هفته‌نامه سیاسی، علمی و فرهنگی حوزه‌های علمیه

گزارشی از سفر هیئت اعزامی حوزه‌‌های علمیه به کشور ترکیه

گزارشی از سفر هیئت اعزامی حوزه‌‌های علمیه به کشور ترکیه

هیئتی از سوی آیت‌الله اعرافی مدیر حوزه‌های علمیه با هدف عرض تسلیت و نیز اعلام آمادگی حوزه‌های علمیه جهت هرگونه خدمت‌‌رسانی به زلزله‌زدگان کشور برادر و همسایه ترکیه؛ و امتداد بین‌المللی این مأموریت الهی در این کشور حضور پیدا کرد.

به گزارش خبرگزاری حوزه، حوزه‌های علمیه تشیع در راستای رسالت‌های الهی و انسانی خویش، همواره در صحنه‌های گوناگون، در کنار مردم داغدیده و مصیبت‌زده قرار داشته است که نمونه بارز آن در سال‌های اخیر، حضور پررنگ و بسیار مؤثر روحانیت خدوم و جهادی در مبارزه با بیماری کرونا بوده است. در همین راستا، حضور هیئتی از سوی حوزه‌های علمیه و به‌ویژه آیت‌الله اعرافی در کشور ترکیه، با هدف عرض تسلیت و نیز اعلام آمادگی حوزه‌های علمیه جهت هرگونه خدمت‌رسانی به زلزله‌زدگان کشور برادر و همسایه، امتداد بین‌المللی این مأموریت الهی را نشان داد.
در این سفر، هیئتی چهار نفره به ریاست حجت‌الاسلام محمدصادق امین‌دین، مدیرکل اروپا-آمریکا و مدیر دفتر ادیان و مذاهب حوزه‌های علمیه، جهت عرض تسلیت و همچنین بررسی راهکارهای خدمت‌رسانی در عرصه‌های متنوعی چون امداد و نجات، تجهیز و تدفین، تأمین برخی اقلام مورد نیاز و ارائه خدمات مشاوره و روان‌شناسی، به نمایندگی از حوزه‌های علمیه، عازم کشور ترکیه شدند.

​​​​​​​   برنامهها▪ ملاقات با آقای جواد معبودیفر، سرکنسول جمهوری اسلامی ایران در استانبول
در این جلسه صمیمی حجت‌الاسلام محمدصادق امین‌دین، به تشریح اهداف این سفر پرداخت و نسبت به تمهید اقدامات مناسب حوزه‌های علمیه درجهت کاهش آلام مردم مصیبت‌زده ترکیه ابراز آمادگی نمود.
▪ بازدید از مؤسسه فرهنگی کوثر و ملاقات با مسئولین آن
در این بازدید، مسئول مؤسسه فرهنگی کوثر، ضمن خوش‌آمدگویی به هیئت اعزامی، اظهار کرد: اظهار همدردی و «بنی‌آدم اعضای یک پیکرند» را عملاً انجام دادید. من هم زلزله خوی را تسلیت عرض می‌کنم.
 وی در ادامه ضمن تشریح ابعاد زلزله، عمق فاجعه را بسیار زیاد دانست و افزود: همکاری، برادری و همدردی دو کشور ایران و ترکیه، همیشه باید ادامه داشته باشد و هرچه تلاش در ایجاد برادری شود، ارزش دارد. یکی از مراکزی که می‌تواند در این قضیه مؤثر باشد، حوزه‌های علمیه است که در ترکیه، سازمان دیانت و در ایران، حوزه‌های علمیه است که باید این همکاری را داشته باشند. از نظر روانی تأثیری که لحظات زلزله روی مردم گذاشته، زیاد است و علی‌رغم اینکه در ترکیه هم، حمایت‌های روان‌شناسی دارند؛ اما مشاوره اسلامی کم است. ما از قبل از انقلاب دیدیم که همیشه روحانیت در خط مقدم بوده و امتحان را خوب پس داده است؛ لذا از جلسات مشاوره بحران استقبال می‌کنیم. همچنین باید به‌صورت واقع‌بینانه روی کارهایی که می‌کنید، در ترکیه و ایران تبلیغ شود تا کسانی که می‌گویند نه غزه نه لبنان، ببینند کمک‌ها فقط آنجا نمی‌رود؛ بلکه به ترکیه‌ای که برای تفریح به آنتالیای آن می‌روند هم، ارسال می‌‌شود.
اینکه حوزه به این امر توجه کرده، خیلی جالب است و فکر می‌‌کنم این اولین‌بار است که حوزه، مستقل از دولت ایران، این کار را کرده و حتی اگر کاری هم انجام نشود، صرف این اقدام حوزه، موجب برکات است و این امر باید ادامه یابد و این ارتباط حوزه با بدنه مردم و اهل‌سنت حفظ شود. اگر برای ما دوره‌های کوتاه‌مدت آموزش مشاوره بحران اجرا شود، بسیار مورد نیاز است. همچنین به محتوای مناسب رسانه‌ای در رابطه با زلزله نیاز داریم تا در تلویزیون پخش کنیم.
▪ برگزاری دوره تخصصی مشاوره بحران
در این سفر، دوره تخصصی مشاوره بحران پس از ارسال فراخوانی در شهر استانبول و شهرهای دیگر، توسط حجت‌الاسلام والمسلمین رضا مهکام، رئیس انجمن مشاوره و روان‌شناسی اسلامی ایران و عضو هیئت اعزامی برای تعداد قابل توجهی از برادران و خواهران بومی در چهار جلسه برگزار گردید.
▪ ملاقات با آقای دیدبان، وابسته فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در استانبول
در این دیدار وی ضمن خیرمقدم، آموزش مشاوره بحران به بومی‌ها را توسط حوزه، کار شایسته‌ای دانست.
▪ بازدید از مجموعه جابر، زینبیه و ملاقات با برخی مسئولان آن
در این ملاقات صمیمی، مسئولان ضمن تشکر بسیار از ابراز همدردی و تسلیت مدیر حوزه‌های علمیه و آرزوی سربلندی کشور عزیز ایران و دعا جهت رفع مشکلات اقتصادی، از جمهوری اسلامی جهت کمک‌های بسیار، تشکر نمود و احداث بیمارستان سیار در منطقه آدیامان را موجب تلطیف احساسات دانست.
از جهتی هم، به‌دلیل عدم بازتاب کمک‌های ایران در شبکه‌های اصلی ترکیه، ابراز تأسف و ناراحتی نموده و سپس به ارائه گزارشی از فعالیت‌های مجموعه جابر از جمله ارسال ۲۴ تریلی خوراک، پوشاک، نان‌های محلی و... و نیز اعزام جوانان به منطقه پرداخت و افزود: ارتش و سپاه جمهوری اسلامی در آدیامان بیمارستان و خیمه‌هایی برای زلزله‌زدگان برپا کردند که وزیر خارجه و رئیس هلال احمر ما، خیلی خوشحال شدند. تا حدودی در مطبوعات ابهام‌زدایی کردیم و گفتیم: ایران هم، در این حادثه ورود کرده است و بیمارستان بسیار مجهز ایران، موجب افتخار ما شد.

برچسب ها :
ارسال دیدگاه