هفته‌نامه سیاسی، علمی و فرهنگی حوزه‌های علمیه

فرهنگ‌سازی در راستای اصلاح الگوی مصرف رسالتی دینی است

مدیر حوزه‌های علمیه

فرهنگ‌سازی در راستای اصلاح الگوی مصرف رسالتی دینی است

مدیر حوزه‌های علمیه گفت: فرهنگ‌سازی در راستای اصلاح الگوی مصرف، رسالتی دینی است؛ چراکه صرفه‌جویی از اصول اسلامی است که همواره مورد تأکید مبانی دینی قرار گرفته است.

به گزارش خبرگزاری حوزه، آیت‌الله اعرافی در دیدار مدیرعامل شرکت آبفا و معاونان شرکت توزیع نیروی برق استان قم که در دفتر مدیر حوزه‌های علمیه در قم  برگزار شد، ضمن تقدیر از تلاش و همت کارکنان این شرکت‌ها، بر اهمیت سرنوشت‌ساز آب و برق بر زندگی مردم اشاره و خاطرنشان کرد: آب و برق به‌عنوان پایه مهم‌ترین بخش‌های زیرساختی کشور، نیازمند نگاه بلند است.
وی بر لزوم نگاه راهبردی، در عین توجه به کارهای جاری، به مقوله انرژی و پایه‌ریزی طرح‌های عملیاتی برای آینده تأکید کرد و یادآور شد: در این دوره سختی‌ها و دشواری‌ها، تقویت اطلاع‌رسانی به مردم و بهره‌گیری از بسترهای مختلف، از جمله فضای مجازی هر اندازه قوی‌تر، جدی و مستمر باشد، در التیام‌بخشی به سختی‌ها مؤثرتر خواهد بود.
امام‌جمعه قم، ضمن انتقاد از کیفیت آب و شوری‌های چندماه اخیر قم، از رویه شرکت آبفای استان قم در توزیع عادلانه آب میان مناطق استان قدردانی و اظهار کرد: در حوزه زیرساخت‌ها نیز، نباید شاهد تبعیض میان مناطق باشیم؛ تفاوت‌ها را باید به سمت جامعه کم‌مصرف و پرمصرف سوق داد.
آیت‌الله اعرافی با تأکید بر اینکه نباید از ارتقای فناوری تجهیزات و ابزارها بر کاهش مصرف انرژی غافل بود، خاطرنشان کرد: ترویج و زمینه‌سازی برای استفاده از ابزارهای کم‌مصرف، باید یکی از مهم‌ترین رویکردهای متولیان حوزه انرژی در کشور باشد.
وی به موضوع فاضلاب در استان اشاره و ارتقای سطح پوشش فاضلاب را نیازمند پیگیری و اخذ تصمیمات عملیاتی در میان مدیران استانی دانست و خاطرنشان کرد: فعال‌سازی بخش خصوصی و شرکت‌های دولتی و نیز بهره‌گیری از ظرفیت شرکت‌های جدید دانش‌بنیان و فناورانه در حوزه فاضلاب، می‌تواند اثرات پایداری را در ارتقای سطح پوشش فاضلاب استان داشته باشد.
مدیر حوزه‌های علمیه، به موضوع بهره‌گیری از انرژی‌های تجدیدپذیر به‌ویژه انرژی خورشیدی اشاره کرد و یادآور شد: اعطای تسهیلات برای استفاده از انرژی خورشیدی و فعال‌سازی بخش خصوصی در تولید انرژی از جمله رویکردهایی است که می‌تواند بر افزایش بهره‌برداری از انرژی‌های تجدیدپذیر مؤثر باشد.
عضو شورای‌عالی حوز‌ه‌های علمیه در بخش پایانی سخنان خود، ضمن تأکید بر لزوم اصلاح الگوی مصرف انرژی در صنعت و کشاورزی، به مصرف حدود ۹۰ درصدی آب شیرین در بخش کشاورزی اشاره و خاطرنشان کرد: فرهنگ‌سازی در راستای اصلاح الگوی مصرف، رسالتی دینی است؛ چراکه صرفه‌جویی از اصول اسلامی است که همواره مورد تأکید مبانی دینی قرار گرفته است.
همواره قدردان حمایت‌ها و رهنمودهای علما و روحانیون هستیم
مهندس حسن بختیاری، مدیرعامل شرکت آبفای استان قم نیز، در این دیدار، ضمن اشاره به اهمیت نقش فرهنگ‌سازی در بهبود مصرف انرژی، تصریح کرد: طلاب و روحانیون به‌ویژه ائمه جماعات، می‌توانند نقش بسزایی در حوزه فرهنگ‌سازی مصرف بهینه انرژی به‌ویژه مصرف آب، در این شرایط حساس داشته باشند.
رئیس هیئت‌مدیره شرکت آبفای استان قم، ضمن ارائه گزارشی از روند توزیع عادلانه آب شیرین در تمام مناطق استان قم، تقویت بنیه‌های فرهنگ مصرف در این شرایط اقلیمی خاص استان را خواستار شد و اظهار کرد: اگر بتوانیم ۱۰ درصد در مصرف آب صرفه‌جویی کنیم، ضمن کیفیت‌بخشی به آب شرب استان، با سربلندی و اطمینان بیشتری از این شرایط سخت خشکسالی عبور خواهیم کرد.
 
 

برچسب ها :
ارسال دیدگاه