هفته‌نامه سیاسی، علمی و فرهنگی حوزه‌های علمیه

پژواک رستاخیز بزرگ بعثت، با یک زبان و یک منهج ممکن نیست

در نشست شورای سیاست‌گذاری شعر حوزه با آیت‌الله اعرافی عنوان شد

پژواک رستاخیز بزرگ بعثت، با یک زبان و یک منهج ممکن نیست

مدیر حوزه‌های علمیه گفت: ما قائل به این نیستیم که در حوزه‌های علمیه یک مسیر و فقط یک یا چند بعد علمی خاص محوریت داشته باشند؛ نقش‌ها و کارکردهای مختلفی باید برای طلاب و روحانیون تعریف شود.

اعضای شورای سیاست‌گذاری شعر حوزه، در دیدار با آیت‌الله اعرافی، به بیان مسائل و دغدغه‌های این شورا در حوزه شعر و ادب پرداختند.
به گزارش خبرگزاری حوزه، آیت‌الله اعرافی در این جلسه ضمن تبریک عید مبعث، گفت: از یک منظر هیچ اتفاقی بالاتر از بعثت رسول خدا(ص) نیست؛ چراکه در وجود ایشان همه خیرات و برکات جمع است و در هنگام بعثت و در یک لحظه، جهان ملک به ملکوت پیوست.
مدیر حوزه‌های علمیه خاطرنشان کرد: پژواک این رستاخیز بزرگ، با یک زبان و یک منهج ممکن نیست؛ باید همه ما با تمام ابزارهای ممکن، این پیام را به گوش جهانیان برسانیم.
وی شعر و ادب را یکی از عالی‌ترین ابزارها برای انتشار و تبلیغ بعثت رسول اکرم(ص) دانست و گفت: باید شعر آئینی، اسلامی و انقلابی را قوام ببخشیم تا آن لحظه تاریخی در سراسر دنیا انعکاس یابد.
آیت‌الله اعرافی تصریح کرد: به‌رغم تنگناهای مالی مختلفی که حوزه‌های علمیه در سال‌های اخیر درگیر آنها بوده است؛ اما تلاش‌های اعضای شورای سیاست‌گذاری شعر حوزه را نمی‌توان نادیده گرفت؛ باید این مسیر با روحیه جهادی و بسیجی‌وار ادامه یابد.
وی با اشاره به لزوم ورود شورای سیاست‌گذاری شعر حوزه به عرصه اجرا، افزود: لازم است تا پایان سال ۱۴۰۰ سند جامع شعر حوزه مورد بازسازی و تکمیل قرار گیرد تا برنامه‌ای برای ۵ سال آینده حوزه در این زمینه باشد.
عضو شورای‌عالی حوزه‌های علمیه بیان کرد: ارتباط بین متون درسی حوزه‌های علمیه و نظم، یکی از ویژگی‌های نظامات آموزشی حوزه در گذشته بوده است؛ باید بیش از پیش به شعر و ادب در تنظیم کتب درسی حوزه اهتمام شود؛ استفاده از ظرفیت شعرای عرب، می‌تواند به تألیف بهتر این متون کمک کند.
آیت‌الله اعرافی با بیان اینکه باید منظومه‌های علمی حوزوی را در متون بدیل قرار داد، اظهار کرد: عطر شعر و ادب باید بر سرزمین علم، دانش، پژوهش و تهذیب و تربیت ما افشانده شود؛ باید شعر و متون ادبی آئینی را به میدان آورده و بخشی از آموزه‌های اخلاقی را از این طریق به طلاب منتقل نمود.
وی با تأکید بر لزوم امتداد شورای سیاست‌گذاری شعر حوزه در مدارس علمیه، عنوان کرد: باید برای ارتباط با مدارس علمیه و صفوف حوزه برنامه‌ریزی‌های عملیاتی شود.
مدیر حوزه‌های علمیه گفت: باید در پایان‌‌نامه‌های حوزوی، سهم شعر و ادبیات مورد توجه واقع شود تا این مقوله در حوزه پایان‌‌نامه‌ها جایگاه و پایگاه پیدا کند.
وی ادامه داد: ۱۶ حوزه دانشی تعریف‌شده برای رشته‌های تخصصی وجود دارد که حوزه شعر و ادبیات، یکی از آن‌هاست؛ باید پس از راه‌اندازی رشته‌های ادبی، به سراغ تأسیس مجتمعی برای آموزش آنها به‌صورت تجمیعی رفت.
عضو شورای‌عالی حوزه گفت: تدوین فرهنگ‌‌نامه‌ها و دایرة‌المعارف‌های شعر حوزوی، می‌تواند مقوله مهمی را پایه‌ریزی نماید؛ انتشار آثار شاعران نیز، یکی دیگر از راهبردهای شورای سیاست‌گذاری حوزه در راه ارتقای جایگاه این هنر در مدارس علمیه است.
آیت‌الله اعرافی افزود: ما قائل به این نیستیم که در حوزه‌های علمیه، یک مسیر و فقط یک یا چند بعد علمی خاص محوریت داشته باشند؛ نقش‌ها و کارکردهای مختلفی باید برای طلاب و روحانیون تعریف شود؛ تنوع در تخصص‌ها، می‌تواند روحانیت را پاسخگوی نیازهای روز جامعه و نظام اسلامی قرار دهد.

   لزوم شناسانی و رشد استعدادهای برتر حوزوی در عرصههای تبلیغ و هنر
حجت‌الاسلام والمسلمین سیدعلی عماد رئیس مرکز امور نخبگان و استعدادهای برتر حوزه نیز در این جلسه گفت: باید به سمت شناسایی استعدادهای برتر عرصه تبلیغ، هنر و فعالان فرهنگی حوزه با اولویت‌بندی و به‌صورت هدفمند پیش رفت.
وی ادامه داد: در حال حاضر ۳۷ نوع فعالیت دارای اولویت در عرصه تبلیغ و هنر، مورد شناسایی و تعریف واقع شده است.
حجت‌الاسلام والمسلمین عماد، منتخبین جشنواره پژوهشی علامه حلی را، از افراد دارای استعداد و تازه شناسایی‌شده برشمرد و خاطرنشان کرد: طلاب دارای استعداد، باید علاوه بر تلاش‌های علمی-پژوهشی به سمت تبلیغ نیز، سوق داده شوند.

   برگزاری ۱۶ جلسه با بیش از ۱۶۰ مصوبه
حجت‌الاسلام سیدسلمان علوی دبیر شورای سیاست‌گذاری شعر حوزه نیز در این دیدار، به ارائه گزارشی از فعالیت‌های این شورا پرداخت و گفت: از زمان تأسیس شورا تاکنون ۱۶ جلسه و بیش از ۱۶۰ مصوبه داشته‌ایم.
وی افزود: یکی از مصوبات جلسات برگزارشده، تنظیم سند جامع شورا بود؛ این سند در هفته گذشته به تنظیم نهایی رسید.
حجت‌الاسلام علوی خاطرنشان کرد: در این سند نگاه بین‌المللی حاکم بوده و فعالیت‌ها به‌صورت بومی حوزوی تعریف شده‌اند؛ ما می‌خواهیم دوستان طلبه بتوانند، جریانی را در سطح بین‌الملل با رویکرد شعر انتظار راه‌اندازی نمایند.
وی پیگیری امور نخبگان در حوزه‌های علمیه را رضایت‌بخش ارزیابی کرد و گفت: دبیرخانه شورای سیاست‌گذاری شعر حوزه، خوشبختانه با همکاری معاونت تبلیغ، در زمینه تأمین فضای فیزیکی و برخی امکانات لازم آن راه‌اندازی شد.

   حضور ۸۵۰ شاعر حوزوی در پنجمین جشنواره بینالمللی شعر حوزه (اشراق)
حجت‌الاسلام شفیعی دبیر پنجمین جشنواره بین‌المللی شعر حوزه (اشراق) هم در این دیدار، به ارائه گزارشی از این جشنواره پرداخت و اظهار کرد: در پنجمین جشنواره بین‌المللی شعر حوزه، ۸۵۰ نفر شرکت‌کننده داشتند که نتیجه آن، راهیابی ۴۰۰ اثر به مرحله داوری نهایی بود.
وی با تأکید بر پذیرش آثار تولیدشده از سال ۹۶ به بعد در کنگره شعر حوزه، عنوان کرد: از جهت کمی و کیفی شرایط کنگره در سال ۱۴۰۰ بسیار مطلوب بود؛ اگر استعدادیابی شود، می‌توان شاهد افزایش قابل توجه در مورد تعداد شرکت‌کنندگان بود.
گفتنی است، در این جلسه، تعدادی از اعضای شورای سیاست‌گذاری شعر و ادب حوزه نیز، به ارائه گزارش و نظرات خود در زمینه شعر خود پرداختند.

برچسب ها :
ارسال دیدگاه