هفته‌نامه سیاسی، علمی و فرهنگی حوزه‌های علمیه

اگر نهضت علمی در جهان اسلام بر محور قرآن نباشد نهضت‌های سیاسی و اجتماعی به سرانجام نخواهند رسید

رئیس قطب تعمیق باورهای دینی دفتر تبلیغات اسلامی

اگر نهضت علمی در جهان اسلام بر محور قرآن نباشد نهضت‌های سیاسی و اجتماعی به سرانجام نخواهند رسید

اولین نشست هم‌اندیشی «مرجعیت علمی قرآن کریم»، با حضور جمعی از اندیشمندان و محققان دانشگاه‌های ترکیه، در سالن همایش‌های غدیر با هدف پاسخگویی به مسائل فکری جامعه معاصر به‌میزبانی دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم و با همکاری مؤسسه البیان للتواصل و‌التأصیل برگزار شد.

به گزارش خبرگزاری حوزه، حجت‌الاسلام والمسلمین محمدتقی سبحانی در این نشست، با موضوع «ظرفیت‌ها و شیوه‌های تحقق مرجعیت علمی قرآن»، به ایراد سخن پرداخت.
رئیس قطب تعمیق باورهای دینی دفتر تبلیغات اسلامی با اشاره به تلاش‌های دشمنان در ارائه  چهره‌ای مشوه از اسلام و مسلمانان، گفت: گروه‌های تندرو در جهان اسلام که خودشان دست‌نشانده جهان استکبارند، یا تحریک جهان استکبار را بر عهده دارند، امروز با خشونت و خشونت‌ورزی تلاش می‌کنند تا چهره اسلام را از صورت عقلانی و اعتدال خارج کنند و صورتی ضدبشری و ضدتمدنی به اسلام بدهند. این در حالی است که قرآن کریم بزرگترین و بهترین صورت تمدنی و انسانی را از حقیقت و ماهیت اسلام ارائه می‌دهد.
وی افزود: امروز تردیدی نداریم که معرفی قرآن کریم و معارف آن، می‌تواند بهترین ابزار و بهترین زمینه برای بیان حقایق و رفع نیازهای انسان معاصر باشد؛ اما علی‌رغم این حقیقت که همه به او اعتراف داریم، این پرسش مطرح است که چرا تاکنون چنین چیزی اتفاق نیفتاده و علی‌رغم تلاشی که برای معرفی قرآن و معارف آن شده، نه‌تنها واقعیت زندگی مسلمانان و عرصه تعلیم آنان آکنده از معارف قرآن نیست؛ بلکه برعکس، نظام اندیشه مسلمین و سبک زندگی آنها، از تمدن‌های غیردینی و بیگانه تبعیت می‌کند.
این استاد حوزه و دانشگاه به بیان راه حل این معضل پرداخت و گفت: ما پاسخ به این پرسش را که چرا قرآن کریم در صحنه زندگی و تمدن مسلمین رواج پیدا نکرده، در این می‌دانیم که قرآن در صورت‌های علمی و تمدنی ترجمه نشده و به عرصه مطالعات علمی راه پیدا نکرده است. آنچه مدنیت و صحنه واقعی حیات انسان را امروز اداره می‌کند، دانش‌هایی است که در رشته‌های مختلف در حال تولید و ترویج است. راه برون‌رفت از این چالش جدی را، حاضر کردن قرآن در صحنه تولید دانش‌های گوناگون می‌دانیم.
حجت‌الاسلام والمسلمین سبحانی با بیان اینکه اگر نهضت علمی در جهان اسلام بر محور قرآن اتفاق نیفتد، نهضت‌های سیاسی و اجتماعی به سرانجام نخواهند رسید، خاطرنشان کرد: تمدن، یک مقوله جمعی است که شامل ابعاد گوناگون فردی، اجتماعی، اقتصادی و سایر شئون انسانی است و اگر اسلام و قرآن در این ترکیب تمدنی حضور پیدا نکند، حیات مسلمین، قرآنی نخواهد شد.
وی در همین رابطه گفت: برای دستیابی به چنین نهضت علمی بر محور قرآن، ما شعار و عنوان «مرجعیت علمی قرآن» را برگزیدیم تا نخبگان و فرهیختگان جهان اسلام را برای اندیشه در این حوزه و ایجاد ارتباط میان قرآن و سایر علوم فراخوان کنیم. این نهضت علمی-قرآنی نیازمند تشکیل نشست‌ها، حلقه‌های علمی و پژوهش‌های متعددی است که امیدواریم، با اهتمام جمعی و توفیقات الهی، سرآغاز این حرکت، از این نشست آغاز شود.

برچسب ها :
ارسال دیدگاه