هفته‌نامه سیاسی، علمی و فرهنگی حوزه‌های علمیه

استاد جواد محدثی

خاطرات قلمی/ 9

استاد جواد محدثی

بخشی از خاطرات قلمی، به بعضی از کتاب‌ها و آثارم مربوط می‌شود؛ از جمله کتاب «فرهنگ غدیر».1 یک بار تلفن خانه زنگ زد، گوشی را برداشتم، گفتند: از دفتر آیت‌الله خزعلی (شورای نگهبان) زنگ می‌زنم. ایشان می‌خواهد با شما صحبت کند. برایم شگفت‌انگیز بود. من با همه ارادتی که به ایشان داشتم، ارتباط و آشنایی خاصّی میان ما نبود که ایشان به من زنگ بزند.

ایشان فرمود: من کتاب «فرهنگ غدیر» شما را خواندم؛ کتابی بسیار خوب و فشرده و کاربردی است. خداوند بر توفیقات شما بیفزاید! می‌خواستم از شما تقاضا کنم که با همین قلم و به‌همین سبک، کتابی الفبایی هم درباره موضوع مهدویت و امام زمان(عج) بنویسید. من به دوستان گفتم که تعدادی از فرهنگ غدیر از طرف بنیاد2 تهیه کنند و به علاقه‌مندان و مراکز مختلف اهدا شود تا مورد استفاده آنان هم قرار گیرد.
من با « بنیاد بین‌المللی غدیر» که زیر نظر ایشان فعالیت‌های غدیری انجام می‌داد و در قم هم دفتری داشت، آشنا بودم. در «فرهنگ غدیر» هم، ذیل «مراکز غدیری» از آن یاد کرده بودم.
مدتی گذشت، کتابی برایم آوردند با عنوان «تلخیص الغدیر» که خلاصه‌ای یک‌جلدی از 11 جلد الغدیر مرحوم علامه امینی بود.3 وقتی بسته ارسالی را باز کردم، دیدم در صفحه داخلی آن، مرحوم آیت‌الله خزعلی با دست‌خط خود چنین نوشته است:
باسمه تعالی. عزیز والا آقای محدثی گران‌قدر! به شما مدافع ولایت، به شما علاقه‌مند به اهل‌بیت، به شما که نثر و شعرتان مولا امیرالمؤمنین و اهل‌البیت(ره) را یاری می‌نمایید، تقدیم می‌شود.                                                                 ابوالقاسم خزعلی 17/4/85
آنچه برایم بسیار جالب و انگیزه‌بخش و قابل احترام بود، این بود که یک فقیه نامدار و عالم انقلابی در آن سن بالا به طلبه‌ای چون من که در حکم شاگرد او محسوب می‌شدم، تلفن می‌کند و شخصاً از تألیفی که به موضوع مورد علاقه‌اش (غدیر و ولایت) مربوط می‌شود، تقدیر و تشکر می‌کند و درخواست تألیف مشابه در مورد موضوع مهدویت دارد. این تواضع و تقدیر او و اهتمام به موضوعات مهم دینی، شایسته الگوگیری است.
البته خودم از سال‌ها پیش در نظر داشتم که در کنار «فرهنگ عاشورا» و « فرهنگی غدیر»، کتابی هم با عنوان «فرهنگ انتظار» داشته باشم؛ ولی طرح آن از سوی ایشان مرا مصمّم‌تر کرد که آن را جدی‌تر بگیرم. در فرصت سال‌های کرونا که کمتر بیرون می‌رفتم، فرصتی شد که آن اثر را هم تألیف کنم و به دست چاپ بسپارم. شاید تا وقتی که شما این یادداشت را می‌خوانید، از چاپ درآید، ان‌شاءالله.4 درسی که از این خاطره می‌گیرم، هم تقدیر از کسانی است که در بخشی و موضوعی خدمتی ارائه می‌کنند، هم تواضع علمی و نداشتن حجاب معاصرت در طرح نام و اثر دیگران، هم انگیزه‌آفرینی در کسانی که در زمینه‌هایی استعداد و توانمندی دارند و تشویق به نوشتن و غنا بخشیدن به فرهنگ مکتوب شیعه.
ادامه دارد...
..............................................
   پی نوشتها
1. فرهنگ الفبایی در موضوع ولایت، غدیر و علی(ع) و اهل بیت(ره) در 650 صفحه، نشر معروف، (چاپ اول 1384) ؛
2. مقصود، بنیاد بین‌المللی غدیر است که زیر نظر ایشان کارهای پژوهشی درباره غدیر و ولایت داشت؛
3. کتابی در 1468 صفحه، تدوین محمدحسین شفیعی شاهرودی، نشر مؤسسه میراث‌النبوه، قم، 1427ق؛
4. قم، نشر معروف.

ارسال دیدگاه