هفته‌نامه سیاسی، علمی و فرهنگی حوزه‌های علمیه

نسخه Pdf

امام خامنه‌ای:  عید امامت، امتداد ولایت

امام خامنه‌ای:  عید امامت، امتداد ولایت

  نقطه اوج همه رسالتهای الهی
غدیر در حقیقتِ معنای خود، مخصوص شیعه نیست. اگرچه شیعیان به میمنت نصب مولای متّقیان به مقام امامت و ولایت، در این روز عید می‌گیرند و شکرگزاری می‌کنند؛ اما در حقیقت، روز غدیر امتداد خطّ همه رسالت‌های الهی و اوج این خطّ روشن و نورانی در طول تاریخ است.
اگر به مضمون رسالت‌های الهی نگاه کنیم، می‌بینیم که در طول تاریخ نبّوت‌ها و رسالت‌ها، این خطّ روشن دست به دست گشته، تا به نبىّ مکرم خاتم(ص) رسیده و در پایان حیات آن بزرگوار، تجسّم و تبلور آن به شکل حادثه غدیر، خود را نشان داده است. (12/12/80)

  ضمانتِ اجرای احکام اسلام
غدیر در آثار اسلامی ما به «عیداللَّه‌الاکبر»، «یوم‌العهد المعهود» و «یوم‌المیثاق المأخوذ» تعبیر شده است. این تعبیرات که نشان‌دهنده تأکید و اهتمامی خاص به این روز شریف است، خصوصیتش در مسأله ولایت است. آن عاملی که در اسلام ضامن اجرای احکام است، حکومت اسلامی و حاکمیت احکام قرآن است؛ والّا اگر آحاد مردم، ایمان و عقیده و عمل شخصی داشته باشند؛ لیکن حاکمیت - چه در مرحله قانون‌گذاری و چه در مرحله اجرا - در دست دیگران باشد، تحقّق اسلام در آن جامعه، به انصاف آن دیگران بستگی دارد. (16/1/78)

  علاج مشکلات امت اسلامی
مسأله غدیر، غیر از جنبه‌ای که شیعه آن را به‌عنوان اعتقاد قبول کرده است - یعنی حکومت منصوب امیرالمؤمنین علیه‌الصلاةوالسلام از طرف پیامبر(ص) که در حدیث غدیر آشکار است - اصل مسأله ولایت هم مطرح شده است. این دیگر شیعه و سنی ندارد. اگر امروز مسلمانان جهان و ملت‌های کشور‌های اسلامی، شعار ولایت اسلامی سر دهند، بسیاری از راه‌های نرفته و گره‌های ناگشوده امت اسلامی باز خواهد شد. (6/1/79)

  غدیر و طرح کلی اسلام برای هدایت بشریت
پیغمبر(ص) آغازکننده یک راه و بازکننده افق در مقابل بشریّت است؛ اما پیغمبر(ص)، ابدی و دائمی نیست. جوامع، هدایت‌کننده لازم دارند. این هدایت‌کننده را اسلام پیش‌بینی کرده است: معصومین(ع) در نسل‌های متعدّد پشت سر هم بیایند، زمام امور را به دست گیرند، جامعه را با تعلیمات قرآنىِ ناب و خالص در طول چند نسل و چند قرن هدایت کنند...؛ البته بعد از آن، باز حجّت خدا در میان مردم زنده می‌ماند؛ چون دنیا و بشریت بدون قیام حجّت امکان ندارد؛ اما بشریّت راه خود را پیدا می‌کرد که این البته اتّفاق نیفتاد. نقشه و طرح کلّىِ اسلام این است و این معنای غدیر است. (12/12/80)

  اگر به غدیر عمل میشد...
مسأله‌ غدیر، صرفاً یک مسأله‌ای که ما جمع شیعه به آن اعتقاد داریم و یک عده از مسلمان‌ها هم به آن اعتقاد ندارند، این نیست. در نگاه تاریخی به اسلام و در تحلیل تاریخىِ حوادث صدر اسلام، موضوع غدیر - یعنی نصب جانشین - یک ضرورتی بود که اگر آن‌چنان که تدبیر شده بود - تدبیر رحمانی و الهی و تدبیر نبوی - عمل می‌شد، بدون تردید مسیر تاریخ بشر عوض می‌شد و امروز ما در جایگاه بسیار جلوتری از تاریخ طولانی بشریت قرار داشتیم. (29/10/84)
 
  زنده نگهداشتن غدیر، زنده نگهداشتن اسلام است
مسأله‌ امامت و مسأله‌ ولایت و زنده نگهداشتن غدیر، به یک معنا، زنده نگهداشتن اسلام است. مسأله فقط مسأله‌ شیعه و معتقدین به ولایت امیرالمؤمنین(ع) نیست. اگر ما مردم شیعه و مدعی پیروی از امیرالمؤمنین(ع) حقیقت غدیر را درست تبیین کنیم، هم خودمان درک کنیم، هم به دیگران معرفی کنیم، خود مسأله‌ غدیر، می‌تواند وحدت‌آفرین باشد. (10/8/91)

برچسب ها :
ارسال دیدگاه