هفته‌نامه سیاسی، علمی و فرهنگی حوزه‌های علمیه

حوزه‌ای جوان اما درخشان در خطه شمال کشور

معرفی اجمالی مدرسه علمیه امام حسن مجتبی(ع) زرگرشهر بابل

حوزه‌ای جوان اما درخشان در خطه شمال کشور

گفت‌وگو با حجت‌الاسلام والمسلمین یونس حبیبی

از آنجا که مدارس علوم دینی در طول زمان، مرکز هدایت و محور دانش، فقاهت‌ و پایگاه نشر علوم اهل‌بیت عصمت و طهارت(ع) بوده است، تأسیس و وقف آنها همواره یکی از دغدغه‌های علما و فقهای شیعه و در راستای وظیفه هدایت‌گری آنان می‌باشد. به‌همین منظور حجت‌الاسلام و‌المسلمین حسن فلاح در سال 1390 اقدام به تأسیس مدرسه علمیه‌ای به‌نام مبارک امام حسن مجتبی(ع) در زرگرشهر از شهرهای شهرستان بابل نمود. گرچه این مدرسه جزء مدارس نوپای کشور است؛ اما خدمات آموزشی، پژوهشی، فرهنگی و اجتماعی درخور توجهی را تاکنون انجام داده است که مختصری از آن را در گفت‌وگوی اختصاصی هفته‌نامه افق ‌حوزه که با حجت‌الاسلام والمسلمین یونس حبیبی مدیر این مدرسه انجام داده است، می‌خوانید.

تاریخچه
سنگ بنای این مدرسه به‌همت مؤسس و مسئول محترم مدرسه، حجت‌الاسلام والمسلمین حسن فلاح در زمینی به مساحت 5500 مترمربع (واقع در بین جاده بابل به آمل -زرگرشهر) تهیه و در بهمن سال 1390 به دست مدیر وقت حوزه‌های علمیه کشور، آیت‌الله مقتدایی کلنگ زده شد و با همت خیران و تولیت محترم در یک اقدام جهادی با در نظر گرفتن امکانات مورد نیاز مجتمع‌های آموزشی، ساخته شد و البته کار عمرانی پروژه ادامه دارد و برای تکمیل نیاز مبرم به همکاری همه خیران می‌باشد.

   آغاز فعالیت
با توجه به تأکید مدیر وقت حوزه‌های علمیه، مبنی بر شروع فعالیت مدرسه در سال تحصیلی 92-91، این مدرسه از اول شهریور سال 91 رسماً فعالیت تحصیلی خود را با تعداد قابل توجهی از طلاب پایه اول شروع نمود و دروس فقه، اصول، ادبیات عرب، منطق، اصول عقاید و مباحث قرآنی از جمله دروسی هستند که از آغازین روزهای افتتاح مدرسه در این مدرسه تدریس می‌شود.

   فعالیتهای بخش آموزش
در این مدرسه علاوه بر دروس مرسوم که در همه حوزه‌های علمیه تدریس می‌شود، نسبت به پژوهش طلاب نیز حساس هستیم و برنامه‌های منظمی در این زمینه داریم.
 شروع فعالیت آموزشی مدرسه با طلاب سطح1 و سطح2 بود و معاونت آموزش عهده‌دار اجرای برنامه‌های درسی، شناسایی و جذب اساتید نخبه و کارآمد، مراقبت بر روند تحصیلی هر یک از طلاب و... می‌باشد.
در این مدرسه با حضور 84‌طلبه علاوه بر دروس مرسوم که در همه حوزه‌های علمیه تدریس می‌شود، نسبت به پژوهش طلاب نیز حساس هستیم و برنامه‌های منظمی در این زمینه داریم؛ علاوه بر این، دروس مکمل و جنبی دیگر نیز تدریس می‌شود که از اهمیت بسیاری برخوردار است.

  مباحثه طلاب
بحث و گفت‌و‌گوی علمی یا به‌اصطلاح مباحثه که از دیرزمان جزءلاینفک برنامه‌های درسی حوزه‌های علمیه بوده است، در این مدرسه نیز مورد تأکید ویژه است و بر مباحثات طلاب نظارت جدی صورت می‌گیرد؛ لذا برنامه‌های منظم مطالعه و مباحثه برای طلاب در مدرسه به‌صورت روزانه و امتحانات هفتگی از دروس بنیادی نیز، از امور مورد اهتمام این مدرسه بوده است که همچنان برگزار می‌گردد.

  برنامه آموزشی مدرسه
برنامه‌های آموزشی که در این مدرسه اجرا می‌شود، به دو دسته تقسیم می‌شود:
دسته اول، برنامه‌هایی است که در قالب آیین‌نامه آموزشی از مرکز مدیریت حوزه علمیه قم برای مدارس علمیه ارسال می‌شود که الحمدلله این مدرسه هم، به‌طور کامل آن قوانین را اجرا می‌نماید و برنامه‌های اصلی مدرسه بر اساس همان آیین‌نامه تنظیم می‌گردد.
دسته دوم، برنامه‌ای که خود مدرسه در کنار برنامه‌های قم تنظیم نموده است و در حال اجرا می‌باشد و به‌نظر می‌رسد، برای ارتقای سطح کیفی تعلیم و تربیت طلاب محترم مفید باشد؛ لذا خود مدرسه نیز،‌ یک سری قوانین و مقررات داخلی را تنظیم نموده که طلاب محترم ملزم به پای‌بند بودن به آن قوانین می‌باشند.

   اهم برنامههای آموزشی مدرسه
با استعانت از خداوند متعال و تحت توجهات حضرت ولی‌عصر(عج) از سال تحصیلی 1400-1399 و با موافقت مرکز مدیریت حوزه علمیه قم و تلاش‌های مستمر مدرسه در راستای ارتقای سطح کمی و کیفی در عرصه علم و تهذیب طلاب مدرسه، مجوز تدریس سطح2، به این مدرسه داده شده و مدرسه کار جذب طلاب را انجام داد و امروز حدود 35‌نفر طلبه پایه 7 و 8 در این مدرسه اشتغال به تحصیل دارند و امیدواریم، شاهد ارتقا به سطوح بالاتر هم باشیم.
در حال حاضر مدرسه در بعد آموزش، برنامه‌های اصلی و جنبی خوبی را برای دانش‌افزایی طلاب و تسهیل در امر آموزش تدارک دیده که اهم آن‌ها به این شرح است: زمان‌بندی مناسب جهت رعایت محدوده تعیین‌شده برای کتب درسی، برگزاری کلاس‌های درس به‌طور منظم و مستمر، امتحانات هفتگی دو نیم‌سال و آزمون هر هفته یکی از دروس پایه به‌صورت کتبی و شفاهی، ارتقای سطح کیفی و کمی مسائل آموزشی و تهذیبی، برگزاری کلاس‌های فوق‌العاده و تابستانی، تشکیل جلسات کمیته آموزشی مدرسه و هم‌اندیشی برای مسائل آموزشی، برگزاری اردوهای آموزشی - تهذیبی، ایجاد و یا تقویت انگیزه‌های تحصیلی و آموزشی طلاب توسط اساتید مدرسه از جمله فعالیت‌های بخش آموزش مدرسه می‌باشد که با همت معاونت آموزش و همکارانشان بطورجدی پیگیری می‌شود.

  برنامههای تهذیبی
برنامه‌های تهذیبی و تربیتی مدرسه به‌گونه‌های مختلفی مانند: جلسات کمیته تهذیبی جهت بررسی آسیب‌های تربیتی و تهذیبی طلاب و ارائه راهکارهای بهبود وضعیت، اقامه مراسمات مذهبی، برگزاری جلسات منظم درس اخلاق توسط اساتید برجسته اخلاق مدعو از قم یا استان، بهره‌گیری از اساتید مجرب مشاوره تربیتی و تحصیلی در طول سال، برگزاری اردوهای زیارتی سیاحتی، برگزاری مراسمات با شکوه ادعیه مأثوره و...

  مراسم عمامهگذاری
طلابی که وارد حوزه می‌شوند، در مقطعی که عموماً بعد از پنج یا شش‌سال درس خواندن، به مرحله‌ای از آمادگی می‌رسند که لباس مقدس روحانیت را بر تن می‌کنند؛ لذا شخص روحانی و طلبه‌ای که ملبس به لباس مقدس روحانیت می‌شود، هر لحظه آماده و مهیای جواب‌گویی به سؤالات، شبهات و اشکالات مردم است.
مدرسه امام حسن مجتبی(ع) بعد از گذشت حدود 9‌سال تحصیلی که 8‌سال آن فقط سطح 1 بود، تاکنون در دو مرحله، تعدادی از طلاب مستعد، ملبس به لباس مقدس روحانیت شده‌اند و رسماً سربازی امام زمان(عج) را به عهده گرفته‌اند.

   فعالیتهای پژوهشی
حوزه علمیه امام حسن مجتبی(ع) زرگرشهر بابل علی‌رغم نوپایی و گذشت زمان کوتاه از زمان تأسیس آن، همگام با دیگر مراکز حوزوی با راه‌اندازی معاونت پژوهش به تدبیر امور آموزشی طلاب با رویکرد پژوهشی پرداخته و حتی با اتخاذ سیاست‌های تشویقی، انگیزه تحقیق و پژوهش را در اساتید و طلاب محترم مدرسه تقویت و آثاری را نیز تهیه و در دست چاپ دارد و رجاء واثق دارد تا در آینده‌ای نه چندان دور، آثار پژوهشی ارزشمند و فاخری را تقدیم جامعه علمی نماید.
اما فعالیت‌های معاونت پژوهش این مدرسه، از حیث زمان و گستره کار به دو بخش تقسیم می‌شود:
الف) فعالیتهای قبل از شیوع ویروس کرونا
معاونت پژوهش مدرسه قبل از شیوع ویروس کرونا، تمهیداتی برای برنامه‌های پژوهشی انجام داد که به این شرح می‌باشد: تشکیل شورای پژوهش، احیای کتابخانه و تنظیم مجدد کتب، تشکیل کلاس‌های «روش تحقیق» به‌صورت هفتگی، شرکت فعال طلاب در نگارش مقالات و ارسال به جشنواره علامه حلی، تشکیل پرونده مخصوص پژوهش طلاب مدرسه و ارائه حدود200مقاله و تحقیق، بر اساس استاندارد مقالات علمی توسط طلاب سطح یک می‌باشد.
ب) بعد از شیوع ویروس کرونا
با شیوع ویروس کرونا و الزام رعایت پروتکل‌های بهداشتی و تعطیلی مدارس علمیه؛ امورات پژوهشی مدرسه به قوت خود باقی ماند و به‌همت مسئولان پژوهش این امورات، به فضای مجازی منتقل گردید و تلاش شد، از نظر کمی و کیفی برنامه‌ها و فعالیت‌های پژوهشی در ایام کرونایی، همچون گذشته ادامه یابد و کاهشی نداشته باشیم.

   بسیج مدرسه
مدیریت مدرسه با توجه به اهمیت و جایگاه بسیج در نظام و کارکردهای بسیار درخشان در دوران دفاع مقدس و با عنایت به رهنمودهای امامین انقلاب در مورد تشکل‌های بسیجی و توصیه جدی بنیان‌گذار کبیر انقلاب پیرامون وظیفه بسیج طلاب که می‌فرمایند: «طلاب علوم دینی و دانشجویان دانشگاه‌ها باید با تمام توان خود در مراکزشان، از انقلاب و اسلام دفاع کنند و فرزندان بسیجی‌ام در این دو مرکز، پاسدار اصول تغییر‌ناپذیر «نه شرقی و نه غربی» باشند» و امام خامنه‌ای خلف صالح بنیان‌گذار کبیر انقلاب نیز، در این زمینه همواره وظایفی را خصوصاً در بیانیه گام دوم انقلاب برای این مجموعه تعریف و ترسیم نموده‌اند که بسیج طلاب در رأس همه آنها قرار دارد؛ بنابراین با عنایت به این مهم، پایگاه بسیج مدرسه در همان سال اول شروع مباحث آموزشی شکل گرفت و بعد از افتتاح، تاکنون خدمات خوبی در عرصه‌های فرهنگی و اجتماعی انجام داده است و امیداریم، روزبه‌روز درخشان‌تر عمل کند.

    نمایشگاه آثار پژوهشی طلاب مدرسه
در سال تحصیلی 1401-1400 کلاس‌های هفتگی روش تحقیق، تشکیل مجدد شورای پژوهش و ایجاد نمایشگاه دائمی دستاورد‌های پژوهشی مدرسه در دستور کار معاونت پژوهش قرار گرفت و تاکنون یک نمایشگاه آثار پژوهشی طلاب در سطح شهرستان بابل برگزار گردید و در این نمایشگاه، آثار پژوهشی زیادی در قالب مقاله، کتاب و...... به نمایش گذاشته شد. و تا الآن 2 شماره از مجله داخلی خود را با عنوان " ارمغان طلاب" بصورت دوفصلنامه به چاپ رسانده است. 

   خدمات اجتماعی و فعالیتهای گروه جهادی مدرسه در ایام کرونا
گروه جهادی طلاب مدرسه حوزه امام حسن(ع) زرگرشهر، همچون گروه‌های جهادی سراسر کشور، نسبت به مسئله کرونا نه‌تنها بی‌تفاوت نبوده؛ بلکه در عرصه‌های مختلف، فعالیت خود را مضاعف نموده است؛ تاکنون در حد وسعشان، خدمات ارزشمندی چون: ضدعفونی کردن معابر شهری، کمک به بیماران کرونایی در بیمارستان‌ها، تهیه بسته‌های فرهنگی و توزیع آن در مصلای نماز جمعه زرگرشهر، تهیه غذای گرم و توزیع آن بین نیازمندان منطقه و.... در منطقه زرگرشهر کردند.
قابل ذکر می باشد از آنجایی‌که کلاس‌ها در ایام پیک کرونا به‌صورت مجازی برگزار می‌شده و مدرسه خالی بوده، لذا در راستای اجرای منویات مقام معظم رهبری(حفظه الله ) و کمک به مردم، تصمیم گرفته شد نمازخانه مدرسه تبدیل به کارگاه دوخت ماسک و لباس بیمارستانی شود و در این مدت توانست با ایجاد فضای مناسب و تهیه چرخ خیاطی به‌صورت جهادی و با هماهنگی گروه‌های جهادی منطقه، تعداد 10هزار عدد ماسک و لباس و... تهیه و به بیمارستان‌ها و مردم منطقه تحویل دهد.

    فعالیتهای تبلیغی
طلاب محترم در فرصت‌های تبلیغی، همواره مورد تشویق، تأکید و حمایت مسئولان مدرسه بوده‌اند و از هر فرصتی برای پرداختن به این وظیفه مهم به‌صورت فردی و گروهی استفاده می‌کنند.

   امکانات پژوهشی و آموزشی
یکی از مهم‌ترین سیاست‌های آموزشی این مدرسه، با نگاه ویژه به مباحث علمی طلاب، توسعه امکانات و خدمات آموزشی، جهت تسهیل تحصیل طلاب می‌باشد که الحمدلله این مدرسه در حد توانش به مسائل زیرساخت‌ها و امکانات آموزشی توجه داشته است که بخشی از آن به شرح ذیل بیان می‌شود.
الف) کتابخانه
کتابخانه این مدرسه با دارا بودن فضای مناسب و منابع مطلوب با بیش از500 عنوان و نزدیک به5000 جلد کتاب، به ارائه خدمات به طلاب مدرسه و غیر آنان می‌پردازد.
ب) واحد کامپیوتر
این واحد با هدف تسهیل و تسریع در پژوهش‌های علمی - تبلیغی طلاب با در اختیار گذاشتن یک دستگاه کامپیوتر، خدمات رایانه‌ای گوناگونی را به کاربران ارائه می‌کند.

  خدمات جنبی و رفاهی
فعالیت‌های جنبی و رفاهی از اموری است که طلاب را برای فعالیت‌های آموزشی و پژوهشی آماده‌تر و جسم آنها را برای پذیرش مطالب درسی مستعدتر می‌کند؛ از این‌رو فعالیت‌های ذیل در مدرسه انجام می‌شود:
الف) فضا و امکانات ورزشی
طلاب مدرسه همواره به ورزش توصیه می‌شوند و در حد میسور فضا و امکانات ورزشی فراهم شده است.
ب) فعالیتهای فوقبرنامه
برگزاری مراسم جشن و عزاداری، برگزاری اردوهای علمی-تهذیبی، زیارتی و تفریحی، با اهتمام معاونت فرهنگی و امور داخلی و همکاری و هماهنگی «واحد بسیج طلاب» از جمله این فعالیت‌هاست.

  برنامههای فوقالعاده آموزشی، پژوهشی و تربیتی
یکی از برنامه‌های مهم و خوب مدرسه، تفسیر صحیفه سجادیه است که هفته ای یک شب برگزار می‌شود. آموزش زبان انگلیسی نیز جزء برنامه‌های خوب مدرسه می‌باشد که بخش آموزش توجه ویژه به این موضوع دارد و تاکنون یک دوره عمومی اجرا شده است. همچنین برگزاری جلسات سیاسی و بصیرت‌افزایی به‌صورت فصلی و... مورد تأکید می‌باشد و لذا جزء برنامه‌های ضروری طلاب می‌باشد.

    برنامه حفظ و قرائت قرآن
آموزش قرائت و حسن قرائت قرآن باید از ارکان آموزش در حوزه باشند؛ از این‌رو مدرسه علمیه امام حسن مجتبی(ع) در این زمینه توجه وافری دارد؛ لذا قرائت قرآن به‌صورت عمومی را هر روز یک‌ساعت قبل از ظهر همراه با بیان نکات ادبی و تفسیری و قرائت یک صفحه قرآن در هر شب جزء برنامه‌های مدرسه قرار داده است.

برچسب ها :
ارسال دیدگاه