هفته‌نامه سیاسی، علمی و فرهنگی حوزه‌های علمیه

هم‌نوایی متحجرین دیروز و سیاست‌بازان امروز در تئوریزه کردن سکولاریسم

آیت‌الله شب‌زنده‌دار تبیین کرد

هم‌نوایی متحجرین دیروز و سیاست‌بازان امروز در تئوریزه کردن سکولاریسم

عضو شورای‌عالی حوزه‌های علمیه، از معیار پسندیده شدن حوزویان و کارگزاران نظام  نزد ائمه(ع) تا لزوم آشنایی طلاب با دغدغه فکری مردم و توجه به مقدس‌نماها و سیاست‌بازان امروز سخن گفت.


به گزارش خبرگزاری رسا در خراسان، آیت‌الله محمدمهدی شب‌زنده‌دار در همایش منشور روحانیت که به‌مناسبت سالروز صدور آن از سوی امام خمینی(قد) به‌همت مؤسسه راهبردی حق‌پژوهی، در سالن همایش هتل آفتاب ولایت برگزار شد،  به دغدغه‌ امام(قد) در منشور روحانیت نسبت به علمای متحجر و مقدس‌نما اشاره کرد و گفت: آن‌قدر که اسلام از این مقدسین روحانی‌نما ضربه خورده، از هیچ قشر دیگری نخورده. از این‌رو لازم است، طلاب جوان بدانند که پرونده تفکر این گروه همچنان باز بوده و شیوه مقدس‌مآبی و دین‌فروشی عوض شده و شکست‌خوردگان دیروز، سیاست‌بازان امروز شده‌اند.

  معیار پسندیده شدن حوزویان و کارگزاران نظام نزد اهلبیت(ع)
استاد درس خارج حوزه علمیه قم، با قرائت حدیث «بسم‌الله الرحمن الرحیم یا علی! احسن الله جزاک و اسکنک جنته و منعک من‌‌الخزی فی‌‌الدنیا و‌‌الآخرة و حشرک الله معنا. یا علی! قد بلوتک و خیرتک فی‌‌النصیحة و‌‌الطاعة و‌‌الخدمة و‌‌التوفیر و‌‌القیام بما یحب علیک. فلو قلت انی لم ار مثلک لرجوت ان اکون صادقا فجزاک الله جنان الفردوس نزلا فما خفی علی مقامک و لا خدمتک فی‌‌الحر و‌‌البرد، فی‌‌اللیل و‌‌النهار فاسأل الله اذا جمع الخلائق للقیامة ان‌یحبوک برحمته تغتبط بها انه سمیع الدعاء»، از امام جواد درباره علی ابن مهزیار، این حدیث را معیار پسندیده شدن حوزویان و کارگزاران نظام نزد اهل‌بیت(ع) دانست.
وی افزود: امام جواد(ع) خطاب به علی‌بن مهزیار می‌فرماید: من تو را در 5 امر امتحان کردم؛ یکی در نصیحت و دلسوزی برای امام و جامعه و مردم خود، دیگری اطاعت‌پذیری و فرمانبرداری، خدمت‌گزاری به امام و مردم، پاسداشت نسبت به شریعت و در نهایت قیام برای انجام آنچه وظیفه و به عهده تو گذاشتند که در همه این امور، اگر بگویم: همانند تو در بین افراد ندیدم، امیدوارم صادق باشم.
عضو فقهای شورای نگهبان، در ادامه از دعای امام جواد(ع) در حق علی‌بن مهزیار در این نامه سخن گفت و ابراز کرد: این حدیث راه را برای ما روشن می‌کند. حوزه‌های علمیه از بدو تأسیس که از زمان ائمه(ع) بوده و پایه آن بر اصول قرآن است، تلاش کرده، در مسیر ائمه(ع) حرکت کنند.
وی افزود: جمع‌آوری و نگهداری علوم قرآن و اسلام و آثار و احادیث پیامبر بزرگوار(ص) و سنت و سیره معصومین(ع) و ثبت و تنقیح آن‌ها در شرایطی که امکانات بسیار کم بوده و سلاطین و ستمگران در محو آثار رسالت، همه امکانات خود را به‌کار می‌گرفتند، کار آسانی نبوده است.
اگر حوزههای علمیه نبود، آثار ائمه(ع) از بین میرفت
آیت‌الله شب‌زنده‌دار با اشاره به فرمایش امام صادق(ع) مبنی بر اینکه اگر زراره و دیگر اصحاب امام باقر(ع) نبودند، آثار ایشان از بین می‌رفت، بیان کرد: اگر حوزه‌های علمیه نبود، آثار ائمه اطهار(ع) از بین می‌رفت؛ بنابراین شأن حوزه و جایگاه آن روشن است.
وی افزود: شکر خدا امروز نتیجه آن زحمات را در آثار و کتب بابرکتی همچون کتب اربعه و کتاب‌های دیگر متقدمین و متأخرین از فقه و فلسفه، ریاضیات و نجوم و اصول و کلام، حدیث و رجال، تفسیر و... مشاهده می‌کنیم.
استاد درس خارج حوزه علمیه قم اظهار کرد: حوزه‌ها از نظر منابع و شیوه‌های بحث و اجتهاد، غنی بوده و ابتکار دارند. فکر نمی‌کنم، برای بررسی عمیق و همه‌جانبه علوم اسلامی راهی مناسب‌تر از شیوه علمای سلف باشد. بیش از هزار سال است که تاریخ، شاهد تحقیق و تتبع علمای راستین اسلام بوده و بر ادعای ما در راه بارور ساختن نهال مقدس اسلام گواهی می‌دهد.
وی افزود: اگر حوزه‌های علمیه و فقها نبودند، معلوم نبود، امروز چه علومی به‌عنوان علوم قرآن، اسلام و اهل‌بیت(ع) به خورد مردم می‌دادند و یقیناً آثار ائمه(ع) از بین می‌رفت.
جابجایی حلال و حرام
عضو فقهای شورای نگهبان گفت: روحانیت در هر عصری برای دفاع از مقدسات دینی و میهنی خود، مرارت‌ها و تلخی‌ها را تحمل کرده و این اسارت‌ها و تبعیدها، زندان‌ها و اذیت و آزارها و زخم‌زبان‌ها و شهدای گران‌قدری که در راه خدا تقدیم کرده،‌ مورد توجه امام(قد) در منشور[روحانیت] واقع شده است.
وی با اشاره به اهمیت زمان و مکان در اجتهاد مسائل و امکان جابجایی حلال و حرام، نسبت به تغییر جریانات در گذر زمان، خاطرنشان کرد: انسان خیال می‌کند که بر مسائل واقف است؛ اما با گذر زمان، دیدگاه او تغییر خواهد کرد. از این‌رو توجه به منشور روحانیت که درک واقعی از مسائل را برای ما مهیا کرده، لازم است.
دینشناسی و آشنایی با دغدغه فکری مردم
آیت‌الله شب‌زنده‌دار، رسالت روحانیت را ادامه‌ همان رسالت انبیا(ع) که در منشور روحانیت ذکر شده، دانست و تصریح کرد: بر همین اساس، امام خمینی(قد) با معنویت و اخلاصی که داشت، مردم را به دور دین و اسلام جمع کرد و مردم متدین ایران اسلامی هم، وقتی دین‌شناسی، ادب، اخلاق، معنویت و مردم‌داری را در این فقیه بزرگ دیدند، جذب او شدند.
وی افزود: طلبه باید در کنار معنویت، دین‌شناسی قوی باشد تا بتواند، زمانی که وارد جامعه شد، پاسخگوی مشکلات اعتقادی و دینی مردم باشد. مبلغ واقعی باید با دغدغه‌های فکری مردم آشنایی داشته و بر اساس آن مشکلات، خود را به علم مجهز و متناسب با پیشرفت علم و فن‌آوری، برای اداره جامعه علمی، دانش خود را به‌روز کند.
 مقدسین روحانینما و سیاستبازان امروز
عضو فقهای شورای نگهبان، با اشاره به روحانیت متحجر و مقدس‌نما در منشور روحانیت که شعار جدایی دین از سیاست را سر دادند، بیان کرد: اینها فقاهت را در منطق ناآگاهان، غرق شدن در احکام فردی و عبادی معنا کردند تا فقها، به عرصه احکام اجتماعی و سیاست و حکومت ورود نداشته باشند.
وی با اشاره به دغدغه‌ امام(قد) در منشور روحانیت نسبت به علمای متحجر و مقدس‌نما، گفت: آن‌قدر که اسلام از این مقدسین روحانی‌نما ضربه خورده، از هیچ قشر دیگری نخورده و نمونه بارز آن، مظلومیت و غربت امیرالمؤمنین(ع) در تاریخ است. از این‌رو لازم است، طلاب جوان بدانند که پرونده تفکر این گروه همچنان باز بوده و شیوه مقدس‌مآبی و دین‌فروشی عوض شده و شکست‌خوردگان دیروز، سیاست‌بازان امروز شده‌اند.
استاد درس خارج حوزه علمیه قم بیان کرد: اکنون اختلاف سلیقه‌ها و برداشت‌های متفاوت و حتی ضعف مدیریت‌ها، دلیل شرعی و عقلی برای به هم خوردن مهر و الفت و وحدت طلاب و علمای متعهد نمی‌شود.
وی افزود: هرچند ممکن است، هرکسی در فضای ذهن و ایده و فکر خود، نسبت به عملکردها و مدیریت‌ها و سلایق دیگران و مسئولان انتقادی داشته باشد؛ اما لحن و تعابیر نباید افکار جامعه و آیندگان را از مسیر شناخت دشمنان واقعی که همه مشکلات و نارسایی‌ها از آنان سرچشمه گرفته است، به سوی مسائل فرعی منحرف کند.
عضو فقهای شورای نگهبان اظهار کرد: در منشور روحانیت امام راحل(قد) تأکید شده که مردم ایران مواظب سوء استفاده دشمنان از برخورد قاطع نظام با متخلفان به‌‌اصطلاح روحانی بوده و با موج‌آفرینی و تبلیغات اذهان نسبت به‌ ‌روحانیون متعهد بدبین نشود. این دلیل بر عدالت نظام است که امتیازی برای هیچ‌کس‌ ‌قائل نیست.
وی افزود: وظیفه شرعی و الهی برای‌ ‌جلوگیری از تکرار حوادث تلخ دوران استکبار و رسیدن به اطمینان از قطع نفوذ بیگانگان در حوزه‌ها، حفظ اتحاد و یکپارچگی طلاب و روحانیت انقلابی است؛ ‌وگرنه شب تاریکی در پیش است.
وی با اشاره به اینکه امام در منشور روحانیت، مأمور بودن به وظیفه را تأکید کرده نه رسیدن به نتیجه را، گفت: ترس از نرسیدن به اهداف، مجوز عدول از اهداف نیست. باید به آنچه که وظیفه است، عمل کنیم.
آیت‌الله شب‌زنده‌دار با تأکید بر اینکه در ترویج روحانیت و فقاهت نه زور سرنیزه بوده و نه سرمایه پول‌پرستان و ثروتمندان، هنر و صداقت و تعهد روحانیت را سبب گزینش آنها از سوی مردم دانست.
وی در پایان، با اشاره به آیه ١١ سوره یاسین، بر احیا و تقویت دو صفت ارزشمند تبعیت و خشیت برای استفاده بهینه و کامل از کتاب خدا و معارف الهی تأکید کرد.

  پیام امام به حوزویان، محتوای راهبردی درباره انقلاب است
​​​​​​​
به گزارش خبرگزاری حوزه از مشهد، حجت‌الاسلام والمسلمین علی خیاط نیز در این همایش، با بیان اینکه منشور روحانیت، چشم‌انداز بلندی را پیش‌روی روحانیت ایجاد می‌کند که سرشار از پیام و راهنماست، گفت: منشور روحانیت در حقیقت چکیده تحلیل و نکته امام راحل(قد) درباره روحانیت، حوزه‌های علمیه و دل‌نگرانی ایشان در مورد آنها و انقلاب اسلامی است.
مدیر حوزه علمیه خراسان، ضمن تأکید بر لزوم بررسی شرایط و وضع زمان صدور پیام امام خمینی(ره) به روحانیت، توضیح داد: امام راحل(قد) خطر نفوذ در میان روحانیت را درک کردند و این پیام پس از دوران دفاع مقدس صادر شد. در آن زمان، برخی علیه دستاوردهای انقلاب سخن می‌گفتند و از طرفی بعضی روشن‌فکران، برای نتیجه انقلاب و زیر سؤال بردن امور مختلف مرتبط با آن، مطالبی بیان می‌کردند.
وی افزود: امام خمینی(ره) متوجه بودند که جدایی روحانیت از سیاست و دوری از تفکر انقلابی، بزرگترین خطری بود که امکان داشت، اتفاق بیفتد؛ ایشان در پیام خود صریحاً می‌فرمایند که دوری حوزه‌ها از انقلاب و نظام اسلامی، خطر سنگینی است.
عضو شورای‌عالی حوزه علمیه خراسان، به تعابیر امام خمینی(ره) در منشور روحانیت درباره بخشی از روحانیون متحجر و نیز التقاط اشاره کرد و در ادامه از محور تاریخی حضور روحانیت در انقلاب اسلامی و از جریان جدایی دین از سیاست و دوری از انقلاب گفت که برخی‌ها در سال ۶۷ و ۶۸ این‌گونه مطالبی را مطرح می‌کردند.
حجت‌الاسلام والمسلمین خیاط، با بیان اینکه بنیانگذار انقلاب اسلامی، جریان تحجر را با ویژگی دوری دین از سیاست، نادیده گرفتن روحانیت سیاسی و خارج دانستن ایشان از اسلام عنوان و تصریح کرد: این خطر را دشمن به‌طور کامل درک می‌کند که برای مبارزه با روحانیت، هرچند استفاده از روشن‌فکری تأثیر دارد؛ ولی مؤثرترین جریان علیه کارایی آن، متحجران هستند.
مدیر حوزه علمیه خراسان، به خطر جدایی دین از سیاست که رهبر کبیر انقلاب اسلامی، با تعابیر خاصی از آن یاد می‌کنند، اشاره و خاطرنشان کرد: ایشان در منشور روحانیت یادآوری می‌کنند که برخی می‌خواهند، حماقت را به اسم مقدس بودن در ذهن‌ها جا بیندازند.
وی با اشاره به خطر منزوی کردن طلاب بصیری که در دوران انقلاب و نظام و جبهه زحمت کشیده‌اند، اظهار کرد: باید کوشش این افراد را مطالعه کرد؛ زیرا در دوران پهلوی که ابتدا هیچ روزنه امیدی برای پیروزی نبود، آنان تلاش و مبارزه کردند.
حجت‌الاسلام والمسلمین خیاط افزود: امام خمینی(قد) در این منشور به شاخص‌های روحانیت اصیل که در همه تاریخ اثرگذار بوده و اسلام را حفظ کرده است و در آینده نیز همان باید باشد، توجه می‌دهند.
احساس مسئولیت نسبت به توده مردم، پرهیز از تحجرگرایی، آشنایی با مسائل سیاسی روز، بصیرت و فهم درست از جریان‌ها، پایبندی به سیره سلف صالح و فقه جواهری، از شاخص‌هایی می‌باشد که مدیر حوزه علمیه خراسان برگرفته از منشور روحانیت از آنها نام برد.
 همچنین، غرق شدن حوزه‌ها در احکام فردی و عبادی و غفلت از احکام اجتماعی سیاسی اسلام، پذیرفتن تفکر جدایی روحانیت از سیاست، فضیلت شمردن تقدس‌مآبی، اختلاف در میان حوزویان با جناح‌بندی‌های سیاسی و قرار دادن طلاب جوان در مقابل جریان اصیل روحانیت، از آسیب‌هایی است که مدیر حوزه علمیه خراسان از بیان امام خمینی(قد) در منشور روحانیت به آنها اشاره کرد.

برچسب ها :
ارسال دیدگاه