هفته‌نامه سیاسی، علمی و فرهنگی حوزه‌های علمیه

ابراز همدردی امام خامنه‌ای، مراجع عظام تقلید و علما ، با بازماندگان حادثه دلخراش آبادان

ابراز همدردی امام خامنه‌ای، مراجع عظام تقلید و علما ، با بازماندگان حادثه دلخراش آبادان

امام خامنه‌ای، آیات عظام، شبیری زنجانی، مکارم شیرازی، نوری همدانی، سبحانی و جوادی آملی در پیام‌هایی با بازماندگان حادثه دلخراش ساختمان متروپل آبادان ابراز همدردی کردند. به گزارش خبرگزاری حوزه، گزیده‌ای از پیام ایشان به این شرح است:

   امام خامنهای
بسم‌الله ‌الرحمن ‌الرحیم
حادثه تأسف‌بار آبادان، علاوه بر نیاز به سرعت عمل و استفاده از همه ظرفیت‌ها برای کاستن از تلفات که اکنون در درجه اول اهمیت است، وظیفه پیگرد مقصران حادثه و مجازات عبرت‌آموز آنان با همکاری قوه قضائیه و نیز تلاش گسترده برای جلوگیری از تکرار آن در همه نقاط کشور، بر عهده همه ما مسئولان کشور است. لازم می‌دانم با تشکر از فعالیت چندروزه مسئولان دولت، پیگیری و جدیت کامل در این باره را مطالبه نمایم و به بازماندگان مصیبت‌دیده این حادثه تسلیت عرض کنم.

  آیتاللهالعظمی مکارم شیرازی
این مرجع تقلید در دیدار وزیر علوم، تحقیقات و فناوری گفتند: ببینید یک نفر ساختمان ۱۰ طبقه ساخته، چند صباحی نگذشته که فرو ریخته و اسباب کشتن و مجروح شدن عده‌ای شده است؛ این فرد یا خوب درس نخوانده یا خوب عمل نکرده است و یا درسش جواب‌گو نبوده است؛ اینها به‌عقیده من قابل مطالعه است و باید مطالعه کافی کرد تا در آینده تکرار نشود.
اینکه در ۴۰۰ سال قبل مسجد جامعی در اصفهان بنا شده که رنگ گنبد آن نیز تاکنون ثابت است، در حالی که یک بنای ده طبقه که هنوز مراحل ساختمانی آن تکمیل نشده فرو می‌ریزد و عده‌ای کشته و مجروح می‌شوند بیانگر بی‌مسئولیتی و بی‌اخلاقی برخی افراد است.
در خارج از کشور، عمارت‌های ۱۰۰ طبقه، ۲۰۰ طبقه، ۱۵۰ طبقه‌ای وجود دارد که سالیان طولانی‌است استفاده می‌شود. اینها چه می‌کنند؟ اما ساختمان ما فرو ریخت!

  آیتاللهالعظمی نوری همدانی
حادثه ناگوار آبادان موجب تأسف و تأثر گردید. مردم آبادان دارای سابقه درخشان در دوران‌های مختلف انقلاب بوده و همیشه دشمن‌شناس و حماسه‌ساز بودند.
اینجانب ضمن تسلیت به اهالی متدین آبادان و اظهار همدردی با خانواده‌های داغدار و آسیب‌دیده این حادثه، از مسئولان می‌خواهم هرچه سریع‌تر موضوع را بررسی نموده تا از تکرار این‌گونه حوادث جلوگیری شود.

  آیتاللهالعظمی سبحانی
خبر فروریختن ساختمانی در آبادان که موجب جان باختن عده‌ای از هم‌میهنان و مصدوم شدن گروهی دیگر شد، مایه تأسف و تأثر گردید.
اینجانب به خانواده‌های داغدار و مصیبت‌زده تسلیت عرض نموده و از خداوند متعال برای جان‌باختگان طلب رحمت و مغفرت داشته و همچنین برای مجروحان و مصدومان عافیت مسئلت دارم.
ناگفته پیداست کسانی که در این مصیبت بزرگ، دست‌اندرکار بوده‌اند، باید پاسخگو باشند؛ از خداوند متعال برای خانواده‌های مصیبت‌زده صبر جمیل و اجر جزیل مسئلت دارم.

  آیتاللهالعظمی جوادی آملی
رخداد تلخ و سانحه سنگین و غمبار آبادان را به همه تعزیت عرض می‌کنیم! این‌گونه از حوادث تلخ ناشی از لرزان بودن بنیان فکری مسئولین و همچنین مردم است. جامعه اعم از مسئول و مردم عادی موظف‌اند یعنی همه ما موظفیم که اساس فکر، عقل، درایت، اندیشه و انگیزه را بر اعتقاد صائب و عمل صالح بنیان‌گذاری کنیم. این‌گونه از رخدادهای تلخ در اثر نبود عقیده صائب و ایمان سالم است.
کسی که لرزان می‌اندیشد و مضطرب فکر می‌کند، مضطرب می‌سازد. آنکه انگیزه اختلاسی و اندیشه نجومی دارد، فکرش را فکرتش را، فطرتش را، بر لبه لرزان سقوط، بنیان‌گذاری کرده است؛ خواه از مسئولین، خواه از مردم. و کسی که باور صحیح، اعتقاد صائب و ایمان سالم داشت، او در زمین مستحکم خانه می‌سازد.
خدای سبحان فرمود شما بنیان فکری و اندیشه و انگیزه را در جای لرزان نسازید، به فکر اختلاس و چپاول نباشید، به فکر زرق و برق دنیا نباشید، این شما را می‌برد! آنکه در لبه رودخانه که زیرش خالی است خانه می‌سازد، غرق خواهد شد؛ فرمود: ] أم من أسس بنیانه علی‏ شفا جرف هار‏[ این اصل اول.
اصل دوم آن است که امیرالمؤمنین ؟س؟ می‌فرماید: «تخففوا تلحقوا»؛ این بیان نورانی حضرت در نهج‌البلاغه زمینه رسیدن به آن ]أ فمن أسس بنیانه علی‏ تقوی‏ من الله[ است. اگر کسی خواست معتقد باشد و عمل صالح داشته باشد، باید سبکبار باشد؛ بار دیگران را به دوش خود نگذارد، بار زائد را به دوش خود نگذارد، کاری که از او بر نمی‌آید نپذیرد، کاری که مقدور او نیست بر زمین بگذارد؛ فرمود: «تخففوا تلحقوا».
اصل سوم نمونه عملی است که رسول گرامی (علیه و علی آله آلاف التحیة و الثناء) در ساختن دو قبر شرکت کرد؛ یکی مربوط به فرزندش یکی در جای دیگر. دستور داد که این قدر بکنید، این‌طور بکنید، لحد را این‌طور بگذارید، مرده را آن‌چنان بخوابانید.
فرمودند اسلام خانه‌ای که برای مردم می‌سازد، هر چند قبر و خانه مرده باشد، آن را محکم می‌سازد! دین برای مرده قبر محکم می‌سازد، قبری که ریزش کند، دینی نیست، اسلامی نیست؛ فرمود: «و لکن الله یحب عبداً إذا عمل عملًا أحکمه». این پیام دین است! فرمود مهندس هستی، محکم بساز؛ معمار هستی، محکم بساز؛ پیمانکار هستی، محکم بساز؛ برای مرده گورکنی می‌کنی محکم بساز!
اگر نظام، نظام اسلامی است یعنی این؛ اگر مسئول آن نباشد اگر مردم این نباشند، این عمل به بیان پیغمبر و اسلام نیست؛ این اسلام مالی است نه اسلامی! فرمود: «و لکن الله یحب عبداً إذا عمل عملًا أحکمه».
مجدداً این سانحه تلخ را تسلیت عرض می‌کنیم و امیدواریم هم مسئولین عاقل باشند هم مردم متدین باشند تا هیچ کسی حادثه تلخ نبیند و امیدواریم ذات اقدس الهی همه داغدیدگان و مصیبت دیدگان را به احسن وجه و با لطف و کرم خویش مورد عنایت قرار دهد!

  دفتر آیتاللهالعظمی شبیری زنجانی
حادثه ناگوار ریزش ساختمانی در آبادان که در آن جمعی از هم‌وطنان عزیز، جان خود را از دست دادند، موجب تأسف و تأثر فراوان است.
این مصیبت دردناک را به خانواده‌های محترم داغدار و مردم عزیز و صبور آبادان تسلیت می‌گوییم و از خداوند متعال برای جان‌باختگان، رحمت و مغفرت الهی، برای بازماندگان صبر جمیل و برای مجروحین و آسیب‌دیدگان این حادثه، سلامتی و عافیت را خواستاریم. از مسئولان و دست‌اندرکاران امر انتظار است که در جهت رفع آلام آسیب‌دیدگان تلاش نمایند و با اتخاذ تمهیدات لازم، از تکرار چنین حوادث تلخی پیشگیری کنند.

انتشار دو اثر جدید از آیتاللهالعظمی بهجت (ره)
همزمان با سالگرد ارتحال آیت‌الله‌العظمی بهجت(ره)، دو اثر جدید از ایشان به چاپ رسیده است.
به گزارش خبرگزاری حوزه، «کتاب حضرت حجت(عج)»، مجموعه بیانات مرحوم حضرت آیت‌الله بهجت(ره) پیرامون حضرت ولی‌عصر(عج) منتشر شد.
مرکز تنظیم و نشر آثار حضرت آیت‌الله‌العظمی بهجت(ره) با توجه به اهمیت ویژه موضوع مهدویت، بر آن شد کتابی با محوریت حضرت ولی‌عصر(عج)، برگرفته از گفتار و سیره آن فقیه عارف و معلم بزرگ اخلاق و عرفان منتشر نماید. پس از سالیانی پیگیری و تلاش دست‌اندرکاران و پژوهشگران این مرکز و همزمان با ایام سالگرد ارتحال ملکوتی آن فقیه عارف، این اثر منتشر شده است.
همچنین جلد چهارم از کتاب «مباحث‌الاصول» (جلد آخر از دوره چهار جلدی) شامل: نظرات اصولی آیت‌الله بهجت(ره) نیز منتشر شده است. این کتاب به زبان عربی است که به‌قلم آن فقیه عارف، به رشته تحریر درآمده و در دوره‌های مختلف، توسط ایشان تدریس شده است. معظم‌له در خلال تدریس، نکات و تحقیقات مهمی را به متن اصلی اضافه نموده‌اند که حائز اهمیت بوده و بسیار قابل استفاده است.

برچسب ها :
ارسال دیدگاه