هفته‌نامه سیاسی، علمی و فرهنگی حوزه‌های علمیه

اجرای طرح دانش‌بنیان و مهارت‌محور تعالی اساتید برگزیده مدارس علمیه

در دیدار معاون تهذیب حوزه با آیت‌الله اعرافی مطرح شد

اجرای طرح دانش‌بنیان و مهارت‌محور تعالی اساتید برگزیده مدارس علمیه

آیت‌الله اعرافی با تأکید بر تربیت استادمحور طلاب، گفت: در تربیت اقتصادی و معیشتی، باید روی خودگردانی مالی در کنار غنای معنوی سرمایه‌گذاری کرد.

به گزارش خبرگزاری رسا، آیت‌الله اعرافی مدیر حوزه‌های علمیه، در دیدار معاون تهذیب حوزه‌های علمیه به‌همراه مسئولان طرح تعالی اساتید حوزه، گفت: اصل تربیت در حوزه، با استاد رقم می‌خورد و این، یک سنت پذیرفته‌شده و رایجی است؛ البته گاهی آسیب استاد هم، در زمینه‌های تربیتی به شاگرد سرایت می‌کند که باید ضمن کاهش این آسیب‌ها، از ظرفیت بی‌بدیل استاد بهره برد.
وی با بیان اینکه لازم است، بر بعضی از سرفصل‌های خاص که در طرح تعالی آمده، تأکید شود، گفت: سیره تربیتی علما و خصوصا برخی تک‌سیره‌های شاگردپروری اساطین حوزه را، باید به اساتید جوان انتقال داد. همچنین استفاده از کتب و منابع روایی اخلاقی - تربیتی را در قالب سیرهای مطالعاتی دقیق و عمیق، تدوین و در اختیار اساتید قرار داد.
عضو شورای‌عالی حوزه‌های علمیه گفت: در تربیت اقتصادی معیشتی، باید روی خودگردانی مالی در کنار غنای معنوی سرمایه‌گذاری کرد؛ تدابیر و مهارت‌هایی که لازم است، طلبه برای خودگردانی اقتصادی فرا بگیرد نیز، لازم است تأکید شود و علاوه بر ترویج معنویت بر روحیه عقلی و استدلالی که مکمل و پشتوانه معنویت است، تأکید صورت گیرد؛ زیرا این موجب می‌شود، طلبه در گردبادهای معرفتی به زمین نخورد.
مدیر حوزه‌های علمیه با اشاره به مسائل معیشتی مربیان و راهنمایان تربیتی، گفت: باید مسائل معیشتی این عزیزان از عوائد عمومی حوزه باشد که بارمالی رسمی و اداری نداشته باشد؛ باید جایگاه این عزیزان در طرح هدفمندی شهریه معین شود.
آیت‌الله اعرافی عنوان کرد: گسترش طرح تعالی در سطوح عالی و دروس خارج، در گام‌های بعدی قرار گیرد؛ البته باید متناسب با سطوح عالی، ویرایش و ارتقا پیدا کند و از لحاظ عملیاتی در قالب همان طرح هدایت علمی قرار گیرد.
وی با اشاره به پذیرش استاد در طرح تعالی، گفت: انتخاب اساتید فعلی یک کار خوب است و با این کار نیمی از راه طی شده است؛ البته باید بر حیثیت علمی اساتید و توانمندی آنها در یکی از شاخه‌های حوزوی به‌خصوص فقه و اصول قوی یا فلسفه تأکید شود؛ متصدیان طرح تعالی، از هم‌اکنون مترصد حواشی و آسیب‌های این کارها باشند؛ زیرا عنوان تربیت و مربی ممکن است، رهزن باشند.
عضو شورای‌عالی انقلاب فرهنگی، افزود: در انتخاب اساتیدی که قرار است، سرفصل‌های تعالی را آموزش دهند و نسلی از مربیان را تربیت کنند، به وزانت‌های حوزوی توجه ویژه شود و از آقایانی تراز همچون حضرات فیاضی و شب‌زنده‌دار استفاده شود.
مدیر حوزه‌های علمیه گفت: اگر مصلحت است که طرح تعالی به‌صورت رشته‌ای خاص تدوین شود، گفت‌و‌گوها و مطالعاتش را انجام دهید؛ این طرح، آیین‌نامه جامع اجرایی و عملی لازم دارد تا ضوابط از منظر تهذیب و آموزش دیده شود؛ از این‌رو لازم است، با معاونت آموزش هماهنگی صورت بگیرد.
وی با تأکید بر اهمیت اجرای درست طرح، خاطرنشان کرد: یک صف باید تشکیل شود تا اجرای طرح را به عهده داشته باشد؛ از همین‌رو تشکیل یک مجتمع برای اخلاق و تربیت را نیز دنبال کنید.

   طلیعه یک حرکت تحولی در مسیر تهذیب و تربیت طلاب مدارس علمیه
حجت‌الاسلام والمسلمین محمد عالم‌زاده نوری نیز در این دیدار در خصوص طرح تعالی، گفت: شعار این طرح این است که هر استاد حوزه، به یک مربی تربیتی بدل شود و شأن استاد، از انتقال علمی به سمت تربیت طلبه جامع و مأموریت‌گرا تبدیل شود.
معاون تهذیب حوزه‌های علمیه گفت: مربی راهنما، استادی است که فعالانه در میان طلاب قرار می‌گیرد و رسیدگی و عهده‌داری طلاب را به دوش دارد و هویت آخوندی را به طلاب منتقل می‌کند؛ سنت کهن تربیت حوزوی تأیید می‌کند که به مربی راهنما برای طلاب احتیاج داریم که چنین شخصیت فعالی، رسیدگی تربیتی به طلبه را به عهده داشته باشد.
وی عنوان کرد: آیین‌نامه جذب اساتید تربیتی راهنما در شورای محترم عالی حوزه در حال تصویب است. ثبت‌نام متقاضیان طرح تعالی در حوزه علمیه قم و استان‌ها انجام شده و اکنون در مرحله مصاحبه مکتوب و حضوری است. فاز اول دوره پودمانی آموزش طرح تعالی، از میان اساتید برگزیده در تابستان امسال اجرایی خواهد شد.

برچسب ها :
ارسال دیدگاه