هفته‌نامه سیاسی، علمی و فرهنگی حوزه‌های علمیه

  تفسیر عصری

  تفسیر عصری

کتاب «تفسیر عصری (بررسی نظریه محمد شحرور در الکتاب والقرآن)» اثر شیرین رجب‌زاده روانه بازار نشر شد.

به گزارش روابط عمومی مؤسسه بوستان کتاب، کتاب «تفسیر عصری (بررسی نظریه محمد شحرور در الکتاب والقرآن)» اثر شیرین رجب‌زاده، در 344 صفحه به‌همت مؤسسه بوستان کتاب به چاپ رسید.
محمد شحرور نواندیش معاصر دینی با روش تفسیر عصری و هرمنوتیکی، خوانشی نو از متن قرآن ارائه داده است. او در پی فهم دین متناسب با مقتضیات زمان و رفع معضلات فکر تقلیدی در موضوعات فلسفی، کلامی، فقهی و اخلاقی است تا با قرائتی انسانی از دین، انقلابی معرفتی ایجاد کند. وی با استفاده از ابزار زبان‌شناسی و کاربست قواعد عدم ترادف الفاظ، رابطه هم‌نشینی و جانشینی، عطف نسق قدرت تفکیک معطوف‌ها و... ساختار مباحث قرآنی را بازطراحی و اصطلاحات قرآنی جدیدی را با تقسیمات پیچیده و تعاریف بدیع وضع کرده است.
اثر پیش رو با عنوان «تفسیر عصری»، با بررسی زمینه و زمان پیدایش ایده‌های فکری محمد شحرور، نوآوری‌های او را در تفسیر جدید قرآن توضیح می‌دهد.
در این کتاب، ضمن تشریح خاستگاه نواندیشی دینی، به معرفی حیات علمی شحرور و تبیین آثار و تألیفات و منظومه فکری وی پرداخته می‌شود و مهمترین اثر وی با عنوان «الکتاب والقرآن» به‌مثابه محور کانونی این پژوهش بررسی می‌شود.
اثر حاضر در صدد معرفی این کتاب، تبیین و تحلیل مبانی و آرای مطرح‌شده مؤلف در «الکتاب والقرآن» است که تحلیل محتوایی نظریات و جهت‌گیری او را مشخص می‌نماید؛ همچنین نقدهای واردشده بر منظومه فکری شحرور به-طور کلی و «الکتاب والقرآن» او، به‌طور خاص بررسی خواهد شد.
ساختار اثر
این اثر در شش فصل تألیف شده است؛ در فصل اول که با عنوان «محمد شحرور و نواندیشی دینی» به رشته تحریر درآمده، خاستگاه نواندیشی و تفسیر نوگرایانه از قرآن، حیات علمی و آثار شحرور مورد بررسی قرار گرفته و در ادامه، به بیان توضیحاتی در خصوص کتاب «الکتاب والقرآن» پرداخته شده است.
نویسنده در فصل دوم، «موضوعات قرآن‌شناختی در الکتاب والقرآن» را بررسی و اصطلاحات قرآنی خاص شحرور را مطرح کرده است؛ در ادامه نیز، نظریه‌های نزول، وحی، اعجاز، تأویل و نسخ را شرح داده است.
در فصل سوم که به «موضوعات فلسفی و کلامی در الکتاب والقرآن» پرداخته شده، موضوعات فلسفی در الکتاب والقرآن (جدل دیالکتیک) موجودات، فلسفه خلقت انسان، زبان و معرفت انسانی، فلسفه هنر و زیبایی‌شناسی و فلسفه سیاسی) شرح داده شده و موضوعات کلامی در الکتاب والقرآن (خداشناسی، نبوت و معاد) بیان شده است.
در فصل چهارم که به «موضوعات فقهی و اخلاقی در الکتاب والقرآن» اشاره شده، مباحثی همچون مفهوم‌شناسی استقامت و حنیفی بودن نظریه، تشریع نظریه شعائر فلسفه غذای اسلامی و عقوبات بحران فقه از گذشته تا امروز و... مورد بحث و بررسی قرار گرفته است.
در فصل پنجم که با عنوان «بررسی نقدهای منتقدان از الکتاب والقرآن» به رشته تحریر درآمده، معرفی مخالفان و موافقان آرای شحرور و گونه‌شناسی نقدهای مخالفان تبیین شده است.
در ششمین و آخرین فصل از این اثر، با عنوان «تحلیل محورهای فکری محمد شحرور در الکتاب والقرآن»، قرآن-گرایی، تجدد گرایی و زبان‌شناسی شحرور مورد تأکید قرار گرفته است.
علاقه‌مندان برای تهیه این کتاب، می‌توانند به ‌نشانی اینترنتی مؤسسه بوستان کتاب، به آدرس www.bustaneketab.ir  مراجعه کنند.

ارسال دیدگاه