هفته‌نامه سیاسی، علمی و فرهنگی حوزه‌های علمیه

مدیریت اداره جامعه نیازمند تفقه در فقه است

در همایش «همگرایی مبلغان دغدغه‌مند در تحول تبلیغ براساس نیازهای جامعه» مطرح شد

مدیریت اداره جامعه نیازمند تفقه در فقه است

همایش «همگرایی مبلغان دغدغه‌مند در تحول تبلیغ براساس نیازهای جامعه» (تبلیغ نو)، با سخنرانی حجج‌اسلام میرباقری عضو خبرگان رهبری و پناهیان استاد حوزه و دانشگاه به‌همت سازمان تبلیغات اسلامی و با همکاری حوزه علمیه خواهران، معاونت تبلیغ حوزه‌های علمیه خواهران، بنیاد فرهنگی خاتم‌الاوصیا(ع)، مرکز مدیریت حوزه‌های علمیه خواهران، تشکل فراگیرتبلیغ گروهی طلاب و چند نهاد و سازمان دیگر، در سالن بیداری جامعة‌الزهرا(س) در قم برگزار شد.

به گزارش خبرگزاری حوزه، حجت‌الاسلام والمسلمین میرباقری عضو خبرگان رهبری در این همایش، گفت: امروز در حوزه، پژوهش‌هایی در مسائل مختلف انجام می‌شود و حاصل آن، علومی چون تفسیر، اصول، کلام و... است؛ اما در بین همه این‌ها، دانشی که روی آن تمرکز شده و مستمر است، فقه است. حوزه در این بازه زمانی هزار و چندساله تلاش کرده، فقهی تحویل جامعه بدهد که نتیجه آن، سبک زندگی مردم باشد؛ ولی باید این فقه به حجیت برسد و برای رسیدن به حجیت، باید پشتوانه داشته باشد؛ اما این کار جدی در سایر موضوعات مانند تفسیر و کلام وجود ندارد.
وی اظهار کرد: امروز این فقه جایگاه خوبی در بین مردم دارد و مبلغان از همین فقه که دارای پشتوانه علمی است، مسائل دینی و شرعی را بیان می‌کنند.
رئیس فرهنگستان علوم اسلامی ادامه داد: در همین حوزه فقه با اینکه تلاش خوبی کرده‌ایم؛ ولی شاهد کاستی و نواقصی هم هستیم؛ لذا کاستی‌ها سبب شده، امروز فقه موجود ما آن‌چنان که هست، نتواند نیازمندی موجود را کفایت و حل کند. اگر تفقه دین را نتوانیم ارتقا ببخشیم، نمی‌توانیم اداره جامعه را دینی کنیم.
حجت‌الاسلام والمسلمین میرباقری گفت: دانش و برنامه‌ریزی از جمله عوامل مؤثر برای موفقیت در هر اموری از جمله تبلیغ است.
عضو خبرگان رهبری بیان کرد: اگر قرار است، فقه به عرصه سرپرستی اداره اجتماعی وارد شود، باید تفقه دیگری اتفاق بیفتد تا بتواند پاسخگو باشد.
وی اظهار کرد: اگر احکام اداره نداریم؛ چون احکام اداره در مقیاس اداره، استنباط نشده و این مأموریت امروز حوزه است. نواقص جدی داریم و این امر موجب شده، مبلغ هم از ابزار لازم برای حضور در اداره و سرپرستی جامعه برخوردار نباشد.
رئیس فرهنگستان علوم اسلامی ادامه داد: امروز در حوزه‌هایی چون کلام و اخلاق، همین ایراد وجود دارد و نتوانسته به‌درستی اثرگذار باشد.
حجت‌الاسلام والمسلمین میرباقری گفت: امروز نیازمند علم کلام، اخلاق و تبلیغی هستیم که بتواند، برای مدیران خط حرکت ترسیم و برای عموم جامعه موضع‌گیری تمدنی ایجاد کند.
عضو خبرگان رهبری، بیان کرد: آیا امروز سطحی از اعتقادات که به مردم ارائه می‌کنیم، برای موضع‌گیری تمدنی کفایت می‌کند؟! قطعا کفایت نمی‌کند. اگر قرار باشد، جوان و مؤمن را به موضع‌گیری آگاهانه نسبت به مسائل پیرامونی برساند، احتیاج به استنباط گسترده در مسائل مختلف داریم. اگر تفقه در استنباط است، باید این تفقه، اخلاق و حکمت را ارتقا بخشد و به مرحله اداره اجتماعی برسد.
وی اظهار کرد: سخن ما این است، امروز دست ما به‌لحاظ محتوا برای تبلیغ پر است؛ اما در حوزه فقه، کلام و اخلاق دست ما خالی است. مبلغ می‌خواهد مسئله بگوید، به‌راحتی بیان می‌کند؛ اما همین مبلغ، بخواهد برای مدیریت اجتماع حرف بزند، می‌بیند، حرفی برای گفتن ندارد.
رئیس فرهنگستان علوم اسلامی ادامه داد: بسیاری از شبهاتی که ذهن جوانان ما را پر کرده است، سؤالات تخصصی است. جوان دانشجو، روان‌شناسی تخصصی می‌خواند و در این حوزه برای او شبهه پیش می‌آید.
عضو خبرگان رهبری خاطرنشان کرد: وقتی شبهه تخصصی شد، باید تبلیغ تخصصی شود. تبلیغ باید به نقطه‌ای برسد که بتواند، در بحران‌های اجتماعی وارد شود و مدیریت کند.
وی اظهار کرد: ما احتیاج به عقبه علمی و پژوهشی داریم که بتوانیم، از این عقبه برای اداره اجتماع و جامعه بهره ببریم.
رئیس فرهنگستان علوم اسلامی گفت: ما با دشمنی مواجه هستیم که در عرصه تمدنی تولید دانش کرده و برای ده سال بعدی هم، در حال تولید برنامه است. تبلیغ باید به این مرحله برسد که بتواند این نیازمندی را پاسخ دهد.
عضو خبرگان رهبری بیان کرد: تبلیغ نیاز به شبکه استنباط و عقبه علمی فقه و علوم انسانی دارد. حوزه علمیه، باید سطح فقهی خود را به سطح فقه و کلام تمدن‌ساز و فقه اداره ارتقا دهد تا بتواند، پاسخگوی نیازمندی مدیریت جامعه امروز باشد.
این استاد حوزه علمیه قم در پایان گفت: اگر گفته می‌شود، باید فقه به عرصه استنباط مدیریت جامعه برسد، باید این نقطه ارتقا پیدا کند؛ چراکه با دنیای مدرن و پیچیده مواجه هستیم که تمدن خود را جهانی کرده است.

   اگر در تبلیغ موفق باشیم، هیچ شبههای نمیتواند عرض اندام کند
حجت‌الاسلام والمسلمین پناهیان نیز در این همایش، در مورد نیاز به تحول در عرصه تبلیغ، گفت: اگر می‌خواهیم در امر تبلیغ مؤثر باشیم، لازم است، تبلیغ، درست، حساب‌شده و هنرمندانه باشد.
این استاد حوزه و دانشگاه، بیان کرد: تبلیغ در زمان پیامبر(ص) با توجه به ساختار آن زمان، بسیار سخت و دشوار بود؛ اما الآن اوضاع بسیار متفاوت است. حقانیت و باطل خودش را نشان داده و همه‌چیز به‌نفع تبلیغ است. با کمترین کار می‌توانیم، کار بزرگی کنیم و اگر در امر تبلیغ موفقیت نداریم، نشان از عدم برنامه‌ریزی و تحول در امر تبلیغ است.
حجت‌الاسلام والمسلمین پناهیان با بیان اینکه اگر بخواهیم در امر تبلیغ موفق باشیم، باید برنامه‌های بلند‌مدت داشته باشیم، تصریح کرد: امروز هر اشکالی در سینماست، به امر تبلیغ ما حوزویان برمی‌گردد. هر کارگردانی که فیلم می‌سازد، باید کاری کنیم که محتوای خود را از حوزه بگیرد. ما باید برویم سراغ کارگردانان و نباید انتظار داشته باشیم که آنها به سراع ما بیایند.
وی با بیان اینکه امروز ۹۹ درصد دانشگاهیان ما درگیر هیچ شبهه‌ای نیستند، اظهار کرد: اگر در تبلیغ موفق باشیم، هیچ شبهه‌ای نمی‌تواند عرض اندام کند.
استاد حوزه علمیه، با بیان اینکه مبلغ موفق کسی است که اسلام‌شناس باشد، افزود: کم‌ارزش بودن تبلیغ در حوزه باید از بین برود و مبلغان جامعیت علمی و اشراف به مبانی دینی و معرفتی داشته باشند.
وی با بیان اینکه، اگر سرود« سلام فرمانده » در کشور و جهان موفق شده است، به خاطر روشی است که در این شعر انتخاب شده است، گفت: در بحث تبلیغ هم، باید به اسلوب و روش‌های تبلیغی که جوانان را جذب دین کند، آشنا باشیم.

برچسب ها :
ارسال دیدگاه