هفته‌نامه سیاسی، علمی و فرهنگی حوزه‌های علمیه

توضیحات وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی از دلائل اصلاح یارانه در کشور

در جمع نمایندگان طلاب و فضلای حوزه علمیه قم صورت گرفت

توضیحات وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی از دلائل اصلاح یارانه در کشور

نشست نمایندگان طلاب و فضلای حوزه علمیه قم، با حضور حجج‌اسلام والمسلمین حسینی‌نژاد رئیس مجمع نمایندگان طلاب و فضلای حوزه علمیه قم، حاج‌ابوالقاسم رابط دولت و روحانیت و دکتر عبدالملکی، وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی 21 اردیبهشت در سالن جلسات جامعه مدرسین برگزار شد.

  نمایندگان طلاب مطالبه‌گر بوده تا صدای مردم را به مسئولان برسانند
به گزارش خبرگزاری حوزه، در ابتدای این جلسه، حجت‌الاسلام والمسلمین حسینی‌نژاد، به ایراد سخن پرداخت و گفت: این مجمع به دستور امام راحل راه‌اندازی شده تا در موضوعات گوناگون همچون تبیین، به وظیفه خود عمل نماید.
وی ابراز کرد: امروز جهاد تبیین که دستور رهبر معظم انقلاب است، از وظایف بسیار مهم ماست و تأکید فراوانی بر روی آن دارند.
رئیس مجمع نمایندگان طلاب خاطرنشان ساخت: تبیین وضعیت کشور، از ضروریاتی است که باید به آن اهتمام داشت و دشمنان در حال سودجویی و فرصت‌طلبی هستند تا به اهداف خود دست پیدا نمایند؛ امروز مقابله با باندها و مافیاهای موجود، جهاد است و باید با آنان مقابله شود.
حجت‌الاسلام والمسلمین حسینی‌نژاد با بیان اینکه، مجمع نمایندگان طلاب در مسئله انتخابات ریاست جمهوری با تمام قوا پای کار آمد و در راستای تبیین وضع موجود، فعالیت‌های فراوانی داشت تا انتخابات و انتخاب مناسبی برای کشور صورت پذیرد، تصریح کرد: همکاری مرکز ارتباطات دولت و مجمع نمایندگان طلاب تا به امروز مناسب بوده و ان‌شاءالله از وزرای دیگر نیز، برای حضور در جمع نمایندگان طلاب دعوت خواهیم کرد.
رئیس مجمع نمایندگان طلاب گفت: نمایندگان طلاب مطالبه‌گر بوده تا صدای مردم و طلاب را به مسئولان محترم برسانند.

   چاره‌ای جز اصلاح یارانه‌ها در کشور وجود ندارد
حجت‌الاسلام والمسلمین حاج‌ابوالقاسم نیز در این نشست، با بیان اینکه رئیس‌جمهور محترم، بر تبیین مسئله اصلاح یارانه‌ها تأکید دارند تا مردم عزیز متوجه شرایط و برنامه‌ها باشند، ابراز کرد: امروز چاره‌ای جز اصلاح یارانه‌ها در کشور وجود ندارد و باید با همکاری و همدلی، این مرحله را پشت سر بگذاریم.
رابط دولت و روحانیت خاطرنشان کرد: در حال حاضر، رئیس‌جمهور و وزرای دولت سیزدهم در وسط میدان جنگ اقتصادی هستند و باید کمک‌حال این عزیزان بود.
وی تصریح کرد: رئیس‌جمهور محترم بر ارتباط تنگاتنگ دولت و روحانیت تأکید فراوان داشته و انتقادات و پیشنهادات شما عزیزان را با جان و دل پذیرا هستند.

   توضیحات از دلائل اصلاح یارانه در کشور
دکتر حجت‌الله عبدالملکی نیز در مجمع عمومی نمایندگان طلاب و فضلای حوزه علمیه قم، به موضوع مباحث اقتصادی اخیر کشور اشاره و اظهار کرد: در اولین جلسه‌ای که هیأت دولت سیزدهم در شهریورماه سال گذشته خدمت مقام معظم رهبری رسیدیم، ایشان بر موضوعات گوناگونی تأکید داشتند که یکی از آنها مسئله عدالت بوده است و در همان جلسه، گریزی نیز به موضوع یارانه‌ها داشتند.
وی ابراز کرد: رئیس‌جمهور محترم نیز، در راستای تحقق دولت اسلامی و رسیدن به تمدن نوین اسلامی، وارد این عرصه شدند تا اهداف بلند انقلاب محقق شود و عدالت، گسترده گردد.
وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی خاطرنشان ساخت: این عدالت باید در عرصه‌های گوناگون اجرا شود؛ وگرنه در حد همان شعار باقی می‌ماند و یکی از عرصه‌های تجلی آن، مسئله اصلاح یارانه‌های کشور و مسئله ارز ترجیحی می‌باشد.
دکتر عبدالملکی در ادامه، به دلائل اصلاح یارانه کشور اشاره و تصریح کرد: اختصاص ارز ۴۲۰۰ برای مردم، ۴۰۰ هزار میلیارد تومان در سال هزینه دارد که این پول، از حق مردم خرج می‌شود تا رفاه برای آنان ایجاد گردد؛ اما متأسفانه اثر معکوس داشته است.
وی بیان کرد: این ارز از محل صادرات دولت تأمین می‌شود و دولت می‌تواند ارزی را که متعلق به مردم است، به‌صورت آزاد در بازار به فروش رسانده و پول آن را در خزانه قرار داده و برای مردم خرج کند؛ اما به‌خاطر اختصاص ارز ترجیحی، آن را به مبلغ ۴۲۰۰ می‌فروشد و در برابر هر دلار، ۲۰ هزار تومان قیمت آن را کمتر حساب می‌کند که با توجه به این موضوع، قریب به ۴۰۰ هزار میلیارد تومان در سال از جیب مردم خارج می‌شود.
فقط یک چهارم از عوائد ارز ترجیحی به مردم می‌رسید
وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی اظهار کرد: دولت این ارز ۴۲۰۰ را برای رفاه مردم می‌دهد؛ اما متأسفانه فقط یک چهارم از این رقم به مردم می‌رسد و سه چهارم آن هدر می‌رود.
دکتر عبدالملکی در ادامه، به چهاربخشی که ارز ترجیحی در آن هزینه می‌شود، اشاره کرد و گفت: بخش اول، دلال‌ها هستند که به‌جای اینکه اجناسی که با ارز ترجیحی تهیه کرده‌اند، با قیمت یارانه‌ای به مردم بدهند، با قیمت آزاد به بازار تزریق می‌کنند و در نتیجه عوائد آن، در جیب دلال می‌رود.
وی ادامه داد: بخش دوم ارز ترجیحی، خرج قاچاق در کشور می‌شود و ما امروز، شاهد حضور اقلام یارانه‌ای کشور همچون آرد، روغن و... در بازارهای افغانستان، پاکستان، عراق، ترکیه و... هستیم و از حق مردم ایران، ملت‌های دیگر استفاده می‌کنند.
دکتر عبدالملکی در ادامه به موضوع ماکارونی اشاره کرد و گفت: ماکارونی از طریق مبادی قانونی صادرات می‌شود؛ اما فقط ۵۰ درصد ماکارونی تولیدی، در کشور مصرف شده و ۵۰ درصد آن که یارانه به آن نیز تعلق گرفته، در خارج از کشور مصرف می‌شود که از حق و یارانه مردم ایران استفاده کرده است و برای همین ماکارونی، ۵ هزار میلیارد تومان یارانه مصرف می‌شود.
وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی افزود: بخش سومی که از عوائد ارز ترجیحی استفاده می‌کنند، تولیدکننده‌های خارجی هستند که یارانه ایرانیان به جیب آنان وارد می‌شود.
وی اظهار کرد: بخش چهارم از ارز ترجیحی برای مردم ایران مصرف می‌شود و عملا سه چهارم از این یارانه ۴۰۰ هزار میلیارد تومانی، به مردم کشور نمی‌رسد و دلالان، قاچاقچیان و تولیدکنندگان خارجی از عوائد آن بهره‌مند می‌شوند و این مدل، با عدالت و رفاه مردم در تضاد است.

   برنامه‌های دولت برای مردم
وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی در ادامه، به برنامه‌های دولت برای ۴۰۰ هزار میلیارد تومان اشاره کرد و گفت: برنامه دولت این است که این مبلغ را به خود مردم بدهد تا خود آنان برای پول خود تصمیم‌گیرنده باشند و با این کار، بساط قاچاق، دلالی و... جمع خواهد شد و رفاه بیشتری برای مردم ایران خواهد بود.
وی خاطرنشان ساخت: بسیاری از افراد خطاب به رئیس‌جمهور گفته‌اند که چرا شما وارد این فضا شده و دست به اصلاح یارانه‌ها زده‌اید؛ اما ایشان از آبروی خود مایه گذاشته‌اند تا عوائد یارانه‌ها به خود مردم برسد و وضعیت اقتصادی کشور اصلاح گردد.
وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی تصریح کرد: در قانونی که مجلس شورای اسلامی به تصویب رسانده، آمده است که دولت در بودجه ۱۴۰۱ حق ندارد، حتی یک دلار را به قیمت ۴۲۰۰ تومان به فروش برساند و باید این یارانه به‌صورت کالابرگ الکترونیکی به مردم پرداخت شود تا رفاه بیشتری برای آنان حاصل گردد.
دکتر عبدالملکی بیان کرد: تا دو ماه یارانه نقدی برای مردم واریز می‌شود؛ چراکه هنوز زیرساخت کالابرگ الکترونیکی آماده نیست؛ اما به‌محض آماده‌سازی این کالابرگ، سهمیه‌های مناسبی برای مردم در چهار قلم ذکرشده اختصاص پیدا خواهد کرد و مردم با کالابرگی که همان کارت بانکی آنان خواهد بود، می‌توانند این اقلام را با قیمت مناسب دریافت نمایند.

   توضیحاتی پیرامون دهک‌بندی جامعه
وی در ادامه به موضوع دهک‌بندی‌های جامعه اشاره کرد و گفت: جامعه به ۱۰ دهک تقسیم‌بندی شده که هر دهک، ۱۰ درصد جامعه را تشکیل می‌دهند و مقرر شده که به سه دهک پایین‌تر جامعه، مبلغ ۴۰۰ هزار تومان برای هر نفر و برای ۶ دهک بعدی، نفری ۳۰۰ هزار تومان واریز گردد و برای دهک دهم جامعه که ثروتمندان هستند، یارانه‌ای اختصاص پیدا نمی‌کند.
وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی یادآور شد: البته یارانه نان و دارو از راه مخصوص خود پرداخت خواهد شد و تغییری در قیمت این دو کالا نخواهیم داشت و برای هر ۱۰ دهک جامعه خواهد بود.

   چرا اصلاح یارانه‌ها به این زودی آغاز شده است؟
وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی در پاسخ به این سؤال که چرا اصلاح یارانه‌ها را به این زودی آغاز کرده‌اید؟ گفت: اتفاقاتی در سطح بین‌الملل همچون جنگ بین روسیه و اوکراین افتاده که ادامه اختصاص ارز ۴۲۰۰ را ناممکن ساخته است و امروز برخی اقلام در دنیا ۶۰ درصد افزایش قیمت داشته است و اگر بخواهیم، همچنان ارز ۴۲۰۰ اختصاص دهیم، باید مبلغ بیشتری از حق مردم به این کار اختصاص پیدا کند؛ امروز در مرحله انتخاب نیستیم که این کار را انجام بدهیم یا ندهیم؛ بلکه در مرحله ضرورت قرار داریم و باید اصلاح یارانه‌ها انجام بپذیرد.
وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی در پاسخ به این سؤال که برای اقلامی که تحت تأثیر افزایش قیمت روغن، لبنیات و... قرار می‌گیرند، چه برنامه‌ای دارید؟ خاطرنشان ساخت: برنامه دولت این است، اقلامی که تحت تأثیر مستقیم افزایش قیمت این چهار کالا قرار می‌گیرند، محاسبه گردد که چه مقدار گران خواهند شد و قیمت جدید آنها که شاید بین یک درصد تا پنج درصد افزایش داشته باشد، درج گردد و بعد قیمت جدید، دیگر شاهد افزایش قیمتی در جامعه نباشیم و مابه‌التفاوت آن در یارانه مردم لحاظ گردد.

   برنامه دولت برای عدم افزایش بی‌رویه قیمت‌ها
دکتر عبدالملکی در پاسخ به سؤال دیگر که چه برنامه‌ای برای عدم افزایش بی‌رویه قیمت‌ها در جامعه دارید؟ گفت: سخت‌گیرانه‌ترین ابزار کنترلی از سوی سران سه قوا در اختیار سازمان تعزیرات حکومتی قرار داده شده تا بتوانند، با جریمه‌های بالا بازار را کنترل نمایند.
وی در پایان به سؤال دیگر حضار که چرا دو ماه صبر نکردید تا کالابرگ الکترونیک آماده شود، خاطرنشان ساخت: هر ماه که اصلاح یارانه‌ها به تعویق بیفتد، ۳۸ هزار میلیارد تومان از جیب مردم خارج می‌شود و ضرر به مردم است و این کار باید در سال‌های پیش انجام می‌شد؛ اما متأسفانه انجام نشده است و دولت سیزدهم، آبروی خود را گذاشته تا بتواند جلوی فساد، دلال‌بازی و قاچاق را گرفته و منفعت آن به مردم برسد.

برچسب ها :
ارسال دیدگاه