: فرمانده نیروی دریایی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی از ساخت شناور شهید رئیسعلی دلواری از کلاس ناوهای موشک‌انداز شهید سلیمانی در این نیرو خبر داد و گفت این شناور قابلیت حمل موشک با برد ۲۰۰۰ کیلومتر را دارد. این شناور در ایران توسط جوانان در نیروی دریایی سپاه طراحی شده و دارای کاتاماران بدنه دوجداره است.
 
  تولد ۳۸ هزار چند قلو در سال۱۴۰۱: سازمان ثبت احوال کشور: در سال ۱۴۰۱، ۳۸ هزار و ۳۲۱ چند قلو در کشور متولد شده است  که بیشترین آن مربوط به تهران با ۶ هزار و ۹۳ تولد، خراسان رضوی با ۳ هزار و ۹۶ تولد، خوزستان با ۲ هزار و ۸۶۴ و اصفهان با ۲ هزار و ۱۲۱ مورد تولد نوزاد بوده است.
 
  ممنوعیت داوطلبی همزمان در انتخابات مجلس و سایر انتخابات: نمایندگان مجلس با اکثریت آراء، داوطلبی همزمان در انتخابات مجلس و سایر انتخابات به استثنای مجلس خبرگان را ممنوع کردند.
 
  صدور بیش از ۳1۳ هزار مجوز کسب و کار الکترونیکی: وزارت اقتصاد اعلام کرد که از ابتدای سال گذشته تا ۱۵ اردیبهشت ماه امسال، ۳۱۳ هزار و ۴۱۰ متقاضی صدور مجوزهای کسب و کار، موفق به دریافت مجوز به صورت کاملا الکترونیکی و بدون کاغذ و نیاز به حضور فیزیکی از طریق درگاه ملی مجوزهای کشور شدند. در مجموع در بازه زمانی ذکر شده تا این تاریخ چهار هزار و ۵۶۱ عنوان مجوز به درگاه ملی مجوزها متصل شده که ۹۶.۸ درصد مجوزهای کسب و کار را شامل می‌شود.
 
  درمان سرطان با خون بیمار: محققان کشورمان علاوه بر بومی‌سازی دانش فنی روش درمان سرطان با خون محیطی، تجهیزات مورد نیاز آن را هم تولید کردند. این روش به دلیل ماندگاری سلول‌های خونی برای زمان طولانی، قابلیت استفاده در چندین مرحله با تشخیص پزشک را دارد.
 
  تعرفه تماس تصویری روی موبایل تعیین شد: کمیسیون تنظیم مقررات ارتباطات، سقف تعرفه یک دقیقه تماس تصویری برای سیم‌کارتهای دائمی و اعتباری را ۱۵۰۰ ریال (۱۵۰ تومان) تعیین و ابلاغ کرد.
 
  حکم اعدام ۲ قرآنسوز اجرا شد:۲ مجرم اسلام‌ستیز و هتاک به مقدساتِ مسلمانان جهان و ارزش‌های فرهنگی و اعتقادی مردم ایران که از طریق فعالیت گسترده در فضای مجازی اقدام به توهین به دین مبین اسلام، شخصیت پیامبر اکرم(ص) و ائمه اطهار(ره) و نشر عمومی این توهین‌ها می‌کردند، به دار مجازات آویخته شدند.
 
  افزایش ۷۰ درصدی تعرفه آب برای پرمصرفها: سخنگوی صنعت آب: تعرفه‌های آب شرب به‌گونه‌ای از ابتدای سال جاری تغییر کرده که برای کم‌مصرف‌ها مشوق مالی و برای پرمصرف‌ها تا ۷۰ درصد افزایش تعرفه اعمال می‌شود.
 
  صدور قرار جلب ۷۳ نفر در پرونده ترور شهید سلیمانی: دادستان تهران: در راستای شناسایی متهمان و مستندسازی پرونده ترور سردار شهید سلیمانی و همراهان ایشان، بیش از ۸۰۰ مکاتبه و دستور قضایی خطاب به ضابطین و مراجع مختلف حقوقی و اداری صادر و بیش از ۱۲ هزار صفحه مستندات قضایی در ۶۰ جلد پرونده گردآوری شد. در رسیدگی به این پرونده، ۹۷ متهم از اتباع آمریکایی شناسایی و تحت پیگرد قرار گرفتند که در نهایت، در خصوص ۷۳ نفر از آنها از جمله «ترامپ»، «پمپئو» و «مکنزی»، قرار جلب به دادرسی و کیفرخواست صادر شد و برای ۷۴ نفر نیز به دلیل عدم کفایت دلایل اثباتی، قرار منع تعقیب صادر شد.
 
  فقط ۳۰ درصد اخبار توافق با کشورها اعلام شد: وزیر راه و شهرسازی: تاکنون فقط ۳۰ درصد اخبار توافق با کشورها را اعلام کرده‌ایم، و به دلیل اذیت و آزار دشمنان برخی از توافقات با کشورهای دیگر در بخش‌های ریلی، هوایی، دریای و جاده‌ای را اطلاع‌رسانی نکرده‌ایم.
 
  قرارداد اجاره و دریافت کد رهگیری رایگان شد: در اولین فاز شروع به‌کار سامانه املاک و اسکان کشور، امکان ثبت و استعلام قراردادهای ثبت‌شده برای قرارداد اجاره‌‌ مسکن در حالت یک‌به‌یک (یک مالک شش دانگ به یک مستاجر)، به‌صورت برخط فراهم شده است. هر دو می‌توانند قرارداد اجاره‌‌ واحد مسکونی مورد معامله خود را بدون نیاز به مراجعه به بنگاه در سامانه انجام داده و کد رهگیری و نسخه‌‌ الکترونیکی آن را دریافت کنند. از طرفی، امکان استعلام کد رهگیری قراردادهای اجاره مسکن نیز در این سامانه وجود دارد.

برچسب ها :
ارسال دیدگاه