هفته‌نامه سیاسی، علمی و فرهنگی حوزه‌های علمیه

شناسایی و برخورد قاطع

مطالبه مراجع عظام تقلید از مسئولان درباره مسمومیت زنجیره‌ای دانش‌آموزان و دانشجویان

شناسایی و برخورد قاطع

دکتر یوسف نوری، وزیر آموزش و پرورش، ۱۱ اسفند با سفر به شهر مقدس قم با آیات عظام؛ سبحانی و جوادی آملی دیدار و گفت‌و‌گو کرد. ایشان در این دیدارها، مشخص نشدن منشأ حوادث اخیر مدارس را رعب‌آور خواندند و با تأکید بر اینکه مسئولان باید با مدیریت، این کار را هرچه زودتر سامان دهند و مردم را از نگرانی درآورند، خاطرنشان کردند: مردم را در جریان نتایج تحقیقات مسمومیت دانش‌آموزان قرار دهید و افراد مقصر را مجازات کنید.

 مردم را در جریان نتایج تحقیقات مسمومیت دانشآموزان قرار دهید
به گزارش خبرگزاری حوزه، حضرت آیت‌الله سبحانی در دیدار وزیر آموزش و پرورش گفتند: مسئله و پدیده جدیدی که در برخی از مدارس قم و بروجرد به وجود آمده است، خیلی از مردم را نگران کرده و هنوز به‌صورت درست به مردم گفته نشده که ریشه این پدیده چه چیزی بوده؛ آیا این حوادث عمدی بوده یا سهوی بوده است؟
ایشان با اشاره به اینکه مدیران مدارس هم در مورد این حوادث اطلاع دقیقی ندارند، افزودند: اگر تحقیقی انجام شده، باید نتیجه آن به مردم گفته شود. اگر عمدی در کار بوده، باید افراد مقصر دستگیر و مجازات شوند.
این مرجع تقلید بیان کردند: برخی از خانواده‌ها سه هفته است که فرزندان خود را به مدرسه نمی‌فرستند. باید علت این پدیده برای مردم مشخص شود و به همگان بگوییم که چه دستی در کار بوده است تا این خانواده‌ها از دلواپسی رهایی یابند. معظم‌له در بخش دیگری از سخنان خود، احیای معاونت پرورشی در وزارت آموزش و پرورش را اقدامی ارزشمند توصیف کردند و گفتند: در آیات و روایات، تزکیه مقدم بر تعلیم است و نظام آموزشی ما، نیازمند اقدامات تربیتی است تا دانش‌آموزان در مقابل فتنه‌های فرهنگی دشمنان بیمه شوند.
این مرجع تقلید، با انتقاد از افزایش شهریه‌های مدارس غیرانتفاعی، بیان کردند: بسیاری از خانواده‌ها توان پرداخت این هزینه‌ها را ندارند.

  حرف اصلی را انسانیت انسان میزند
حضرت آیت‌الله جوادی آملی نیز در این دیدار بیان کردند: در هر امری مخصوصا در آموزش و پرورش، حرف اصلی را انسانیت انسان می‌زند. الفاظ و مفاهیم به درد امتحان و نمره می‌خورد؛ اما آنچه انسان را می‌سازد، رفتار عملی همه ماست.
معظم‌له ادامه دادند: ما قبل از اینکه با حرف، چیزی یاد مردم بدهیم، باید با عمل یاد مردم بدهیم. اگر مردم عمل صالح ببینند، هم می‌بینند و هم عمل می‌کنند؛ ولی اگر تنها درس صالح بگوییم، ممکن است یاد بگیرند؛ اما کاری از پیش نمی‌رود.
این مرجع تقلید اظهار کردند: در میدان جنگ، حرف اول را قدرت نظامی می‌زند؛ اما در دبیرستان و آموزش و پرورش و حوزه و دانشگاه، تربیت‌های علمی حرف اول را می‌زند. تجربه هم نشان داده که با سلاح نمی‌شود مردم را اصلاح کرد؛ بلکه با صلاح می‌شود.
حضرت آیت‌الله جوادی آملی اظهار کردند: جهانی فکر کردن، تعامل داشتن، مدیریت داشتن، نه بیراهه رفتن و نه راه کسی را بستن، اساس کار است، جهان را ادب و علم اداره می‌کند و با ادب، علم و تعامل، می‌توان با جهان به‌درستی زندگی کرد.
معظم‌له درباره حوادث اخیر که در مدارس اتفاق افتاده، خاطرنشان کردند: این کار با مدیریت حل می‌شود؛ اینکه منشأ این حوادث هنوز مشخص نشده، رعب‌آور است. این حوادث هم موجب اضطراب و نگرانی اولیاء و خانواده‌ها شده و هم، موجب نگرانی آموزش و پرورش و معلمان می‌شود که بچه‌های زیرمجموعه آنها که بچه‌های خودشان محسوب می‌شوند، آسیب می‌بینند.

  ۲۳ هزار طلبه طرح امین در مدارس آموزش و پرورش حضور دارند                         
​​​​​​​وزیر آموزش و پرورش نیز، در حاشیه سفر یک‌روزه به قم، در گفت‌وگو با خبرگزاری حوزه، اظهار کرد: در سفری که به شهر مقدس قم داشتیم، به‌جهت اهمیت هفته تربیت اسلامی، اولین برنامه را با حضور در جمع اعضای انجمن علمی تعلیم و تربیت اسلامی حوزه‌های علمیه آغاز کردیم. مطالب و نکات بسیار ارزشمندی بیان شد و ان‌شاءالله با کمک این دوستان نسبت به احیای امورتربیتی اقدام خوبی صورت گیرد. دکتر نوری تأکید کرد: ما به دنبال احیای امور تربیتی بعد از فرمایش حضرت آقا در پانزدهم آذرماه هستیم و این انجمن، انجمنی است که در این زمینه بسیار خوب کار کرده است و می‌تواند، نقش و کمک شایانی نسبت به این مهم ایفا کند.
رئیس ستاد همکاری‌های حوزه و آموزش و پرورش به طرح موفق مدارس امین و مشارکت روحانیون در این مدارس اشاره کرد و گفت: بحمدالله این طرح از سوی ستاد همکاری‌های حوزه و آموزش و پرورش در حال انجام است. هفته گذشته در نشستی میزبان مدیر محترم حوزه‌های علمیه و معاونان بودیم و الحمدلله این طرح با قوت و قدرت پیش می‌رود. در خصوص آمار نیز، باید بگویم در حال حاضر، آمار عزیزان طرح امین ما، ۲۳ هزار نفرند که در مدارس حضور دارند و البته به‌استثنای ائمه جماعات مدارس که قطعاً با وجود ایشان، تعداد بیش از این خواهد بود.

برچسب ها :
ارسال دیدگاه