هفته‌نامه سیاسی، علمی و فرهنگی حوزه‌های علمیه

امضای تفاهم‌نامه همکاری حوزه علمیه خراسان و جمعیت هلال احمر

امضای تفاهم‌نامه همکاری حوزه علمیه خراسان و جمعیت هلال احمر

تفاهم‌نامه جدید همکاری میان حوزه علمیه خراسان با جمعیت هلال احمر کشور، با حضور حجج‌اسلام عاملی، مدیر این حوزه و معزی، نماینده ولی‌فقیه در جمعیت هلال احمر جمهوری اسلامی ایران امضا شد.

به‌گزارش خبرگزاری حوزه از مشهد، حجت‌الاسلام و‌المسلمین عبدالحسین معزی نماینده ولی‌فقیه در جمعیت هلال احمر جمهوری اسلامی ایران، در نشست امضای تفاهم‌نامه میان حوزه علمیه خراسان و این جمعیت، به اهمیت ارتباط میان هلال احمر و طلاب جوان اشاره و خاطرنشان کرد: هلال احمر بهترین عرصه برای آموزش و خدمت‌رسانی است که طلاب جوان می‌توانند، در این زمینه فعالیت کنند و تأثیر تبلیغی زیادی دارد.
وی با اشاره به اینکه هلال احمر، جمعیتی مردمی با مسئولیت حقوق بشردوستانه است، اظهار کرد: هلال احمر ایران، نقش اول امدادرسانی در حوادث را ایفا می‌کند و حضور داوطلبان و خیران علمی، فکری، عملیاتی و... را در این امدادرسانی شاهدیم.
حجت‌الاسلام و‌المسلمین معزی، با مردم و در کنار مردم بودن را کاری اثرگذار برشمرد و بر لزوم وسعت ارتباطات میان حوزویان جوان و هلال احمر تأکید کرد و گفت: در کنار منبر، نوشتن و جلسات، تأثیر تبلیغی خدمات اجتماعی طلاب، به‌ویژه در امدادرسانی‌های هلال احمر بسیار زیاد است.
نماینده ولی‌فقیه در جمعیت هلال احمر، حضور علمی و فکری طلاب علوم دینی را نیز، از دیگر کارهایی عنوان کرد که می‌تواند، در عرصه هلال احمر نیز تأثیرگذار و ایفاگر نقش باشد.
وی همچنین با اشاره به روزهای شیوع بیماری کرونا، گفت: طلاب، افرادی پیشتاز در کمک به بیماران و جریان مقابله با این بیماری، به‌ویژه در مکان‌ها و موقعیت‌های حساس بودند و کار تغسیل و تجهیز اموات را به عهده گرفتند؛ درحالی‌که دیگران از این امر دوری می‌کردند.
وی همچنین به موضوع جهاد تبیین اشاره کرد و گفت: می‌بایست، با توجه به هجمه دشمن علیه نظام مقدس جمهوری اسلامی در این‌باره اهتمام داشت.

  هلال احمر بستر مناسبی برای خدمات اجتماعی طلاب است
حجت‌الاسلام و‌المسلمین عاملی هم در این نشست، فعالیت در این جمعیت را عرصه‌ای بایسته برای حضور روحانیت در خدمات اجتماعی برشمرد که گره‌زننده آن امر، به هدایت دینی است و می‌تواند الگوی خوبی را مطرح کند.
مدیر حوزه علمیه خراسان، با بیان اینکه حرکت بابرکتی در این تفاهم‌نامه و همکاری و تعامل دو نهاد رقم می‌خورد، هدایت و خدمت را دو مسئله همراه و قرین یکدیگر توصیف کرد که بنا به دستور آموزه‌های الهی نیز، باید فراخواندن و هدایت را با خدمت محقق ساخت؛ زیرا بدون آن تحقق نمی‌یابد.
عضو شورای‌عالی حوزه علمیه خراسان، به اهمیت نیازسنجی و پرداخت علمی نسبت به مسائل روز اشاره و ابراز کرد: باید از ابتدای ورود طلبه به حوزه علمیه، استعدادسنجی و هدایت به سمت‌وسوی متناسب انجام شود تا با وجود اقشار مختلف مردم جامعه، طلاب به‌طور تخصصی برای تأثیرگذاری وارد عرصه خدمت شوند.
حجت‌الاسلام و‌المسلمین عاملی، خدمت اجتماعی را عرصه‌ای مهم برای طلاب علوم دینی عنوان و ابراز کرد: یکی از زمینه‌های خدمتی، همین امدادرسانی است که طلاب جهادی با حرکت‌های ارزنده و درس‌آموز خود، می‌توانند در حوادث با مهارت لازم، پیشگام باشند.
وی با اشاره به  تفاهم‌نامه مذکور، تفاهم‌نامه یادشده را به‌ویژه برای آموزش مستمر طلاب علوم دینی در امدادرسانی و نجات افراد، نوعی توانمندسازی عنوان کرد که در مقابل نیز، آموزه‌های دینی به نسل جوان ارائه می‌شود.
مدیر حوزه علمیه خراسان ارتباط میان نسل جوان حوزه و اعضای جوان هلال احمر را ارزشمند خواند و بر برنامه‌ریزی و نظارت مشترک برای پیگیری، ارزیابی و تحلیل کارها تأکید کرد که می‌بایست، از این طریق مشکلات و معضلات را برطرف نمود.
حجت‌الاسلام سیدمحمد عیسی‌نژاد، معاون تبلیغ حوزه علمیه خراسان نیز در این مراسم، با اشاره به تفاهم‌نامه گذشته که به راه‌اندازی کانون‌ها و برنامه‌های مشترکی منجر شد، رویکرد تفاهم‌نامه جدید را بر اساس مأموریت‌های جهادی حوزه علمیه خراسان دانست.
وی به اهتمام تولید فکر و معرفت با حرکت‌های تحولی حوزه علمیه خراسان، در فصل جدید فعالیت‌های این حوزه پرداخت و یادآور شد: یکی از رسالت‌های حوزه علمیه در عرصه خدمات اجتماعی است که می‌توان در این زمینه، به همکاری با هلال احمر اشاره کرد.
گفتنی است،‌ این تفاهم‌نامه پس از پایان یافتن زمان تفاهم‌نامه قبلی که به‌مدت سه سال منعقد شده بود، با رویکرد جدید نسبت به فعالیت گروه‌های جهادی حوزه علمیه خراسان، میان این دو نهاد امضا شد.

برچسب ها :
ارسال دیدگاه