هفته‌نامه سیاسی، علمی و فرهنگی حوزه‌های علمیه

«آتش به اختیار» به‌معنای رفتار بی‌منطق و خودسرانه نیست

آیت‌الله ‌علم‌الهدی در اجلاس مجمع بسیجیان خراسان رضوی

«آتش به اختیار» به‌معنای رفتار بی‌منطق و خودسرانه نیست

نماینده ولی‌فقیه در خراسان رضوی گفت: حکم آتش به اختیاری که رهبر معظم انقلاب خطاب به آحاد مردم و خصوصاً جامعه بسیجیان مطرح کردند، به‌معنای رفتار بی‌منطق و خودسرانه نیست؛ بلکه به این معناست که تشکل‌های خدمت‌گزار نباید معطل سازمان‌های دولتی و نهادهای حاکمیتی بمانند.

به گزارش خبرگزاری حوزه از مشهد، آیت‌الله علم‌الهدی در دهمین اجلاس مجمع بسیجیان خراسان رضوی که با حضور اقشار مختلف جامعه بسیجیان استان برگزار شد، اظهار کرد: بسیجی بودن، صرف نظر از عناوین قشری در حوزه اساتید، روحانیت، اصناف و سایر گروه‌ها، در ماهیت معنایی خود اقتضا می‌کند که هر عضو از این جمع انقلابی، در موقعیت‌های گوناگون و فراز و نشیب‌هایی که انقلاب اسلامی به آن دچار می‌شود، بی‌تفاوت و بی‌مسئولیت نماند و انقلاب را در بحران‌ها یاری کند.
نماینده ولی‌فقیه در استان خراسان رضوی، با تأکید بر اینکه در شرایط امروزی انقلاب، بسیجیان باید از تکلیف خود آگاه باشند و موضع‌گیری خود را مشخص کنند، خاطرنشان کرد: پس از مشخص شدن تکلیف و وظیفه، بسیجی بصیر دستورالعمل لازم برای عمل به وظیفه را هم مشخص می‌کند و در این باره، آتش به اختیار بودن، محور امور است. البته حکم آتش به اختیاری که رهبر معظم انقلاب خطاب به آحاد مردم و خصوصاً جامعه بسیجیان مطرح کردند، به‌معنای رفتار بی‌منطق و خودسرانه نیست؛ بلکه به این معناست که تشکل‌های خدمت‌گزار، نباید معطل سازمان‌های دولتی و نهادهای حاکمیتی بمانند و اگر قرار است، گره از کار ملت باز کنند، در این حوزه باید آتش به اختیار عمل کنند.
وی ادامه داد: در دوران دفاع مقدس هم، همین‌طور بود و اگر به گروهان یا گردانی فرمان آتش به اختیار می‌دادند، به این معنا نبود که افراد در این دسته نظامی بدون برنامه و هر طور که خواستند، عمل کنند؛ بلکه فرمان آتش به اختیار در جبهه‌ها به این معنا بود که گروهان منتظر دستور قرارگاه و مرکز نماند و در صورت نیاز، نسبت به انجام وظیفه اقدام کند.
عضو خبرگان رهبری، مبارزه با مشکلات و مشکل‌آفرینان را محور راهبردی انقلاب اسلامی دانست و تصریح کرد: انقلاب، یک خط حرکتی اصیل دارد که گاه در جریان پیمودن آن، مشکلات و موانعی حادث می‌شود؛ اما وظیفه و رسالت وجودی همه ما این است که آرمان انقلاب را حتی در گردنه‌های سخت آن حفظ کنیم و به مبارزه ادامه دهیم.
وی تأکید کرد: پیروزی انقلاب اسلامی البته به‌مثابه پایان مبارزه نبود و اگرچه در آن ایام، برخی دچار این سوءتفاهم بودند که ساقط شدن نظام شاهنشاهی به‌منزله پایان انقلاب است؛ اما امام راحل(قد) به‌صراحت تبیین کردند که هدف اصلی انقلاب، ترویج اندیشه انقلابی در جهان بود و با به‌کار بردن تعبیر صدور انقلاب، بر استمرار خط مبارزه و جهاد تأکید داشتند.
آیت‌الله علم‌الهدی با بیان اینکه مبارزه با موانع جهانی‌شدن اسلام، آرمان اساسی انقلاب اسلامی است، ابراز کرد: حقیقت این است که آرمان انقلاب این بود که حکومت و قدرت را به‌مثابه یک اهرم برای رسیدن به اهداف والای خود استفاده کند؛ لذا برخلاف برخی جریانات سیاسی که مدیریت داخلی کشور برای آن‌ها محور امور است و دانسته یا نادانسته فقط به دنبال تصدی امور و مسئولیت‌ها هستند، ما در صورتی می‌توانیم به موفقیت برسیم که در برنامه‌ریزی‌های خود در دولت و نهادهای حاکمیتی، در جهت پیشرفت انقلاب حرکت کنیم.
امام جمعه مشهد، تثبیت عدالت را مهم‌ترین آرمان انقلاب اسلامی خواند و گفت: آرمان انقلاب این است که میلیاردها دلار از سرمایه این کشور به‌جای اینکه در اختیار ۴ هزار و ۱۲۰ نفر باشد، میان ۸۰ میلیون جمعیت کشور به‌صورت عادلانه توزیع شود و هدف از انقلاب اسلامی این نبود که پس از رژیم طاغوتی شاه، حکومت با بردگی بیشتر در پیشگاه سلطه‌گران عالم، بتواند برای مردم رفاه ایجاد کند و به‌قیمت بذل عزت ملی، رونق اقتصادی ایجاد کند؛ بلکه هدف از انقلاب، جهانی‌شدن اسلام و اندیشه‌های مبتنی بر دین بود تا حکومت در استخدام انقلاب قرار بگیرد که بسیج در این عرصه، باید یاری‌گر انقلاب در مسیر تحقق اهداف خود باشد.
آیت‌الله علم‌الهدی در پایان ابراز امیدواری کرد: استکبار جهانی هیچ‌گاه تضمین نداده که فقط در یک زمینه خاص با ما دشمنی می‌کند؛ بلکه در همه عرصه‌ها از یک شایعه ناچیز در فضای مجازی و یک تهمت کم‌ارزش در شبکه‌های اجتماعی گرفته تا آسیب‌های بنیادین اقتصادی و معیشتی، همه مسائل را کنار هم قرار می‌دهد تا کیان انقلاب اسلامی را دچار خدشه و آسیب کند. در این عرصه، اخلاص شما، مایه اعتبار این نظام است و همه ما در برابر خون‌های پاک شهدا و ایثارگران مسئولیت داریم. از خداوند متعال می‌خواهیم که ماهیت‌شناسی نسبت به انقلاب و تکلیف‌شناسی نسبت به اسلام را به ما عنایت کند.

برچسب ها :
ارسال دیدگاه