هفته‌نامه سیاسی، علمی و فرهنگی حوزه‌های علمیه

اخبار کوتاه ایران

اخبار کوتاه ایران - شماره 754

اخبار کوتاه ایران

 رشد چشمگیر صادرات زعفران در فروردین امسال: بر اساس آمارهای رسمی منتشرشده از سوی گمرک جمهوری اسلامی ایران، در نخستین ماه امسال، معادل ۱۲ تن و ۳۱۶ کیلوگرم صادرات زعفران از مبدأ ایران انجام شده است. این آمار نشان‌دهنده افزایش ۵۴ درصدی از نظر وزنی، رشد ۱۱۷ درصدی از نظر ارزش ریالی و افزایش ۴۱ درصدی از نظر ارزش دلاری نسبت به‌همین بازه زمانی در سال گذشته است.
 پرداخت نقدی پاداش صرفهجویی به مشترکین برق: سخنگوی صنعت برق کشور: پاداش صرفه‌جویی مشترکین را در قبوض‌هایشان لحاظ خواهیم کرد. اگر بدهکار باشند، از بدهی کسر خواهد شد و اگر هم بدهکار نباشند، برای مصارف آینده مدنظر قرار خواهد گرفت.
  اجرای ۲۰۰ میلیارد تومان پروژه محرومیتزدایی بنیاد مستضعفان : فتاح رئیس بنیاد مستضعفان: این بنیاد در سال گذشته ۲۰۰ میلیارد تومان ‌پروژه‌ محرومیت‌زدایی در استان همدان اجرا کرد. در حال حاضر در احداث ۱۰۵۰ واحدمسکونی برای محرومان همدان، مشارکت داریم.
  تجارت ایران و چین از ۵ میلیارد دلار گذشت: مبادلات تجاری چین با ایران در ۴ ماهه نخست سال جاری میلادی، نسبت به مدت مشابه سال قبل، رشد ۴ درصدی داشت و به ۵ میلیارد و ۲۳۰ میلیون دلار رسیده است. واردات چین از ایران در ۴ ماهه نخست ۲۰۲۳ با کاهش ۳۹ درصدی نسبت به‌مدت مشابه سال قبل، به یک میلیارد و ۵۲۰ میلیون دلار رسیده است.
  ثبت سفارش کتب درسی پایههای اول ابتدایی، هفتم و دهم از ۵ تیر تا ۱۰ شهریور: زمان ثبت سفارش پایه‌های ورودی اول ابتدایی، هفتم و دهم متوسطه از ۵ تیر تا ۱۰ شهریور و ثبت سفارش پایه‌های میانی از نهم اردیبهشت آغاز و تا ۲۶ خرداد ادامه خواهد داشت.
  توافق با عراق برای صدور گذرنامه اختصاصی و لغو روادید در اربعین: احمد وحیدی وزیر کشور، از رایزنی و توافق با طرف عراقی، برای صدور گذرنامه اختصاصی و لغو روادید در ایام اربعین حسینی امسال خبر داد. وی در جریان بازدید از پایانه مرزی مهران کفت: با طرف عراقی توافقاتی در خصوص افزایش گیت‌های خروجی در سمت مرز عراق انجام شده تا تردد زائران به‌سهولت انجام شود.
  راهاندازی پیامرسان جایگزین سوئیفت تا ماه آینده: معاون بین‌الملل بانک مرکزی: پیام‌رسان بین‌بانکی جایگزین سوئیفت تا یک ماه آینده بین اعضای اتحادیه پایاپای آسیایی اجرا می‌شود. این پیام‌رسان فقط برای اعضای اتحادیه پایاپای آسیایی و ارتباط آنها با یکدیگر است که البته می‌تواند 100 درصد نیاز اعضا را پوشش دهد و جایگزین سوئیفت شود که باعث کاهش هزینه مبادلات بین اعضاء خواهد شد.
  رونمایی سامانه ثبت رایگان قراردادهای اجاره مسکن: «هادی عباسی» معاون وزیر راه: سامانه ثبت قراردادهای رایگان اجاره مسکن برای کاهش هزینه موجران و مستأجران راه‌اندازی شده است. در فاز اول این سامانه بحث اجاره مسکن را داریم. در ادامه با تکمیل سامانه، وارد قراردادهای خرید و فروش ساخت و ساز و... می‌شویم.
  ایران رئیس دورهای اتحادیه پایاپای آسیایی شد: پنجاه و یکمین اجلاس اتحادیه پایاپای آسیا با حضور معاون اول رئیس جمهور و رؤسای کل کشورهای عضو در بانک مرکزی برگزار شد. رئیس‌کل بانک مرکزی پاکستان، ضمن واگذاری ریاست دوره‌ای اتحادیه به رئیس‌کل بانک مرکزی ایران، گفت: اتحادیه می‌تواند ایده‌های جدیدی را با استفاده از ارزهای جایگزین داشته باشد که برای کشورهای صادرکننده و واردکننده هم مزایای بیشتری دارد.
  حضور بیش از ۷ میلیون نفر در نمایشگاه کتاب: وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی: بیش از ۲ میلیون نسخه کتاب در فروش حضوری بود و بیش از سه میلیون و هشتصد هزار جلد در حوزه فروش مجازی بود. متوسط حضور مردم روزانه یک میلیون نفر برآورد شده است و مجموع حضور را بیش از ۷ میلیون نفر برآورد می‌کنیم.
  تثبیت نرخ ارز و تعیین نرخ تسعیر ارز جهت قیمتگذاری کالاها غیرقانونی است: رئیس مجلس در نامه‌ای به رئیس جمهور، مصوبه هیأت وزیران مبنی بر تثبیت نرخ ارز و تعیین نرخ تسعیر ارز جهت قیمت‌گذاری کالاها توسط بانک مرکزی را مغایر قانون دانست. بنابراین نظام ارزی کشور شناور مدیریت‌شده می‌باشد و بانک مرکزی مجاز به تثبیت نرخ‌ها در سامانه نیما نیست.
  جدیدترین موشک بالستیک ایران با نام خیبر رونمایی شد: نسل چهارم موشک بالستیک خرمشهر، با نام خیبر با حضور وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح رونمایی شد. این موشک که توسط متخصصان سازمان صنایع هوافضای وزارت دفاع تولید شده، با برد ۲۰۰۰ کیلومتر و وزن سرجنگی ۱۵۰۰ کیلوگرم، سرعتش در خارج از جو به ۱۶ ماخ می‌رسد.
  ثبت بیش از ۱۶۸ هزار تولد و ۷۱ هزار فوتی در فروردین ۱۴۰۲: تابناک: بر پایه آمار ثبت احوال کشور تعداد ولادت در یک ماهه نخست سال جاری، ۱۶۸ هزارو ۱۴۲ مورد ثبت شده است. تعداد فوتی‌های ثبت‌شده در فروردین امسال، ۷۱ هزار و ۲۹۹ مورد بوده است.
  کسر خدمت سربازان دارای فرزند افزایش مییابد: رئیس سازمان وظیفه عمومی فراجا: از اول خردادماه سربازان وظیفه متأهل علی‌رغم دریافت ۲ ماه کسرخدمت تأهل، تا پایان سال ۱۴۰۴ به‌ازای تعداد فرزندان از تسهیلات کسرخدمت جدید بهره‌مند می‌شوند. سربازان وظیفه حین خدمت می‌توانند، از ۳ ماه کسرخدمت برای فرزند اول ،۴ ماه کسرخدمت برای فرزند دوم و ۵ ماه کسرخدمت، برای فرزند سوم بهره‌مند شوند.
  سربازانی که ۳ فرزند دارند معاف میشوند: رئیس سازمان وظیفه عمومی: مشمولان و سربازان وظیفه دارای ۳ فرزند به‌شرط داشتن  حداقل ۴۰ سال تمام سن و در صورت طی دوره آموزش مقدماتی و تکمیلی بسیج در سپاه پاسداران، از انجام خدمت دوره ضرورت سربازی معاف می‌شوند. این مقررات تا پایان سال ۱۴۰۴ اجرایی بوده و از ابتدای خردادماه رسیدگی به درخواست‌ها آغاز شده است.

برچسب ها :
ارسال دیدگاه