هفته‌نامه سیاسی، علمی و فرهنگی حوزه‌های علمیه

نسخه Pdf

وظایف حوزه‌های علمیه از منظر آیت‌الله‌العظمی صافی گلپایگانی(قد)

وظایف حوزه‌های علمیه از منظر آیت‌الله‌العظمی صافی گلپایگانی(قد)

اولین وظیفه حوزه‌های علمیه، بحث، استنباط، تحقیق در احادیث و روایات، أخذ معارف اهل‌بیت(ع)، تعلیم علوم اسلامی، کتاب و سنت و تعلم آنهاست. اینها مقدم بر تمام مسائل دیگر است و همین جهت سبب شده که اسلام همان‌طوری که در زمان پیغمبر اکرم(ص) و ائمه طاهرین(ع) بوده است، حفظ شده و تا الآن باقی مانده و در دسترس مردم است.

  جلوگیری از تحریف دین
دومین وظیفه حوزه‌ها این است که علما، دین را از تحریف و تغییر حفظ کنند؛ یعنی آنها پاسدار دین هستند و نباید بگذارند، اشخاص مغرض یا جاهل در عقاید اسلامی ‌در اصول و فروع تحریفاتی انجام دهند. پیغمبر(ص) می‌فرماید: «إِنَّ فِی کُلِّ خَلَفٍ مِنْ أُمَّتِی عُدُولاً مِنْ أَهْلِ بَیْتِی یَنْفِی عَنْ هَذَا الدِّینِ تَحْرِیفَ الْغَالِینَ وَانْتِحَالَ الْمُبْطِلِینَ وَتَأْوِیلَ الْجَاهِلِین‏» (صدوق، کمال الدین، ص٢٢١)

  مبارزه با بدعتها و فرقههای ضاله
وظیفه سوم این است که در هر جا که آقایان برای تبلیغ می‌روند، اگر چنانچه اهل بدعت و فرقه‌های ضالّه بودند، اگر تبلیغات وهابیت یا بهایی‌ها یا صوفی‌ها بود که الآن هر سه هستند و سخت مشغول می‌باشند، وظیفه علما و روحانیون است که از اضلال اینها جلوگیری کنند.

  اهمیت تبلیغ و وظایف حوزههای علمیه
وظیفه چهارم ارشاد مسلمان‌ها و ابلاغ احکام به مردم است. ما باید احکام خدا را به مردم برسانیم. تبلیغ از مهم‌ترین رسالت‌ها و مسئولیت‌های روحانیت است. انبیای الهی تبلیغ را از مهمترین برنامه‌های خود قرار داده بودند و امروز روحانیون نیز، باید همان رسالت را دنبال و به تبلیغ معارف الهی و دینی بپردازند.
شناخت منطقه و نیازهای آنان و شبهات مطرح‌شده در آن مناطق، از جمله مسائلی است که مروّجان دین باید به آن توجه و نسبت به این موضوع غفلت نکنند تا تبلیغ آنها مؤثر واقع شود؛ به‌خصوص تبلیغ در مناطق محروم که اعزام در این بخش‌ها باید افزایش یابد.

 
   لزوم تبلیغ جهانی تشیعبا تمام توان در عرصه ترویج و تبلیغ جهانی دین اسلام و مکتب ناب تشیع تلاش کنید تا مشمول عنایات آقا امام زمان‌(عج) قرار بگیرید.
 تبلیغ دین اسلام و معارف والای اهل‌بیت(ع) توسط طلاب در خارج از کشور، از آمال و آرزوهای سیدنا الأستاد حضرت آیت‌الله‌العظمی بروجردی(ره) بود که در زمان خود ایشان هم، چشمگیر بود و امروز الحمدلله با پیشرفت خوبی همراه شده است. آن‌مرحوم بارها و بارها بر این نکته تأکید داشتند که باید با ادیان الهی دیگر ارتباط داشت و در ضمن این ارتباط‌ها، هدایت‌های قرآن و اهل‌بیت(ع) را با دلیل متقن برای آنها بیان کرد.

برچسب ها :
ارسال دیدگاه