هفته‌نامه سیاسی، علمی و فرهنگی حوزه‌های علمیه

اخبار کوتاه جهان

اخبار کوتاه جهان - شماره 713

اخبار کوتاه جهان

     ونزوئلا
روایت مادورو از حضور سردار سلیمانی در ونزوئلا: رئیسجمهور ونزوئلا: من در سال ۲۰۱۹ از نزدیک با سردار سلیمانی آشنا شدم. او زمانی به ونزوئلا آمد که ما از حملات سایبری آمریکا علیه تأسیسات برق رنج می‌بردیم. من واقعاً نمی‌دانستم که او چقدر عالی است. بعد از گفت‌وگو بلافاصله او پیشنهاد کمک توسط کارشناسان ایرانی را داد. دو یا سه روز بعد کارشناسان ایرانی به ونزوئلا آمدند.

   افغانستان
تحریمهای آمریکا مانع ارسال کمک به زلزلهزدگان افغانستان: وزیر کشور طالبان: 2 هزار خانه بر اثر زلزله تخریب شده. عملیات نجات زلزله‌زدگان پایان یافته و مشکل اصلی اسکان آن‌هاست. بسیاری از کشورها به‌دلیل تحریم‌های آمریکا نمی‌توانند کمک‌های خود را ارسال کنند. حکومت افغانستان قادر به تأمین نیاز مردم زلزله‌زده نیست و جامعه جهانی باید کمک کند. مسئول هلال‌احمر ولایت خوست افغانستان گفت: کمک‌ها‌ی مردمی فعلاً فقط از ایران به افغانستان ارسال شده و از کشورهای دیگر هنوز کمکی نیامده است.
افزایش تلفات زلزله افغانستان به ۱۵۰۰ کشته: سخنگوی طالبان: شمار تلفات زلزله چهارشنبه در افغانستان به ۱۵۰۰ کشته و بیش از ۲ هزار زخمی افزایش یافت.
داعش مسئول حمله به معبد هندوها در کابل: گروه تروریستی داعش با انتشار بیانیه‌ای مسئولیت حمله روز گذشته به معبد هندوها در منطقه «کارته پروان» شهر کابل را به عهده گرفت. این بیانیه عامل حمله را «ابومحمد التاجیکی» خوانده و مدعی می‌شود که در آن حمله ۳۰ شهروند هندو و سیک افغانستان کشته شدند.

   رژیم صهیونیستی
رخنه امنیتی در پایگاههای سِری تلآویو با استفاده از برنامه آمریکایی: «گاردین» نوشته، عوامل ناشناس از برنامه «استراوا» برای جاسوسی از اعضای ارتش رژیم صهیونیستی، ردیابی تحرکات آن‌ها در پایگاه‌های مخفی و مشاهده آن‌ها در حین سفر به سراسر جهان استفاده کردند. استراوا یک سرویس خدماتی اینترنتی آمریکایی است که از خدمات آن برای انجام ورزش‌های تناسب اندام استفاده می‌شود.
تماس هکرها با موبایل مسئول نظامی رژیم صهیونیستی: گروه هکری عصای موسی پس از ساقط‌کردن بالن جاسوسی و هک آژیر خطر در رژیم صهیونیستی، شماره سه نفر از مسئولان نظامی این رژیم را منتشر کرد. عصای موسی در پیامی گفته: شما این ماجراجویی را شروع کردید اما ما به آن پایان خواهیم داد. آسیب‌های جبران ناپذیری در زمینه سایبری و زیرساخت‌ها متحمل خواهید شد. منتظر حملات ترکیبی عظیم باشید.

   آمریکا
سقط جنین در آمریکا غیرقانونی میشود: دیوان عالی آمریکا حکمی که به زنان اجازه می‌داد در ۶ ماهه نخست بارداری اقدام به سقط جنین کنند را باطل کرد. حکم جدید به هر یک از ایالت‌ها اختیار می‌دهد قوانین خود برای تعیین اینکه سقط جنین در چه مواردی مجاز و در چه مواردی غیرقانونی است را انتخاب کنند.
تصویب طرحی در سنای آمریکا برای مالکیت اسلحه: با رأی ۱۵ سناتور جمهوری‌خواه به ۵۰ دموکرات مجلس سنا، پس از ۳۰ سال طرحی با هدف کنترل مالکیت سلاح در آمریکا به تصویب رسید. این طرح که پاسخی از سوی کنگره به دو کشتار اخیر، یکی در فروشگاهی در شهر بوفالو ایالت نیویورک و دیگری در دبستان راب شهر اووالدی ایالت تگزاس تنظیم شده است؛ که مجموعا ۳۱ کشته بر جای گذاشت.
تهدیدهای ایران علیه پامپئو را جدی میگیریم: واشنگتن فریبیکن: یک حساب کاربری وابسته به حکومت ایران در توییتر تهدید کرده که پامپئو باید در ترس زندگی کند. یک سخنگوی وزارت خارجه آمریکا در واکنش به این موضوع گفته: «واشنگتن این تهدیدها را جدی می‌گیرد. ایران در صورت حمله به شهروندان ما با تبعات شدیدی مواجه خواهد شد.»
رهبران مذهبی آمریکا: بایدن به برجام برگرد: ۲۵ رهبر مذهبی در آمریکا با صدور بیانیه‌ای از رئیس‌جمهور کشورشان خواسته‌اند به برجام بازگردد.

   استرالیا
جریمه چهارده میلیون دلاریِ استرالیا برای شرکت سامسونگ: شورای رقابت استرالیا اعلام کرد که سامسونگ به‌دلیل تبلیغات اشتباه و گمراه‌کننده در مورد برخی گوشی‌ها چهارده میلیون دلارِ استرالیا جریمه شده است. سامسونگ چند سال قبل مدعی شده بود که آن گوشی‌ها برای استفاده در استخر و دریا مناسب هستند اما حالا اعلام کرده درصورتی‌که این گوشی‌ها در استخر یا آب دریا غوطه‌ور شود، درگاه شارژر آن‌ها دچار مشکل شده و از کار می‌افتد.

   انگلیس
حمل و نقل انگلیس فلج شد: هزاران نفر از کارکنان شبکه ریلی در انگلیس از روز گذشته در اعتراض به دستمزدها دست به اعتصاب گسترده و فلج کننده‌ای زده‌اند که به گفته کارشناسان در بیش از ۳ دهه اخیر بی‌سابقه بوده است. نه‌تنها حمل و نقل ریلی ملی، بلکه متروی لندن نیز تحت تأثیر این اعتصاب قرار گرفته است.

  هلند
عذرخواهی نخستوزیر هلند از جنایتکاران هلندی: در ماجرای قتل‌عام سربرنیتسا، ۸ هزار مرد و جوان مسلمان به دست صرب‌ها کشته شدند و نیروهای هلندی سازمان ملل نیز تنها نظاره‌گر این ماجرا بودند. «مارک روته» نخست‌وزیر هلند از نیروهای هلندی مستقر در سربرنیتسا عذرخواهی کرد. هلند به عنوان کشوری که اصلی‌ترین نقش را در وقوع این جنایت داشته، بیشترین سهم را در جلوگیری از اجرای عدالت در خصوص قاتلان هزاران مسلمان بی‌گناه دارد.

برچسب ها :
ارسال دیدگاه