هفته‌نامه سیاسی، علمی و فرهنگی حوزه‌های علمیه

شبکه جهانی ولایت پیشگام و قوی در عرصه بین‌الملل

آیت‌الله اعرافی مطرح کرد

شبکه جهانی ولایت پیشگام و قوی در عرصه بین‌الملل

مدیر حوزه‌های علمیه گفت: شبکه ولایت، یک شبکه پیشگام و قوی در عرصه بین‌الملل است که با رویکرد حوزوی در جهت نشر معارف اهل‌بیت(ع) گام برمی‌دارد.

به گزارش خبرگزاری حوزه، آیت‌الله اعرافی، در دیدار مسئولان و کارگزاران شبکه جهانی ولایت که در دفتر مدیر حوزه‌های علمیه برگزار شد، ضمن بیان اهمیت توجه به رسانه در راستای تحقق اهداف عالی حوزه‌های علمیه و با اشاره به اینکه نکوداشت یکصدمین سالگرد بازتأسیس حوزه علمیه قم، آبان سالجاری برگزار می‌شود، گفت: در باب قم، بارها فراز و نشیب‌ها و نقاط ضعف و قوت‌ها که در یکصد سال به دست آمده، گفته شده است؛ اما یکی از محورهای مهم که بعد از پیروزی انقلاب اسلامی رقم خورد، گسترش آفاق بین‌الملل به سمت حوزه قم می‌باشد و گردشی که به این سمت داشته و تأثیراتی که در عرصه جهانی در ترویج اندیشه گفتمان انقلاب اسلامی شده، پدیده شگرف در تاریخ حوزه است که در پرتو انقلاب اسلامی رقم خورده است.
مدیر حوزه‌های علمیه در ادامه افزود: حوزه با بیش از ۱۰۰ کشور دنیا در قالب نهادهای گوناگون در ارتباط است و در این امر مهم، با تولید و تربیت فکر و آثار، نیرو و پدیده ذی‌قیمتی را کسب کرده است؛ بنابراین تحقق بعد ممتاز بین‌المللی در حوزه قم، امر نو و پدیده جدیدی است که دارای اضلاع و ابعاد گوناگون است.
آیت‌الله اعرافی تصریح کرد: یکی از جلوه‌های ورود حوزه در عرصه بین‌الملل، ورود در قلمروی رسانه و رسانه بین‌الملل در قالب‌های گوناگون می‌باشد که در این زمینه، نقش‌آفرینی کرده است و همواره یکی از جلوه‌های بعد بین‌المللی حوزه به‌شمار می‌آید.
مدیر حوزه‌های علمیه در بیان نقش رسانه در عمق‌بخشی به مبانی دینی و نظام اسلامی، خاطرنشان ساخت: بخش رسانه بین‌الملل در حوزه، امر مهمی است که ما قدم‌های اول را برداشتیم؛ اما با شرایط مطلوب فاصله داریم. باید بتوانیم اندیشه‌های الهی را با جذابیت به زبان‌های مختلف برای بشر امروز عرضه کنیم؛ لذا کاروان بزرگی نیز در این امر نقش‌آفرینی کرده‌اند؛ اما این کارهای مهم، با توجه به نیاز جامعه جهانی و ظرفیت پذیرش حقایق الهی، بیش از فعالیت‌های ما می‌باشد؛ در صورتی که ما یک‌صدم ظرفیت خود را انجام نمی‌دهیم.
وی گفت: شبکه ولایت با حمایت و هدایت آیت‌الله‌العظمی مکارم شیرازی راه‌اندازی شده و بعد از طی مراحل و ادوار، امروز به یک بلوغ خوبی رسیده و بر ما پنهان نیست که یکی از شخصیت‌های مؤثر در ابعاد گوناگون حوزه، حضرت آیت‌الله مکارم می‌باشند و یکی از این جاهایی که خوش‌فکری و دوراندیشی این مرجع بزرگوار ظهور و بروز پیدا کرد، فعالیت‌های شبکه ولایت می‌باشد که بیش از یک دهه از فعالیت آن می‌گذرد که واقعاً شبکه ارزشمندی است که در طی ادوار و مراحل، آثار پرخیر و برکتی در عرصه بین‌الملل داشته است.
مدیر حوزه‌های علمیه بیان کرد: باید قم شبکه‌های گوناگون منسجم و زنجیره‌وار داشته باشد که همه زبان‌ها و مسائل گوناگون دنیا را پوشش دهد؛ البته بعد نرم‌افزاری این امر در قم وجود دارد و این سرمایه‌ای است که می‌توان بر اساس فضای مجازی و رسانه شکل داد که همه دنیا را تحت پوشش خود قرار دهد و این امر نیازمند رویکردی قوی در عرصه بین‌الملل می‌باشد؛ همان‌طور که شبکه ولایت، یک شبکه پیشگام و قوی در عرصه بین‌الملل است و با رویکرد حوزوی در جهت نشر معارف اهل‌بیت(ع) گام برمی‌دارد.
وی با بیان اینکه رابطه حوزه با شبکه ولایت، متفاوت با شبکه‌های دیگر است، ابراز کرد: این شبکه انتصاب به مرجعیت دارد؛ لذا مسئولین حوزه ارتباط با شبکه ولایت را امر مهم برای خود قرار می‌دهند؛ چراکه در حوزه ظرفیت‌هایی وجود دارد که می‌تواند، به‌صورت رسمی‌تری این اتفاق نظر مورد توجه باشد. همکاری‌های مهمی پایه‌ریزی شود و بررسی حضور علمی حوزه در این شبکه، به‌معنای علمی حوزوی که بتوانیم، علوم اسلامی را منعکس کنیم در این شبکه قابل بررسی است.
عضو شورای‌عالی حوزه‌های علمیه، با بیان اینکه ساختمان شبکه ولایت، جزء اولویت‌ها برای حوزه می‌باشد، خاطرنشان کرد: توجه به سند راهبردی و برنامه ۵ ساله مورد تسریع قرار گیرد و در سند راهبردی توجه به فضای مجازی و تعامل با صداوسیما مورد اهتمام باشد.

   توسعه زبانی یکی از رسالتهای مهم شبکه جهانی ولایت است
حجت‌الاسلام والمسلمین حمید ملکی نیز در این دیدار، ابراز کرد: خوشبختانه با سیاست‌گذاری جدید، شاهد رشد و تعالی شبکه خواهیم بود و امیدواریم، مراکز حوزوی نیز در این عرصه حضور داشته باشند. وی تصریح کرد: توسعه زبانی گوناگون، یکی از رسالت‌های مهم شبکه ولایت و شورای سیاست‌گذاری این شبکه در راستای ارتباط هرچه عمیق‌تر و رساندن معارف ناب الهی و مکتب اهل‌بیت(ع) به گوش مخاطبان خود است.
وی بیان کرد: این امر مهم، نیازمند توجه جدی در برنامه‌‌سازی و تولید محتوا به تناسب نیاز مخاطب می‌باشد.

   لزوم ارتباط هرچه بیشتر مراکز حوزوی با شبکه ولایت
حجت‌الاسلام والمسلمین حسینی کوهساری نیز در این دیدار ابراز کرد: با توجه به شکل‌گیری ساختار جدید، ارتباط این شبکه با مرکز مدیریت حوزه‌های علمیه تقویت شده است؛ لذا می‌توان این شبکه مهم را شبکه حوزه دانست.
وی با بیان ضرورت همکاری با شبکه ولایت خاطرنشان کرد: باید مراکز و نهادهای حوزوی در همکاری با شبکه ولایت اهتمام ویژه‌ای داشته باشند؛ چه‌بسا ارتباط بعضی از مراکز حوزوی نهادینه نشده است.
مسئول مرکز ارتباطات و بین‌الملل حوزه‌های علمیه در ادامه گفت: برای ارتباط هرچه بیشتر مراکز حوزوی با شبکه ولایت، نیازمند تدوین برنامه عملیاتی مشخص و اجرایی‌‌سازی آن با بخش‌های مختلف مراکز حوزه هستیم تا شاهد ارتقای جدی تعامل مراکز حوزوی با شبکه ولایت باشیم.

   همراهی مردم با دغدغههای نظام و تحقق مبانی دین مبین اسلام از رویکردهای مهم شبکه ولایت است
حجت‌الاسلام والمسلمین سیدجعفر علوی رئیس شبکه جهانی ولایت نیز در این دیدار، با ارائه گزارشی از این شبکه، تصریح کرد: تأسیس شبکه ولایت یک فرصتی است که با تدبیر آیت‌الله‌العظمی مکارم شیرازی ایجاد شد و به‌جرأت می‌توان گفت که تنها شبکه‌ای است که از تمام ظرفیت حوزه‌های علمیه بهره گرفته و همچنین در برنامه‌‌سازی غیر از وجود هیئت امنا، از گروه‌های علمی و شبکه‌ساز نیز بهره برده است.
حجت‌الاسلام والمسلمین علوی گفت: شبکه ولایت همچون دانشگاه از گروه‌های علمی در جهت تولید محتوا همچون: مهدویت، تاریخ، قرآن و... بهره می‌گیرد و در برنامه‌‌سازی از ظرفیت حوزه به تمامه استفاده کرده است؛ البته تمامی برنامه‌ها باید از فیلتر این گروه‌های علمی بگذرد. همراهی مردم با دغدغه‌های نظام و تحقق مبانی دین مبین اسلام، از رویکردهای مهم این شبکه جهانی است.
وی در پایان با بیان گزارشی از اهداف پیش‌رو خاطرنشان کرد: تشکیل شورای راهبردی از نخبگان حوزه، تدوین سند ۵ ساله، توسعه دو زبان روسی و آذری و برنامه‌ریزی برای ساختمان شبکه ولایت، از جمله اهداف پیش روست.

   آیتاللهالعظمی مکارم شیرازی در عرصه رسانه پیشگام هستند
حجت‌الاسلام محی‌الدین مکارم عضو شورای سیاست‌گذاری شبکه جهانی ولایت نیز در این دیدار، ابراز کرد: آیت‌الله مکارم شیرازی از پیشگامان رسانه هستند که از مجله مکتب اسلام آن دوره شروع شده تا شبکه ولایت که رسانه این دوره است، در این عرصه فعالیت داشتند و کار در عرصه رسانه را مهم می‌دانند.
وی خاطرنشان کرد: ورود حوزه به امر رسانه، باید به‌صورت جدی‌تر باشد؛ البته حوزه در این مورد گام‌های مؤثری برداشته است و نیازمند حضور جدی در عرصه رسانه بین‌الملل می‌باشد و می‌تواند، با همکاری با دیگر نهادها در پیشبرد اهداف متعالی خود به نتیجه برسد.

   رئیس جدید شبکه جهانی ولایت معارفه شد
​​​​​​​
گفتنی است در این دیدار که معاونان و مدیران مرکز مدیریت حوزه‌های علمیه نیز حضور داشتند، حکم آیت‌الله اعرافی برای حجت‌الاسلام والمسلمین علوی به‌عنوان رئیس شبکه ولایت، توسط حجت‌الاسلام والمسلمین مکارم عضو شورای سیاست‌گذاری شبکه ولایت قرائت گردید و در پایان، حکم وی توسط مدیر حوزه‌های علمیه اعطاء گردید.

ارسال دیدگاه