هفته‌نامه سیاسی، علمی و فرهنگی حوزه‌های علمیه

اخبار کوتاه جهان

اخبار کوتاه جهان - شماره 794

اخبار کوتاه جهان

  روسیه
روسیه باید تا 2030 به چهارمین اقتصاد بزرگ جهان تبدیل شود:
پوتین، رئیس‌جمهور روسیه به وزارتخانه‌ها و نهادهای دولتی کشورش دستور داد، ظرف یک سال آینده، طرح‌هایی ارائه کنند که روسیه را تا سال 2030 به چهارمین اقتصاد بزرگ دنیا بدل کند.

  فلسطین
بیش از ۱۳ هزار نفر در نوار غزه مفقود شدند:
دیده‌بان حقوق بشر اروپا مدیترانه اعلام کرد: بیش از ۱۳ هزار نفر در نوار غزه از آغاز جنگ مفقود شدند. بسیاری از این افراد به شهادت رسیده و زیر آوار ماندند و شماری هم توسط اشغالگران بازداشت شده و سرنوشتی نامعلوم دارند یا بعضاً کشته شده و در گورهای دسته‌جمعی دفن شدند.

  اسپانیا
درخواست اخراج رژیم صهیونیستی از المپیک  2024 پاریس: حزب سومار اسپانیا که از احزاب حاکم در دولت این کشور به‌شمار می‌رود، با تنظیم لایحه‌ای خواستار اخراج رژیم صهیونیستی از بازی‌های المپیک 2024 پاریس شد. گفتنی است که بر اساس قطعنامه سازمان ملل، کشورهای شرکت‌کننده موظف هستند، در زمان برگزاری بازی‌های المپیک، آتش‌بس اعلام کنند و در غیر این‌صورت از المپیک اخراج خواهند شد.

  رژیم صهیونیستی
فروپاشی یگانهای ویژه ارتش صهیونیستی: علی بن‌مسعود المعشنی» تحلیل‌گر عمانی: همه تیپ‌های نظامی ویژه‌ای که به‌وسیله آنها لشکرکشی کرده بود، از دور نظامی خارج شدند؛ زیرا ۳۰ تا ۴۰ درصد توان جنگی و نفرات خود را از دست دادند و نیازمند زمانی برای بازسازی خود هستند.

اذعان حامیان رژیم صهیونیستی به انزوای جهانی رژیم: وبگاه ضد ایرانی اینتل اسکای: صرف بحث در مورد مذاکراتی که اسرائیل با حماس از طریق واسطه‌ها انجام می‌دهد، نشان می‌دهد که اسرائیل حتی اگر تمام غزه را نابود کند، نتوانسته است به اهداف خود در از بین بردن حماس دست یابد. اسرائیل اکنون توسط متحدانش به‌عنوان دولت جدید نازی تشنه به خون، بیش از «حماس تروریستی» شناخته می‌شود و در انزوای کامل از جهان قرار دارد.

  استرالیا
استرالیا سفیر اسرائیل را احضار کرد:
نخست‌وزیر استرالیا در واکنش به حمله ارتش اسرائیل به خودروی حامل کارکنان سازمان «آشپزخانه مرکزی جهانی» (یک سازمان غیردولتی برای توزیع غذا) در نوار غزه که به کشته شدن هفت تن از کارکنان غیرفلسطینی این سازمان، از جمله یک استرالیایی منجر شد، از احضار سفیر این رژیم خبر داد.

  اتحادیه اروپا
اتحادیه اروپا 3 زیرشاخه نظامی حماس و جهاد اسلامی را هم تحریم کرد: طبق بیانیه‌ای، اتحادیه اروپا، سرایاالقدس شاخه نظامی جهاد اسلامی فلسطین و سرایا عزالدین قسام و نیروهای نخبه را که از شاخه‌های نظامی جنبش مقاومت اسلامی فلسطین (حماس) به‌شمار می‌روند، به فهرست تحریم‌های خود اضافه کرد.

  انگلیس
در حال بررسی اعلام اسرائیل به
عنوان ناقض قوانین بینالمللی هستیم: سوناک، نخست‌وزیر انگلیس در گفت‌وگو با نتانیاهو، از رویکرد رژیم صهیونیستی در ایجاد مانع بر سر راه رسیدن کمک‌های بشردوستانه به غزه، انتقاد کرد و گفت: بدون افزایش حجم و سرعت ارسال کمک‌های بشردوستانه به غزه، مجبور خواهیم شد اعلام کنیم که (رژیم) اسرائیل ناقض قوانین بین‌المللی است. ما از نابودی حماس حمایت می‌کنیم؛ اما از بروز یک فاجعه انسانی در غزه حمایت نخواهیم کرد.

  آمریکا
آمریکا معافیت تحریمی ایران را تمدید نکرد:
دولت آمریکا معافیت‌های تحریمی طبق متن برجام را که به ایران اجازه می‌دهد، در چارچوب برجام وارد همکاری‌های صلح‌آمیز هسته‌ای با طرف‌های بین‌المللی شود را تمدید نکرده است. واشنگتن آخرین‌بار آگوست 2023 این معافیت‌ها را تا ابتدای سال 2024 تمدید کرده بود و این معافیت‌ها اکنون منقضی شده‌اند و دولت‌ آمریکا هر 6 ماه موظف به تمدید آن بوده ‌است.

طرح ترامپ برای اتمام جنگ اوکراین با واگذاری سرزمین به روسیه: دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور سابق آمریکا طرحی برای اتمام جنگ در اوکراین دارد که در صورت ورود به کاخ سفید آن را به اجرا خواهد گذاشت. روزنامه واشنگتن‌ پست گزارش داده ترامپ گفته، می‌تواند با تحت فشار قرار دادن اوکراین برای واگذاری بخشی از سرزمین خود (کریمه و منطقه دونباس) به روسیه جنگ در این کشور را به پایان برساند.

  ایرلند
تصمیم دولت ایرلند برای برداشت میلیونها یورو از سرمایهگذاری خود در اسرائیل: رسانه‌های صهیونیستی: دولت ایرلند تصمیم گرفت، میلیون‌ها یورو از سرمایه‌گذاری‌هایی که در شرکت‌های بزرگ «صهیونیستی» داشت، برداشت کند.

  یمن
قدرت نظامی یمن ۳ برابر گذشته شده است: الحوثی، عضو ارشد شورای عالی سیاسی یمن: به‌لطف خداوند و به گفته برادران مجاهد و دلیر مسئول در بخش پهپادی، پیشرفت‌های جدیدی در نبرد «النصر الموعود و الجهاد المقدس» حاصل شده است. به حول و قوه الهی، قدرت و توسعه ۳ برابر آن چیزی شده که یمن طی سال‌های گذشته در زمان تجاوزات آمریکا، عربستان سعودی، انگلیس و امارات داشت.

  شیلی
​​​​​​​ تحریم اسرائیل در بزرگترین نمایشگاه هوا و فضای آمریکای لاتین: بزرگترین نمایشگاه هوا و فضای آمریکای لاتین با حضور بیش از ۴۰ کشور و بدون حضور رژیم صهیونیستی در پایتخت شیلی افتتاح شد. دولت شیلی پیش از این اعلام کرده بود: در واکنش به جنایات رژیم صهیونیستی علیه فلسطینیان در نوار غزه، اسرائیل را از شرکت در این نمایشگاه محروم کرده است. دولت شیلی پیش از این هم در اعتراض به نقض غیرقابل قبول حقوق بشر در غزه، سفیر خود را از سرزمین‌های اشغالی فراخوانده بود.

برچسب ها :
ارسال دیدگاه