هفته‌نامه سیاسی، علمی و فرهنگی حوزه‌های علمیه

نسخه Pdf

  الغدیر والمعارضون

  الغدیر والمعارضون

این کتاب به‌همت علامه سید‌جعفر مرتضی عاملی به زبان عربی تألیف گردیده است. مؤلف در این اثر، داستان غدیرخم را با تمام اهمیت و حساسیتی که دارد، مورد بحث قرار داده و از نقاط ابهام و برداشت‌های اشتباهی که درباره آن ابراز شده، پرده برداشته و جوانب مختلف تاریخی و اجتماعی و گاه کلامی غدیر را تحلیل نموده است.
 کتاب دو مقدمه و شش فصل و عناوین مختلف دارد. از برخی از عناوین این کتاب می‌توان به غدیر و امامت، توطئه‌گران و کینه‌توزان، رسول اکرم(ص) خیانت‌کاران را می‌شناخت، بررسی زمان و مکان واقعه غدیر و غدیر در سایه تهدیدات الهی اشاره کرد. در فصل نخست کتاب پیش از شروع موضوع، به تفسیر تاریخی اصطلاح شایع و معروف حدیث الغدیر اشاره می‌کند و می‌گوید: کلمه حدیث الغدیر اشاره به حادثه تاریخی‌‌ای دارد که در سال آخر از حیات رسول‌خدا(ص) واقع شده است.
در فصل دوم و سوم کتاب از معارضان، چهره‌نمایی شده و آگاهی رسول‌الله(ص) از موضع آنان ذکر شده است. در فصل سوم، ۱۴ روایت در ارتباط با اعلان امامت علی(ع) از طرف حضرت محمد(ص)  از منابعی چون مجمع‌البیان، شواهدالتنزیل والدرّالمنثور نقل شده است.
در فصل چهارم، برخوردهای اصحاب در مواجهه با این ماجرا نشان داده شده است که عده زیادی با سخن پیامبر(ص) در روز غدیر به مخالفت پرداختند و عده کمی اوامر ایشان را پذیرفتند.
در فصل پنجم، تهدید الهی در انجام ندادن رسالت ابلاغ امامت با تفسیر «وإن لم تفعل فما بلغت رسالته» مورد بحث قرار گرفته و  فصل آخر نیز، چرایی گزینش مکان و زمان این ابلاغ در ۱۱ عنوان تبیین شده است.

برچسب ها :
ارسال دیدگاه