هفته‌نامه سیاسی، علمی و فرهنگی حوزه‌های علمیه

اخبار کوتاه ایران

اخبار کوتاه ایران - شماره 713

اخبار کوتاه ایران

   ایران قدرت ۲۲ دنیا در تجارت دریایی: کنفرانس تجارت و توسعه سازمان ملل (آنکتاد) در گزارشی، قدرت دریایی ایران را بزرگ‌تر از کشورهایی مثل فرانسه، عربستان، سوئد، عمان و قطر ارزیابی کرد. در این ارزیابی قدرت ایران جایگاه بیست‌و‌دوم را دارد.
 
  رشد بیش از ۴ درصدی اقتصاد ایران: بررسی آمارهای اقتصادی سال ۱۴۰۰ نشان می‌دهد که تولید ناخالص داخلی (جی دی پی) از ۷۲۵ هزار میلیارد تومان در سال ۱۳۹۹ به ۷۵۶ هزار میلیارد تومان در سال ۱۴۰۰ رسیده که رشد ۴.۳ درصدی را نشان می‌دهد.
 
  ضوابط رجیستری موبایل تغییر کرد: مدیرکل روابط عمومی شهر فرودگاهی امام (قد): بر اساس جدیدترین بخشنامه ستاد مبارزه با قاچاق کالا، مسافرانی که از گمرک خارج می‌شوند، به‌‌هیچ عنوان امکان رجیستری (Register) موبایل (گوشی‌های مسافری) را ندارند. چنانچه مسافران قصد رجیستری موبایل را دارند، باید قبل از خروج از گمرک اقدامات لازم را در این رابطه انجام دهند.
 
  سفر ٢ هفتهای به قزاقستان بدون ویزا: به دنبال سفر رئیس‌جمهور قزاقستان به ایران، ۹ یادداشت تفاهم و سند همکاری میان دو کشور امضا شد. همچنین رئیس‌جمهور قزاقستان اعلام کرد که ایرانیان می‌توانند به‌مدت ۱۴ روز بدون روادید به قزاقستان سفر کنند.
 
  قزاقستان از مسیر ایران به اروپا وصل شد: در مراسمی با حضور رؤسای جمهور ایران و قزاقستان، ترانزیت تمام‌ریلی قزاقستان از مسیر ایران به اروپا آغاز شد و اولین قطار کانتینری در این مسیر شروع به فعالیت کرد.
 
  کارانه پزشکان متخصص در مناطق محروم، بدون سقف: وزیر بهداشت: یکی از مشکلات در مناطق محروم، ماندگاری پزشکان متخصص است؛ بر همین اساس در شورای حقوق و دستمزد برای اولین بار تصویب کردیم که سقف کارانه دریافتی نیروی انسانی مناطق محروم برداشته شود. این مسئله موجب جذب و ماندگاری متخصصان در مناطق محروم خواهد شد.
 
 ۱۰ سال محرومیت برای متقلبین کنکور: رئیس سازمان سنجش: داوطلبانی که قصد تقلب دارند محرومیت آزمون تا ۱۰ سال را دارند اما کسانی که تلاش دارند تا در تقلب به دیگران کمک کنند تا ۵ سال زندان دارند. داوطلبی که با خود موبایل به همراه داشته باشد تا ۵ سال محرومیت از آزمون در پی دارد.
 
  بازداشت قاچاقچیان مکالمه: وزارت اطلاعات افرادی را دستگیر کرده که هر چند وقت یک‌بار با خرید ۲۰ هزار سیم‌کارت، اقدام به قاچاق مکالمات بین‌المللی می‌کردند. از این افراد ۱۰۰۰ میلیارد تومان پس گرفته شده است. مکالمات بین‌الملل باید از طریق مراکز ارتباط بین‌الملل کشور مبدأ و مقصد برقرار شود. با این کار به‌جای این‌که مکالمات دیگر کشورها مستقیم به مقصد ارسال شود، از طریق مراکز بین‌الملل ایران به کشور مقصد ارسال شده و از یارانه مکالمه ما به نفع کشورهای خارجی استفاده می‌شود.
 
  سلطان شیشه در دام پلیس: فرمانده انتظامی هرمزگان: باند شبکه سلطان کویر که شبکه‌ای سازمان‌یافته در زمینه قاچاق مواد مخدر روانگردان صنعتی شیشه در جنوب و جنوب شرق کشور بود، شناسایی و منهدم شد. سرشبکه این باند بالغ بر ۸۰۰ میلیارد تومان گردش مالی داشته که بیش از ۳۰۰ میلیارد تومان از اموال او از جمله ۱۸ خودروی سواری لوکس و چندین خودروی اسکورت و ۳۵ باب آپارتمان و زمین ناشی از کار قاچاق توقیف شده است.
 
 تدریس دبیران مرد در دبیرستانهای دخترانه ممنوع شد: معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش: بخشنامه‌ای در ۲۸ اردیبهشت امسال درباره ممنوعیت تدریس معلمان مرد در مدارس دخترانه ابلاغ کردیم.
 
  نامه هزار استاد دانشگاه و حوزه به رؤسای قوا برای حاکمیت فضای مجازی: در این نامه آمده: «ایران در حوزه‌های گوناگون فناوری پیشرفت کرده اما در عرصه فضای مجازی به یک مصرف‌کننده تبدیل شده است. این وضعیت آسیب‌های جدی اقتصادی، علمی، امنیتی و فرهنگی در پی دارد. از مدیران انقلابی سران قوا انتظار داریم تحقق حکمرانی فضای مجازی و پیشرفت حقیقی در این حوزه مورد توجه مسئولان قرار بگیرد و اقدامات لازم برای خارج کردن این فضا از سیطره دشمن صورت بپذیرد».
 
  بازگشایی مرز خسروی برای زائران: فرماندار شهرستان قصرشیرین: بعد از رایزنی‌هایی با طرف عراقی، مرز خسروی برای زائران عتبات عالیات بازگشایی می‌شود.
 
  شیوع سندروم گردن: متخصصان فیزیوتراپی می‌گویند، به علت افزایش میزان استفاده از گوشی تلفن همراه و لپ تاپ در دوران کرونا، دردهای گردن و شانه بین جوانان، ۳۰ تا ۳۵ درصد نسبت به گذشته افزایش پیدا کرده است.
 
  ثبت۶۲ میلیون اطلاعات در سامانه املاک و اسکان: وزیر راه و شهرسازی:۶۲ میلیون اطلاعات در سامانه املاک و اسکان ثبت شد. بر اساس قانون، مردم مکلف هستند اطلاعات را در سامانه املاک و اسکان ثبت و خوداظهاری داشته باشند؛ اما این افتاق نیفتاد. بر اساس قانون با کسانی که در این سامانه ثبت‌نام نکنند برخورد می‌شود.
 
  شهریه نجومی مدارس غیردولتی: رئیس سازمان مدارس غیردولتی آموزش و پرورش: شهریه اعلام شده در سامانهmosharekatha.ir، شهریه ثابت است و مدارس می‌توانند ۳۸ درصد از این شهریه را نیز به عنوان شهریه فوق برنامه دریافت کنند! هزینه سرویس و غذا و لباس دانش‌آموزان جزء شهریه محسوب نمی‌شود و به عهده اولیاست. حداکثر شهریه ثابت در مقطع ابتدایی ۲۵ میلیون تومان، در مقطع متوسطه اول ۳۳ میلیون تومان و در مقطع متوسطه دوم ۳۵ میلیون تومان است.
 
  نرخ بلیت هواپیما برای مسافران غیرایرانی دلاری شد: انجمن شرکت‌های هواپیمایی در آذرماه سال ۱۴۰۰ در بحبوحه گرانی بلیت پروازها در مسیرهای داخلی، در دستورالعملی به ایرلاین‌ها، نرخ بلیت در مسیرهای داخلی را برای مسافر غیرایرانی متفاوت اعلام کرد. بر این اساس، سقف نرخ پروازهای داخلی زیر یک ساعت ۱۰۰ دلار و از یک ساعت بیشتر ۱۵۰ دلار تعیین شده است.

برچسب ها :
ارسال دیدگاه