هفته‌نامه سیاسی، علمی و فرهنگی حوزه‌های علمیه

تولیدکنندگان و شرکت‌های دانش‌بنیان اشتغال‌آفرین مورد حمایت جدی شبکه بانکی قرار بگیرند

آیات حسینی بوشهری و اعرافی در دیدار مدیرعامل بانک قرض‌الحسنه مهر ایران

تولیدکنندگان و شرکت‌های دانش‌بنیان اشتغال‌آفرین مورد حمایت جدی شبکه بانکی قرار بگیرند

سیدسعید شمسی‌نژاد، مدیرعامل بانک قرض‌الحسنه مهر ایران با آیات حسینی بوشهری رئیس شورای‌عالی جامعه مدرسین حوزه‌ علمیه قم و اعرافی مدیر حوزه‌های علمیه کشور دیدار کرد.

ایشان در این دیدارها، بر ضرورت حمایت شبکه بانکی از تولیدکنندگان و شرکت‌های دانش‌بنیان اشتغال‌آفرین و نیز اعطای تسهیلات قرض‌الحسنه برای گره‌گشایی از کسب و کارهای خرد تأکید کردند.
 
  ضرورت حمایت شبکه بانکی از تولید کنندگان و شرکتهای دانشبنیان اشتغالآفرین
رئیس شورای‌عالی جامعه مدرسین حوزه‌ علمیه قم، در دیدار مدیرعامل بانک قرض‌الحسنه مهر ایران،  از بانک به‌عنوان ابزار تسهیل‌کننده امور مردم و اقتصاد یاد کرد و پیاده‌سازی کامل احکام اسلام در نظام بانکداری را به‌عنوان یکی از آرمان‌های انقلاب و خواسته‌ مراجع عظام تقلید برشمرد.
آیت‌الله حسینی بوشهری، با اشاره به تأکیدات مکرر دین اسلام در پرهیز از ربا، ابراز کرد: خداوند در قرآن کار رباخواران را مساوی با جنگ با خود معرفی می‌کند؛ حتی در مسئله جهاد با کفار، جنگ و رویارویی با افراد است؛ اما در مسئله ربا جنگ با خدا مطرح است که نشان از شدت مبغوضیت این مسئله دارد.
دغدغههای علمای دین در حوزه قرضالحسنه برطرف شود
دبیر شورای‌عالی حوزه‌های علمیه ضمن اشاره به تأکیدات مراجع عظام تقلید نسبت به مسئله ربا در بانک‌ها، افزود: مراجع عظام تقلید، پیوسته بر موضوع نفی ربا تأکید دارند و اینکه بعد از گذشت بیش از 40 سال از پیروزی انقلاب اسلامی، تنها دو بانک قرض‌الحسنه در کشور داریم، خلاف انتظار است؛ چراکه در کشورهایی که مسلمان  نیستند و ادعای اسلام هم ندارند، برخی اوقات سودهای کمتری را شاهد هستیم.
امام جمعه قم پاداش و اجر معنوی قرض‌الحسنه را یادآور شد و خاطرنشان کرد: خداوند در قرآن پاداش و اجر زیادی برای قرض‌دهنده وعده داده است؛ اما متأسفانه شاهد سطح مناسبی از التزام عملی  به این‌گونه مطالب نیستیم. نباید با دین به‌صورت گزینشی برخورد کرد؛ به این صورت که هر کجا برای ما منفعتی دارد، پرچم دین‌داری به دست گرفته و در سایر مواقع، اعتقادات و باورهای دینی خود را کنار بگذاریم. اعتقاد قلبی و ابراز زبانی به‌تنهایی کافی نیست؛ بلکه باید به‌همراه آن التزام عملی نیز باشد.
وی با تأکید بر لزوم نهادینه‌سازی فرهنگ قرض‌الحسنه در سایر بانک‌ها، افزود: نباید به بانک به‌عنوان یک بنگاه اقتصادی نگاه کرد؛ بلکه بانک باید با هدف تسهیل امور و به حرکت درآوردن چرخ‌های اقتصاد، به فعالیت بپردازد. انتظار داریم تا با کمک‌های حوزه علمیه و اقدامات و پیگیری‌های شما، فرهنگ قرض‌الحسنه در میان مردم و سایر بانک‌ها نهادینه شود و این نگاه صرفاً مادی نسبت به بانک اصلاح گردد.
برخی صندوقهای قرضالحسنه به اعتماد مردم لطمه زدند
رئیس شورای‌عالی جامعه مدرسین حوزه علمیه قم، سوابق برخی صندوق‌های قرض‌الحسنه را مورد اشاره قرار داد و گفت: متأسفانه برخی صندوق‌های قرض‌الحسنه که به نام اهل‌بیت(ع) نام‌گذاری شده بودند، به اعتماد مردم و جامعه آسیب زدند و  برخلاف آموزه‌های دینی و قانونی عمل کردند و مشکلات زیادی برای مردم و نظام ایجاد نمودند. امیدواریم با نگاه بلند و خیرخواهانه شما و به‌واسطه عنایات الهی بتوانید، به موفقیت‌های خوبی در این زمینه  دست یابید.
وی با اشاره به وضعیت نابسامان مسکن و شرایط بسیار دشوار مستأجرین، خواستار برنامه‌ریزی بانک مهر ایران در جهت کمک به این قشر از جامعه شد.
عضو هیئت‌رئیسه مجلس خبرگان رهبری، حمایت از تولید و تولیدکنندگان را از دیگر وظایف بانک‌ها برشمرد و ابراز کرد: در کشوری که شعار سال آن از طرف مقام معظم رهبری، تولید، دانش‌بنیان و اشتغال‌آفرین  است،  تولیدکنندگان و شرکت‌های دانش‌بنیان اشتغال‌آفرین، باید مورد حمایت جدی شبکه بانکی قرار بگیرند. تولیدکنندگان را شناسایی کنید و منتظر نباشید که آن‌ها به سراغ بانک بیایند؛ بلکه تسهیلات مناسب را به آن‌ها پیشنهاد دهید. اگر یک تولیدکننده و کارخانه‌دار دچار مشکل شود و قادر به ادامه فعالیت خود نباشد، خانواده‌های زیادی دچار مشکل خواهند شد.
 
  تسهیلات قرضالحسنه گرهگشای کسبوکارهای خرد
به گزارش خبرگزاری حوزه، آیت‌الله اعرافی نیز در دیدار با مدیرعامل بانک قرض‌الحسنه مهر ایران و هیئت همراه در سخنانی، از فعالیت‌ها و برنامه‌های بانک قرض‌الحسنه مهر ایران تمجید کرد.
مدیر حوزه‌های علمیه، با بیان اینکه فرهنگ‌سازی داخلی قرض‌الحسنه با مبلغان حوزه علمیه است، افزود: فرهنگ قرض‌الحسنه امروزه نیاز به یک بازتعریف و معرفی به همگان دارد؛ چراکه متأسفانه هنوز آن‌گونه که شایسته است، این فرهنگ اصیل اسلامی معرفی نشده است.
امام جمعه قم برخورداری از پیوست بین‌المللی برای فعالیت بانک‌های قرض‌الحسنه را خواستار شد و خاطرنشان ساخت: فرهنگ قرض‌الحسنه در دنیای امروز، به‌‌نوعی ناشناخته است و لازم است، شما نیز در فعالیت‌هایتان پیوست بین‌المللی داشته باشید.
آیت‌الله اعرافی افزود: امروز انتظارات از انقلاب اسلامی زیاد است و بانک قرض‌الحسنه مهر ایران می‌تواند، الگوی موفق قرض‌الحسنه را به دنیا معرفی کند و با کشورهای اسلامی تعامل کرده و با شبکه‌سازی درست و منطقی با این کشورها، فعالیت‌های زیادی انجام دهد.
امام جمعه قم با اشاره به اینکه تسهیلات قرض‌الحسنه برکات فراوانی دارد، تأکید کرد: با افزایش و سوق دادن منابع بانکی به سمت کسب‌وکارهای خرد باب اشتغال‌زایی فراوانی باز می‌شود.
وی در پایان با تأکید بر اینکه در معرفی و تبلیغ فرهنگ قرض‌الحسنه و حمایت از پیوست‌های بین‌المللی همراه بانک خواهیم بود، افزود: از امور آشکار و واضح دین ما، ارزش و سفارش به مسئله قرض‌الحسنه و نقشی است که در گره‌گشایی از مشکلات مردم ایفا می‌کند.
 
  اهمیت همراهی علما و فقهای حوزه علمیه در تحقق بانکداری اسلامی
مدیرعامل بانک قرض‌‌الحسنه مهر ایران هم در این دیدارها، ضمن تبیین فعالیت‌ها و خدمات بانک قرض‌الحسنه، همراهی و حضور تعیین‌کننده علما و فقهای حوزه علمیه در توسعه فرهنگ متعالی قرض‌الحسنه را ضروری و مهم دانست.
دکتر سیدسعید شمسی‌نژاد با بیان اینکه بانک قرض‌الحسنه مهر ایران در سال گذشته، بیش از ۲ میلیون و ۶۰۰ هزار فقره وام قرض‌الحسنه به مبلغ ۶۰ هزار میلیارد تومان و میانگین ۲۴ میلیون تومان به اقشار مختلف جامعه پرداخت کرده است، گفت: بر اساس مستندات و آمارهای منتشره بانک مرکزی، شفاف‌ترین و پاک‌ترین و شاخص‌ترین تراز مالی متعلق به بانک ماست و اکنون در شبکه بانکی کمترین نرخ معوقات؛ یعنی نیم درصد را به خود اختصاص داده‌ایم.
وی با تأکید بر اینکه کارت بانک قرض‌الحسنه مهر ایران باید کارت زندگی باشد، گفت: بانک قرض‌الحسنه مهر ایران در تأمین منابع بانکی، رشد ۷۵ درصدی داشته و از بالاترین رشد منابع بانکی برخوردار است؛ درحالی‌که بیشتر بانک‌های کشور رشدی کمتر از ۴۰ درصد داشته‌اند.
مدیرعامل بانک قرض‌الحسنه مهر ایران، با طرح این مطلب که ۵۳۰ شعبه بانک با بیش از ۳۱۰۰ پرسنل در سراسر کشور مشغول فعالیت هستند، گفت: طی ۱۵ سال گذشته از زمان راه‌اندازی این بانک، چیزی حدود ۱۲ میلیون فقره تسهیلات قرض‌الحسنه خرد پرداخت کرده‌ایم.
مدیرعامل بانک قرض‌الحسنه مهر ایران، با اشاره به اینکه اعتقادی به دریافت کارمزد ثابت نداریم، گفت: اگر به دنبال اشاعه بانکداری اسلامی و توسعه ارزش‌های قرآنی قرض‌الحسنه هستیم، باید در پی صفر کردن کارمزدها و جایگزینی مزد در مقابل ارائه خدمات بانکی باشیم تا دغدغه علما و فقهای حوزه علمیه در خصوص شبهات دریافت کارمزد برطرف شود.
شمسی‌نژاد با بیان اینکه مجموعه حوزه علمیه و در رأس آن مراجع معظم تقلید، باید به توسعه نظام قرض‌الحسنه در کشور کمک کنند، گفت: ما مطابق با بخشنامه‌های مصوب بانک مرکزی موظف به دریافت دیرکرد هستیم؛ اما همین مزد دیرکرد را صرف امور عام‌المنفعه و برنامه‌های مسئولیت اجتماعی بانک می‌کنیم.
مدیرعامل بانک قرض‌الحسنه مهر ایران، با بیان اینکه قم باید پایلوت و مبدأ حذف کارمزد ثابت از طرح‌های وام بانک باشد، گفت: مشارکت و همکاری علما و حوزه‌های علمیه در طرح‌های قرض‌الحسنه، نقش تعیین‌کننده‌ای در حذف کارمزد ثابت دارد.

برچسب ها :
ارسال دیدگاه