هفته‌نامه سیاسی، علمی و فرهنگی حوزه‌های علمیه

اخبار کوتاه ایران

اخبار کوتاه ایران - شماره 793

اخبار کوتاه ایران

احتمال تست کپسول زیستی با قابلیت حمل انسان:
وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات: امسال تلاش داریم که یک رویداد فضایی در حوزه زیست فضا داشته باشیم و کپسول حدوداً یک تُنی و با قابلیت حمل موجود زنده است را  تست کنیم. کپسولی که ۱۰ سال پیش تست شده بود، ۱۰۰ یا ۱۵۰ کیلو بود؛ اما این کپسول در حد یک تُن است که حتی می‌تواند، یک انسان را هم ببرد؛ اما فعلاً تست‌های اولیه‌اش در حال انجام است.

کتابهای دوره ابتدایی بازتألیف میشوند:
رئیس سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی: طرح‌هایی را برای بازتألیف کتاب‌های دوره ابتدایی داشته‌ایم. همزمان با تألیف و تولید محتوا، براساس این طراحی، جدول عناوین دروس در دوره اول ابتدایی نیز تغییر خواهد کرد که پیش‌نویس آن آماده و به شورای‌عالی آموزش و پرورش برای تصویب ارسال خواهد شد.

«کوثر» و «هدهد» آماده پرتاب به فضا:
شرکت دانش‌بنیان سازنده این دو ماهواره اعلام کرده: کوثر و هدهد با هدف تکمیل منظومه شهید سلیمانی به فضا پرتاب می‌شود. این دو ماهواره، قرار است در حوزه‌های سنجشی با دقت بالا، تحلیل اراضی کشاورزی و توسعه اینترنت اشیا خدمت‌رسانی کنند.

طراحی و ساخت سازههای ساختمانی با الیاف کربن و شیشه در دانشگاه صنعتی امیرکبیر:
فناوران یک شرکت دانش‌بنیان ایرانی موفق شدند، سازه‌های ساختمانی با الیاف کربن و شیشه را تولید کنند. بر اساس این گزارش، استفاده از این الیاف، مقاومت ساختمان‌ها و برج‌ها را در برابر زلزله افزایش می‌دهد.

۵۲ درصد ظرفیت سدهای کشور پُر آب شد
:
میزان پرشدگی سدهای کشور از ابتدای سال آبی جاری (ابتدای مهر ۱۴۰۲) تا ۵ فروردین‌ماه امسال به‌طور میانگین به ۵۲ درصد افزایش یافت؛ درحالی‌که این عدد نسبت به سال آبی گذشته ۴ درصد افت را نشان می‌دهد.

واردات ۲۴.۶ میلیون تن کالای اساسی در سال ۱۴۰۲:
گمرک ایران: سال گذشته ۲۰ قلم کالاهای اساسی به‌میزان ۲۴.۶ میلیون تن وارد کشور شد. گوشت قرمز گرم و سرد، کود شیمیایی، لاستیک سنگین و انواع بذر به‌ترتیب ۵ قلم کالای اساسی بودند که در بین اقلام اساسی، از بیشترین افزایش به‌لحاظ ارزش برخوردار بودند.

افزایش سطح زیر کشت دانه روغنی کلزا در سال زراعی جدید:
مجری طرح خودکفایی دانه‌های روغنی، از افزایش  ۴۷ درصدی سطح زیر کشت دانه روغنی کلزا در سال زراعی جدید خبر داد.

خشکسالی در کشور تا 2 سال آینده به پایان میرسد:
رئیس سازمان مدیریت بحران کشور: در پنج‌ساله دوم خشک‌سالی هستیم و پیش‌بینی می‌شود، این وضعیت تا یک یا 2 سال آینده به پایان برسد و درصورتی‌که بارندگی‌های اخیر اتفاق نمی‌افتاد، در تابستان امسال برای تأمین آب برخی مناطق دچار مشکل می‌شدیم.

ثبت قرارداد اجاره در سامانه خودنویس الزامی شد:
معاون وزیر راه و شهرسازی: از ابتدای امسال تمامی قراردادهای اجاره برای دریافت کدرهگیری رایگان صرفاً در سامانه خودنویس ثبت می‌شوند. دریافت کد رهگیری در سامانه خودنویس هم توسط مشاوران املاک و هم خود مردم به‌عنوان متعاملین به‌صورت رایگان امکان‌پذیر است. ثبت مبایعه‌نامه نیز امسال به سامانه خودنویس منتقل می‌شود.

دستور مقابله با گرانفروشی تعلیق شد:
​​​​​​​
در حالی که دادگستری تهران در نامه‌ای به شرکت‌های هواپیمایی، فروش بلیت در ۱۳ سایت و آژانس گردشگری را به‌دلیل گران‌فروشی ممنوع کرده بود، سازمان هواپیمایی کشوری در نامه‌ای به ایرلاین‌ها این دستور دادستانی برای مقابله با گران‌فروشی را تعلیق کرده است.

سرمایهگذاری خارجی رکورد زد:
خاندوزی، وزیر اقتصاد در صفحه شخصی‌اش: در سال ۱۴۰۲ رکورد بیشترین سرمایه‌گذاری خارجی واقعی در ۱۶ سال اخیر شکسته شد. چینی‌ها در ۱۴۰۲ بیشترین ورود سرمایه را داشتند. با برنامه‌ریزی‌ صورت‌گرفته، سیر صعودی سال‌های ۱۴۰۰ تا ۱۴۰۲ که از ۲ به ۴ و اکنون ۵.۵ میلیارد دلار رسید، باز هم تداوم می‌یابد.

احیای ۸۴۰۰ واحد راکد در حوزههای مختلف:
توسعه دریامحور، ظرفیت بزرگی برای مشارکت مردم در جهش تولید است. در ۲ سال گذشته با احیای ۸۴۰۰ واحد راکد در حوزه‌های مختلف صنعتی، کشاورزی، خدماتی و معدنی، ۱۹۵ هزار شغل جدید ایجاد و از طرفی حدود ۲۵۰ هزار میلیارد تومان از سرمایه‌های مردمی در خدمت پروژه‌های احیا قرار گرفت.

قاچاق گازوئیل با ۱۰۰ برابر قیمت:
مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی: بارنامه جعلی صادر می‌شود، بدون اینکه باری جابه‌جا شده باشد و سهمیه ۳۰۰ تومانی هر لیتر نفت‌گاز تخصیص یافته به پیمایشی که صورت نگرفته، در مرزهای کشور ۲۵ تا ۳۰ هزار تومان در لیتر به فروش می‌رسد. اعلام آمادگی کرده‌ایم که در صورت دادن مجوز به ما، خودمان رأساً اقدام به ایجاد سامانه برخط برای پایش پیمایش‌ها کنیم.

ارتقای ۶ پلهای ایران در حوزه توسعه ارتباطات:
زارع، وزیر ارتباطات: بر اساس آخرین اعلام اتحادیه بین‌المللی مخابرات در حوزه توسعه ارتباطات، بین ۱۷۰ کشور، از رتبه ۸۱ به رتبه ۷۵ رسیده و ۶ پله ارتقا یافته‌ایم؛ شاخص‌هایی که بررسی می‌شود، یکی فراگیری ارتباطات است و دیگری کیفیت و ‌میزان استفاده مردم از زیرساخت‌هاست. در دو سال گذشته بیش از ۷ هزار روستای بالای ۲۰ خانوار(95 درصد) به اینترنت متصل شده‌اند.


بازدید بیش از ۳ میلیون نفر از اماکن تاریخی:
ضرغامی، وزیر گردشگری: در ایام نوروز امسال، بیش از ۳ میلیون نفر تا 7 فروردین، از اماکن و موزه‌ها بازدید داشتند و استان فارس، اصفهان و تهران بالاترین میزان بازدید را داشته‌اند.

امسال کسری بودجه پنهان نداریم:
امروز آئین‌نامه مهم بودجه ۱۴۰۳ یعنی حقوق و دستمزد در هیئت دولت تصویب شد. بودجه‌ای که دولت ارائه کرده، بدون کسری بودجه و قابل اجراست و کسری بودجه پنهان عملاً در قانون وجود ندارد و مطمئن هستیم که این قانون امسال بسیار راحت‌تر از سال‌های گذشته، اجرایی خواهد شد.

 

برچسب ها :
ارسال دیدگاه