هفته‌نامه سیاسی، علمی و فرهنگی حوزه‌های علمیه

ضرورت ترسیم نقشه راه هوش مصنوعی با رویکرد حوزوی و دانشگاهی

‌آیت‌الله اعرافی تأکید کرد

ضرورت ترسیم نقشه راه هوش مصنوعی با رویکرد حوزوی و دانشگاهی

مدیر حوزه‌های علمیه بر لزوم ترسیم، پایه‌ریزی و توسعه دورنمای جامع مطالعات و گرایش‌های حوزوی و دانشگاهی در عرصه هوش مصنوعی  تصریح نمود و یادآور شد: نیازمند ترسیم نقشه راه هوش مصنوعی در عرصه‌های مختلف مطالعاتی و رشته‌سازی‌های تخصصی هستیم.

آیت‌الله اعرافی در دیدار اعضای ستاد راهبری فناوری‌های هوشمند حوزه‌های علمیه، از اقدامات ستاد راهبری فناوری‌های هوشمند حوزه تقدیر و بر اهمیت توجه این مجموعه به برنامه‌ها، ساختار و سازمان حوزه‌های علمیه تأکید و ابراز کرد: هوش مصنوعی باید کارکردهای حوزه را ارتقا داده، بهره‌گیری از این حوزه دانشی و فناوری مهم در حوزه‌های علمیه، به‌صورت برنامه‌ای منسجم پایه‌ریزی و دنبال گردد.
آیت‌الله اعرافی ضمن تأکید بر لزوم تأسیس دانشگاه بین‌الملل اسلامی، تطور و تحول در کاربست هوش مصنوعی و پایه‌ریزی آن در دستگاه‌های مدیریتی حوزه را مهم ارزیابی نمود و یادآور شد: در کنار جامعة المصطفی، نیازمند تأسیس دانشگاه قوی بین‌المللی ناظر به رویکردهای تمدنی و هم‌راستا‌‌‌سازی ظرفیت‌های دانشگاهی در همه دانش‌های زیستی و فناوری‌های نوین هستیم.
وی با بیان این‌که نیاز است، با مشارکت ستاد راهبری فناوری‌های هوشمند، احکام ناظر به هوش مصنوعی متناظر با مباحث علوم اسلامی در برنامه هفتم توسعه کشور اشراب گردد، افزود: پیوست هوش مصنوعی باید در تدوین برنامه پنج‌ساله دوم حوزه‌های علمیه و در تمام شاخص‌های برنامه‌ای حوزه‌های علمیه اشراب گردد. بسط، توسعه و تعمیق پیوست‌های هوش مصنوعی در طرح‌ها، احکام و برنامه‌های حوزوی، نیازمند بازتعریف رویکردهای نوین است.
مدیر حوزه‌های علمیه، کنشگری ستاد راهبری فناوری‌های هوشمند حوزه در عرصه پشتیبانی نظام اسلامی در بحث اسناد را مورد تأکید قرارداد و ابراز کرد: نقش‌آفرینی حوزه، نیازمند بازتعریف کلان‌پروژه‌های ستادی و ترسیم رشته‌های دانشی متناظر است.
آیت‌الله اعرافی در بخش پایانی سخنان خود، بر لزوم ترسیم، پایه‌ریزی و توسعه دورنمای جامع مطالعات و گرایش‌های حوزوی و دانشگاهی در عرصه هوش مصنوعی تصریح نمود و یادآور شد: نیازمند ترسیم نقشه راه هوش مصنوعی در عرصه‌های مختلف مطالعاتی و رشته‌سازی‌های تخصصی هستیم. 

 
 حمایت از پایاننامهها و پژوهشهای بنیادین هوش مصنوعی حجت‌الاسلام والمسلمین مقیمی ‌حاجی معاون پژوهش حوزه‌های علمیه نیز در جلسه مشاور مدیر حوزه‌های علمیه، دبیر و معاونان ستاد راهبری فناوری‌های هوشمند با وی، ابعاد و راهکارهای حمایت از پایان‌نامه‌ها و پژوهش‌های بنیادین و بینارشته‌ای هوش مصنوعی مورد بررسی قرار داد.
حجت‌الاسلام والمسلمین مقیمی‌ حاجی در این جلسه که با هدف امتدادبخشی به برنامه‌های مشترک ستاد راهبری فناوری‌های هوشمند و معاونت پژوهش حوزه‌های علمیه برگزار گردید، با تأکید بر اهمیت مطالعات بنیادین و بینارشته‌ای هوش مصنوعی، به ارائه راهکارهایی در خصوص حمایت از پایان‌نامه‌ها، مقالات و آثار پژوهشی مرتبط با این عرصه پرداخت و نسبت به رایزنی با مراکز علمی و پژوهشی حوزوی جهت راه‌اندازی رشته‌ها و نشریات حوزه مطالعات بنیادین هوش مصنوعی اعلام آمادگی نمود.
وی همچنین با توجه به در پیش بودن همایش بین‌المللی هوش مصنوعی، فرهنگ و علوم اسلامی، استفاده دبیرخانه همایش از ظرفیت کتاب سال حوزه را برای تحقق اهداف همایش مذکور امکان‌پذیر دانست.
هماهنگی برگزاری جلسات هم‌اندیشی مسئله‌محور توسعه رشته‌ها و پژوهش‌ها در حوزه مطالعات بنیادین هوش مصنوعی و مشارکت ستاد راهبری فناوری‌های هوشمند، با معاونت پژوهش در ویرایش سند نقشه جامع علمی حوزه، ناظر به ابعاد و مطالعات بنیادین هوش مصنوعی، از دیگر توافقات صورت‌گرفته در این جلسه بود.

 
  بررسی طراحی نقشه اقدامات بینالمللی حوزههای علمیه در عرصه هوش مصنوعیدر نشست مشترک مشاور مدیر حوزه‌های علمیه، دبیر و معاونان ستاد راهبری فناوری‌های هوشمند با حجت‌الاسلام و‌المسلمین حسینی کوهساری مسئول مرکز ارتباطات و امور بین‌الملل حوزه‌های علمیه، ضرورت طراحی نقشه اقدامات بین‌المللی حوزه‌های علمیه در عرصه هوش مصنوعی مورد بررسی قرار گرفت.
در این جلسه ضمن تشریح فعالیت‌های صورت‌گرفته در زمینه برگزاری همایش بین‌المللی هوش مصنوعی فرهنگ و علوم اسلامی، الزامات طراحی نقشه اقدامات بین‌المللی حوزه‌های علمیه در عرصه هوش مصنوعی مورد بررسی قرار گرفت.
در این نشست همچنین، با ذکر ظرفیت تفاهم‌نامه‌های موجود حوزه‌های علمیه و نیز نمایندگان حوزه در نهادهای مختلف، راهکارهای بهره‌گیری دبیرخانه همایش بین‌المللی هوش مصنوعی فرهنگ و علوم اسلامی، جهت بهره‌گیری از این ظرفیت‌ها عنوان گردید و به برگزاری نشست‌های تبیینی فی‌مابین ستاد و تشکل‌های بین‌المللی حوزه‌های علمیه به‌منظور جلب همکاری در زمینه برگزاری همایش تأکید شد.
همچنین شیوه‌های تعامل ستاد راهبری فناوری‌های هوشمند و مرکز ارتباطات و امور بین‌الملل حوزه‌های علمیه، در هدف‌گذاری کشورهای اسلامی و اولویت‌بندی اقدامات در این کشورها، در جهت اهداف همایش بین‌المللی و ناظر به نقشه اقدامات بین‌المللی حوزه‌های علمیه، از دیگر تفاهمات این جلسه بود و مقرر گردید، با مشارکت دو مجموعه طی جلساتی تخصصی، نقشه اقدامات بین‌المللی حوزه‌های علمیه در عرصه هوش مصنوعی، در قالب پیوست مضمون بین‌الملل برنامه ۵ ساله حوزه، طراحی و تدوین گردد.
دکتر مینایی، مشاور مدیر حوزه‌های علمیه در عرصه هوش مصنوعی نیز، در ابتدای دیدار با آیت الله اعرافی، ضمن تشریح فعالیت‌های صورت‌گرفته، تبیینی از تقویت ضلع دانشگاهی ستاد با توسعه دفاتر در دانشگاه‌های برتر و راه‌اندازی اندیشکده تخصصی با حضور نخبگان هوش مصنوعی کشور ارائه و بر اهمیت پیوست فرهنگی هوش مصنوعی و جایگاه حوزه در این مسیر تأکید نمود.
وی در بخش پایانی سخنان خود، ضمن تأکید بر تدوین پیوست‌های هوش مصنوعی در عرصه‌های مختلف، گزارشی از همکاری‌های ستاد راهبری فناوری‌های هوشمند حوزه‌های علمیه با حوزه علمیه نجف ارائه و بر لزوم ترسیم ارتباط هوش مصنوعی با ابعاد علمی، فقهی و علوم انسانی حوزه‌های علمیه تأکید نمود.
دکتر محمدرضا قاسمی دبیر ستاد راهبری فناوری‌های هوشمند نیز در دیدار با آیت‌الله اعرافی، به ارائه گزارشی از فعالیت‌های صورت‌گرفته در ستاد پس از برگزاری اولین همایش ملی هوش مصنوعی و علوم اسلامی پرداخت و با ذکر اهداف و رویکردهای این ستاد در سال‌های گذشته، اقدامات مجموعه را در چهار ضلع کلان گفتمان‌‌‌سازی، علمی، فنی و راهبردی عنوان نمود.
دبیر ستاد راهبری فناوری‌های هوشمند حوزه‌های علمیه، با اشاره به تلاش‌های صورت‌گرفته در ستاد برای توسعه تعاملات با مراکز حوزوی و دانشگاهی، ایجاد فهم صحیح از مسئله هوش مصنوعی و اهمیت آن در میان نخبگان و مجموعه‌های حوزوی و دانشگاهی را دستاورد این حرکت گفتمان‌سازانه دانست.
وی همچنین با بیان روند برگزاری دوره تربیت پژوهشگر عرصه هوش مصنوعی و دوره مهارت‌افزایی سواد هوش مصنوعی در سال‌های ۱۴۰۰ و ۱۴۰۱ برگزاری دوره‌ها و رویدادها را از اقدامات مهم ستاد در جهت بسترسازی و استفاده از توانمندی‌های موجود برشمرد.
 دکتر قاسمی برگزاری اولین گردهمایی فعالان عرصه فناوری اطلاعات حوزه‌های علمیه و نیز اولین رویداد تبادل فناوری حوزه علوم اسلامی را، از برنامه‌های پیش‌روی ستاد در نیمه اول سال ۱۴۰۲ بیان کرد.
گزارش: جلال خسروی

ارسال دیدگاه