هفته‌نامه سیاسی، علمی و فرهنگی حوزه‌های علمیه

زیبایی‌های مکتب اسلام و کلام اهل‌بیت(ع) را به جوامع نشان دهیم

آیت‌الله رجبی

زیبایی‌های مکتب اسلام و کلام اهل‌بیت(ع) را به جوامع نشان دهیم

رئیس مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(قد) گفت: باید زیبایی‌های مکتب اسلام و کلام اهل‌بیت(ع) را به جوامع اسلامی نشان دهیم که اگر بتوانیم، در این زمینه موفق عمل کنیم، طبق فرمایش معصومان(ع) مردم از ما(اهل‌بیت(ع)) تبعیت کرده و بیش از پیش به سوی اسلام و آموزه‌های آن روی خواهند آورد.

به گزارش خبرگزاری حوزه، آیت‌الله محمود رجبی، ۸ اسفند در همایش گرامی‌داشت روز امور تربیتی و تربیت اسلامی، با تأکید بر اندیشه‌های علامه مصباح یزدی(ره)، که در سالن همایش‌های مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(قد) برگزار شد، اظهار کرد: خداوند عالم، هستی و عالم مشهود را برای این خلق کرد که زمینه خلقت احسن‌المخلوقین؛ یعنی انسان فراهم شود و انسان نیز، به این دلیل خلق شد که امتحان شده و نیکوکارترین آنان ظهور و بروز پیدا کنند و این، همان هدف از آفرینش الهی است.
عضو شورای‌عالی حوزه‌های علمیه در ادامه، افزود: تلاش‌هایی که در تعلیم و تربیت رشته علوم تربیتی انجام می‌گیرد، باید به این سمت و سو و هدف باشد که در صدد هستیم تا انسان‌ها را به این مرحله برسانیم که استعدادهای آنان شکوفا شده و در راستای اهداف خلقت خویش به پیش روند.
رئیس مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(قد) بیان کرد: برخی از استعدادهای انسان همانند استعداد غریزه از آن استعدادهایی هستند که به‌صورت طبیعی شکوفا می‌شوند؛ اما برخی از استعدادهای انسان، استعدادهایی هستند که نیاز به شکوفا شدن دارند و در امور تربیتی باید به دنبال شکوفا شدن استعدادهایی بود که در درون انسان وجود داشته؛ اما هنوز شکوفا نشده‌اند.
آیت‌الله رجبی در ادامه ابراز کرد: باید در جهت‌دهی استعدادهای انسان و شکوفا‌سازی استعدادهای درونی آن، تلاش و کوشش شده و استعدادهای افراد و خصوصیات آنان، شناسایی و اخراج شوند تا طبق نقشه راهی که ائمه اطهار(ع) برای ما ترسیم کردند، حرکت کنند.
وی در ادامه افزود: به‌طور کلی در تربیت، باید استعدادهای ناشکوفا در انسان‌ها را با برنامه‌ریزی‌های درست و معارف وحیانی شکوفا کرد که البته بیشتر این استعدادها، استعدادهای معنوی و انسان به‌ماهو انسان است که لازم است، با تلاش‌ها و کوشش‌های لازم، این استعدادها ظهور و بروز پیدا کنند؛ چراکه اگر در تقویت استعدادهای معنوی خود، به اوج برسیم، مصداق آیه «لِیبلوکم أیکم أحسن عملًا» خواهد بود و تقویت استعدادهای معنوی، سبب به وجود آمدن و تقویت استعدادهای غیرمعنوی نیز خواهد شد.
رئیس مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(قد) خاطرنشان کرد: آنچه که در تعلیم و تربیت و علوم تربیتی باید به آن اهتمام ورزیده شود، این است که استعدادها در نقطه اوج خود قرار گرفته، حفظ و تقویت شوند و جهت‌گیری‌های لازم برای رسیدن به اهداف مورد نظر تربیتی صورت پذیرد.
وی همچنین گفت: بسیاری از مباحث علوم تربیتی برای عملیاتی‌سازی نقشه راه و طرح کلی قابل استفاده هستند و این‌گونه نیست که چنین بگوییم که ما در بازسازی علوم انسانی، به‌طور کلی، آنچه را که بشر با عقل خود و تجربه به آن رسیده است، کنار گذاشته و بر اساس آیات و روایات، به تولید علوم انسانی اسلامی و تحقیقات در این زمینه‌ها بپردازیم.
آیت‌الله رجبی اظهار کرد: ما در فضای جامعه اسلامی، خداوندی را داریم که مؤمنان رفتار خود را متناسب با خواسته آن تنظیم می‌کنند و به‌میزانی که اعتقاد و معرفت مؤمنان به خداوند کامل‌تر شود، به‌همان مقدار نیز، رفتار اجتماعی آن متفاوت می‌شود و اگر ما بخواهیم، جامعه را در رفتار اجتماعی خود، به «لِیبلوکم أیکم أحسن عملًا» سوق دهیم، باید معرفت انسان‌ها را به اوصاف الهی که در آیات آخر سوره حشر آمده است، تقویت و به آن آشنا کنیم.
رئیس مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(قد) در پایان گفت: باید زیبایی‌های مکتب اسلام و کلام اهل‌بیت(ع) را به جوامع اسلامی نشان دهیم که اگر بتوانیم، در این زمینه موفق عمل کنیم، طبق فرمایش معصومان(ع)، مردم از ما (اهل‌بیت(ع)) تبعیت کرده و به سوی اسلام و آموزه‌های آن، بیش از پیش روی خواهند آورد.

برچسب ها :
ارسال دیدگاه