هفته‌نامه سیاسی، علمی و فرهنگی حوزه‌های علمیه

نسخه Pdf

   فرهنگ غدیر

   فرهنگ غدیر

«فرهنگ غدیر»، فرهنگنامه‌ای الفبایی درباره واقعه غدیر به زبان فارسی است که به قلم استاد حجت‌الاسلام والمسلمین جواد محدثی نوشته شده است و به‌همت نشر معروف قم در قطع وزیری در 654 صفحه چاپ و منتشر نموده است.
هدف از نوشتن این کتاب ، آشنا کردن پیروان مکتب اهل‌بیت(ع) با غدیر، امامت و حضرت علی(ع) است.
از آنجا که غدیر برای پیروان مکتب اهل‌بیت(ع)، نقطه عطف است و در شکل‌گیری «خط سیاسی تشیع» که در ادامه اسلام ناب محمدی است، نقش کلیدی دارد. پس شناخت تاریخ و مبانی و اصول تشیع و جایگاه عترت(ع) و محوریت امیرمؤمنان(ع) در تفکر شیعی و آشنایی با فضایل حضرت امام علی(ع) و خاندان پیامبر(ص)، از جمله شناخت‌های ضروری برای هر شیعه است.
محتوای کتاب تنها در بعد کلامی، اعتقادی، تاریخی و واقعه غدیر خلاصه نمی‌شود؛ بلکه موضوعات، مفاهیم، اصطلاحات، مکان‌ها، وقایع، کتاب‌ها، آیات، احادیث، اشخاص، اعلام، رمز و رازها، آداب، سنت‌ها، گروه‌ها، فرقه‌ها و آنچه را به‌نوعی مرتبط با موضوع غدیر است، (از دیرباز تا عصر حاضر) شامل می‌گردد و این تنوع ابعاد، به جنبه کاربردی کتاب می‌افزاید.
نظام مباحث کتاب الفبایی است و معمولاً در پایان هر مدخل به مطالب مرتبط دیگر نیز اشاره شده است؛ از این‌رو فهرستی الفبایی و تفکیک‌شده در آخر کتاب آمده است تا راه استفاده از مباحث را آسان‌تر سازد.
خاطرنشان می‌گردد، گزیده‌ای از این کتاب، با عنوان فرهنگ‌نامه غدیر در سال ۱۳۸۹ش در ۱۷۷ صفحه توسط انتشارات بوستان کتاب، به چاپ رسیده است.

برچسب ها :
ارسال دیدگاه