هفته‌نامه سیاسی، علمی و فرهنگی حوزه‌های علمیه

امام سجاد(ع) در قالب دعا و مناجات عملکرد حاکمیت سیاسی آن‌زمان را افشا کرد

در دوازدهمین کنگره بین‌المللی امام‌ سجاد(ع) عنوان شد

امام سجاد(ع) در قالب دعا و مناجات عملکرد حاکمیت سیاسی آن‌زمان را افشا کرد

دوازدهمین کنگره بین‌المللی امام‌ سجاد(ع) با حضور آیت‌الله حسینی بوشهری رئیس جامعه مدرسین حوزه علمیه قم و سخنرانی آیت‌الله اراکی عضو شورای‌عالی حوزه‌های علمیه و حجت‌الاسلام والمسلمین عبادی‌زاده نماینده ولی‌فقیه در استان هرمزگان، ۷ اسفند در سالن همایش‌های غدیر دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم برگزار شد.

  زیباترین جلوههای عشقبازی با خدا در فرازهای صحیفه سجادیه
به گزارش خبرگزاری حوزه، آیت‌الله اراکی در این همایش، با اشاره به اهمیت توجه به مقوله عشق الهی و تأثیر آن در زندگی انسان، گفت: مسئله عشق الهی چنان پردامنه و دارای اهمیت است که باید ساعت‌ها درباره آن صحبت شده و تحقیقات و پژوهش‌های گسترده‌ای انجام شود.
عضو خبرگان رهبری افزود: اهمیت عشق الهی در تربیت انسان و برقراری روابط سالم و شکل‌گیری جامعه متعالی، چنان است که ما می‌بینیم، امام سجاد(ع) مقوله عشق الهی را از طریق دعا در جامعه اسلامی منتشر کرده و رواج دادند.
وی گفت: پدر بزرگوارشان حضرت سیدالشهدا(ع) نیز، در صحنه کربلا، عالی‌ترین جلوه‌های عشق الهی را به نمایش گذاشتند و به‌واقع باید تأکید کرد که عالی‌ترین تابلوی مجسم‌کننده رابطه عاشقانه با خدا در کربلا جلوه‌گر شد.
عضو شورای‌عالی حوزه‌های علمیه، با بیان اینکه حضرات معصومین(ع)، قهرمان و پهلوان میدان عشق‌بازی با خدای متعال هستند که در اوج قله این امر، پیامبر اکرم(ص) و امیرالمؤمنین(ع) قرار دارند، اظهار کرد: مسئله عشق‌‌بازی با خدا در قالب دعا، هنری است مخصوص ائمه اطهار(ع) که به‌طور ویژه در ادعیه امام سجاد(ع) متجلی شده است.
این استاد حوزه علمیه ابراز کرد: این عشق سوزان الهی است که باعث می‌شود، رزمندگان و مجاهدان ما در راه خدا و برای خدا به میدان رفته و به مقام عالی شهادت نائل شوند. همین عشق سوزان الهی است که زمینه کمال انسان‌ها را فراهم کرده و آن‌ها را در مسیر رشد و تعالی قرار می‌دهد.
آیت‌الله اراکی خاطرنشان کرد: از برکات ظهور حضرت حجت‌بن الحسن(عج) این است که ابواب عشق‌بازی با خدا را برای ما به‌خوبی باز می‌کنند.
وی گفت: ما باید در تشریح سیره و سبک زندگی حضرات معصومین(ع) به‌خصوص امیرالمؤمنین(ع)، به همه ابعاد زندگی ایشان؛ از جمله مناجات و عبادات آن‌ها توجه کنیم و از این رهگذر بهترین الگوها را بگیریم.
عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم، با اشاره به اینکه در آستانه ماه مبارک رمضان هستیم، بیان کرد: ماه رمضان بهترین فرصت برای عشق‌بازی با پروردگار عالم است و از خدای متعال می‌خواهیم که در این ضیافت بزرگ الهی، حضوری ارزشمند داشته باشیم و در مسیر بندگی و عشق‌بازی با حضرت حق و همچنین ابراز ارادت به ساحت مقدس قرآن و اهل‌بیت(ع) موفق و سربلند باشیم.

  رونمایی کتاب مستند و مرجع یاران امام(قد) به روایت اسناد ساواک
در دوازدهمین کنگره بین‌المللی امام سجاد(ع) ضمن تجلیل از خدمات آیت‌الله نعیم‌آبادی از کتاب مستند و مرجع یاران امام به روایت اسناد ساواک (مربوط به زندگی و مبارزات آیت‌الله نعیم آبادی) رونمایی شد.
در این مراسم که آیت‌الله حسینی بوشهری رئیس جامعه مدرسین حوزه علمیه قم و آیت‌الله محسن اراکی و اساتید و شخصیت‌های حوزوی حضور داشتند، آیت‌الله نعیم‌آبادی با اشاره به موضوع این دوره از کنگره با عنوان «صحیفه سجادیه، سلاح جهاد تبیین» گفت: در دوران امام سجاد(ع) ما شاهد شرایط سخت و جامعه منحطی هستیم که در این ایام حضرت با دعا و مناجات به امر مقدس جهاد تبیین پرداختند.
وی با اشاره به ظلم و جنایت بزرگی که در جریان عاشورا و پس از آن نسبت به اهل‌بیت(ع) صورت گرفت، افزود: یکی از اهداف بنی‌امیه، کمرنگ کردن و به تدریج محو کردن یاد و نام اهل‌بیت(ع) در جامعه اسلامی بوده است اما امام سجاد با دعا و مناجات و روضه و اشک نگذاشتند که مظلومیت سیدالشهدا(ع) و یارانش در همان کربلا باقی بماند و به گوش کسی نرسد.
این استاد حوزه خاطرنشان کرد: به تأسی از مضامین عالی صحیفه سجادیه ما می‌توانیم در عرصه جهاد تبیین کارهای خوب و ممتازی را انجام دهیم و باید جامعه بشری را از این حیث با این گنجینه‌ها آشنا نماییم.

  امام سجاد(ع) با زبان فطرت و در مسیر جهاد تبیین، جلوی جریان انحراف اُموی ایستادند
​​​​​​​
حجت‌الاسلام والمسلمین عبادی‌زاده نیز در این کنگره، ضمن تقدیر از همه دست‌اندرکاران برگزاری این کنگره ابراز کرد: دوران امام سجاد(ع) دوران منحصر به فردی است؛ به‌خصوص بعد از جریان عاشورا که بسیاری از کادر مرکزی شیعه و بزرگان آن یا در جریان عاشورا و یا در قیام‌های بعد از آن به شهادت رسیدند.
وی افزود: در این دوران سخت، امام سجاد(ع) با تربیت کادر مناسب، به تقویت خط و مکتب اهل‌بیت(ع) همت گماشتند و در آن شرایط خفقان و اختناق شدید، کار بسیار دشواری را انجام دادند؛ چراکه بستر و زمینه را برای نهضت علمی فرزندان بزرگوارشان، امامین باقرین(ع) فراهم نمودند.
امام جمعه بندرعباس گفت: اگر نهضت علمی امام باقر(ع) در تبیین دایرة‌المعارف ارزشمند اسلامی و برکات آن را می‌بینیم، باید توجه داشت که زیرساخت اصلی این حرکت و زمینه‌سازی برای تربیت شاگردان را، حضرت سجاد(ع) مهیا کردند.
رئیس شورای سیاست‌گذاری کنگره امام سجاد(ع) ادامه داد: در واقع امام سجاد(ع)، در جهت حرکت مبارک جهاد تبیین، بار امانت بزرگی را بر دوش گرفتند و این مرحله، توأم با دشواری‌ها و سختی‌های بسیاری بوده که باید ابعاد آن به‌درستی تشریح شود.
وی با اشاره به اینکه حضرت سجاد(ع) در جهت تبیین معارف و روشنگری در جامعه اسلامی، کار مهمی را انجام دادند، گفت: امام سجاد(ع) در راستای عمل به جهاد تبیین، ابزارها و سلاح‌های تأثیرگذاری همچون دعا را مورد استفاده قرار دادند تا جامعه در بسترها و زمینه‌های مختلف در مسیر هدایت قرار گیرد.
امام جمعه بندرعباس همچنین بیان کرد: ایشان در راستای تربیت نسل و شکوفایی عقول، با نهضت علمی و فرهنگی، گام‌های بزرگی برداشتند که ثمرات آن را در دوران‌های بعد بیشتر شاهد بودیم.
وی افزود: به‌جز دعا، خطبه‌ها و سخنان امام سجاد(ع) در کوفه و شام باعث شد که جامعه آن زمان، به خودش بیاید و روشنگری حضرت در خصوص طواغیت زمانه، زمینه‌ساز بیداری مردم شد.
وی گفت: امام سجاد(ع) با روضه‌ها و گریه‌های خویش، به تبیین حقایق جریان عاشورا می‌پرداخت و چقدر حرکت ایشان اثرگذار بود. حضرت از هر فرصتی برای تبیین‌گری استفاده می‌کردند تا مضامین عالی و معارف ناب اسلام به مردم برسد و صحیفه سجادیه به‌عنوان زبور آل‌محمد(ص) در اختیار ماست و این کتاب شریف، متعلق به همه بشریت با هر زبان و مذهبی است و تنها اختصاص به شیعه ندارد.
نماینده ولی‌فقیه در استان هرمزگان همچنین، با اشاره به اینکه برای اصلاح رابطه بنده با خدای متعال، بهترین منبع همین صحیفه سجادیه است، افزود: امروز اگر ما این معارف را به دنیای بشریت عرضه کنیم، جهانیان شیفته و علاقه‌مند این معارف خواهند شد.

برچسب ها :
ارسال دیدگاه