هفته‌نامه سیاسی، علمی و فرهنگی حوزه‌های علمیه

طخام‌فروشی سرمایه‌های ملی خیانت به کشور است

مراجع عظام و علما در دیدار وزیر نفت

طخام‌فروشی سرمایه‌های ملی خیانت به کشور است

مهندس جواد اوجی وزیر نفت دولت سیزدهم و هیأت همراه، ۲۶ آبان با سفر به شهر مقدس قم  با آیات‌ عظام؛ نوری همدانی، سبحانی، جوادی آملی، آیات‌؛ حسینی بوشهری رئیس جامعه مدرسین حوزه علمیه قم و اعرافی مدیرحوزه‌های علمیه کشور به صورت جداگانه دیدار کردند

  مسئولان خدمات خود را به اطلاع مردم برسانند
به گزارش خبرگزاری حوزه، حضرت آیت‌الله نوری همدانی در دیدار وزیر نفت و هیأت همراه، ضمن عرض خیرمقدم، خاطرنشان کردند: باید عقلانیت همراه با عاطفه در مدیریت کشور وجود داشته باشد.
ایشان با تشکر از زحمات و تلاش‌های مهندس اوجی و وزارت متبوع وی، گفتند: این تلاش‌ها و پیشرفت‌ها باید در سفره مردم نمود لازم را داشته و محسوس باشد.
این مرجع تقلید با اشاره به نامه حضرت علی(ع) به مالک اشتر، داشتن رحمت و رأفت به مردم و اجرای عدالت و مساوات در جامعه اسلامی را از شاخص‌های مدیران دانستند و خاطرنشان کردند: در آخر، حضرت به موضوع ریشه‌کنی فقر از جامعه تأکید می‌نمایند. امروز معیشت مردم بسیار حائز اهمیت است. متأسفانه همچنان شاهد معضلاتی همچون فقر، گرانی، بیکاری و ارزش پایین پول ملی هستیم؛ و متأسفانه علی‌رغم تلاش‌های صورت گرفته آنچنان که باید، این معضلات برطرف نشده است که خود نیاز به مدیریت بهتر و برنامه‌ریزی‌های دقیق‌تر و موشکافانه‌تر و بهره‌گیری از نخبگان حوزه‌های مربوطه را می‌طلبد.
معظم‌له با اشاره به سخنی دیگر از امام علی(ع) در نهج‌البلاغه خطاب به مالک اشتر که فرمودند: «ای مالک! بدان که مردم ستون دین و اجتماع مسلمانان و سپر در برابر دشمن هستند»، تأکید کردند: لذا باید قدر این مردم را دانست. این موضوعی است که بنده مرتباً به همه مسئولان تذکر می‌دهم. این مردم همان مردمی هستند که انقلاب کردند، در جنگ تحمیلی شهید دادند و اکنون هم در صحنه‌های حساس پای نظام ایستاده‌اند. روا نیست که این‌گونه با فقر و گرانی و بیکاری دست و پنجه نرم کنند. البته دولت در این سال‌های اخیر خدمات فراوانی نموده که باید به مردم گزارش دهند تا مردم مطلع باشند که در همین نظام اسلامی چه خدمت‌هایی شده و باید توجه داشت که دشمن با تبلیغات فراوان به فکر القای ناکارآمدی انقلاب است و ضعف‌ها را برجسته می‌کند. ما منکر ضعف نیستیم ولی خدمات هم بسیار بالا بوده و قابل قیاس با گذشته نیست.

  خام فروشی سرمایه‌های ملی خیانت به کشور است
به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی اسراء، حضرت آیت‌الله جوادی آملی نیز در این دیدار ضمن تقدیر از زحمات مسئولان بیان داشتند: نفت و گاز سرمایه ملی کشور و باید برای نسل بعد هم باقی بماند.
ایشان ادامه دادند: ایران یک کشور بزرگ بوده و هست، ما ایرانی‌ها بزرگ‌زاده‌ایم، هم تاریخ داریم و هم جغرافیا، در تاریخ ایران بزرگان و عالمانی بودند که تولید را با علم هماهنگ کردند و ما نیز باید تولید را با علم هماهنگ کرده و از خام‌فروشی نفت و گاز پرهیز کنیم؛ چراکه این‌ها سرمایه ملی هستند و سرمایه فروشی خیانت به کشور است. نباید تنها با فروش نفت و گاز کشور را اداره کنیم، باید این‌ها را به خدمت تولید درآوریم.
حضرت آیت‌الله جوادی آملی گفتند: کشورهای صنعتی دنیا کار و فعالیت فراوان دارند ولی اصلاً به این فکر نیستند که ما چه هستیم و پس از این دنیا به کجا می‌رویم!؟ اما کسی که الهی فکر می‌کند، معتقد است بعد از این دنیا حساب و کتابی هست و لذا می‌داند کاری که انجام می‌دهد و بابت مسئولیتی که دارد، باید در دنیای دیگر پاسخگو باشد.
معظم‌له با اشاره به نامه امیرالمومنین به مالک اشتر، بیان داشتند: مولا امیرالمومنین(ع) در نامه خود به مالک اشتر می‌نویسد که ‌ای مالک! شنیدی که گفتند نماز ستون دین است، بدان که این مردم نیز ستون دین هستند، ستون سیاست و حکومت هستند و اگر این ستون آسیب ببیند، نگهداری حکومت سخت خواهد بود. این مردم در جنگ هشت ساله دفاع مقدس به میدان آمدند و در صف مقدم بودند، شهید دادند، جانباز دادند و جلوی دشمن را گرفتند و از کشور خود دفاع کردند و لذا الان مسئولان نیز باید تمام تلاش خود را انجام دهند تا مردم آسیبی نبینند.
معظم‌له در بخش دیگری از سخنان خود اظهار کردند: کلمات در زبان عربی دارای بار معنایی خاص هست، مثلاً ما در فارسی به کسی که جیبش خالی است می‌گوییم گدا و این بار علمی ندارد، اما قرآن می‌گوید فقیر؛ و فقیر به معنای این است که ستون فقراتش شکسته است، همچنانکه «مسکین» نیز به معنای کسی است که قدرت حرکت ندارد، چنین شخصی قدرت قیام ندارد و لذا در قرآن کریم فرمود: [لا تُؤْتُوا السُّفَهاءَ أَمْوالَکُمُ الَّتی‏ جَعَلَ اللَّهُ لَکُمْ قِیاماً] ملت اگر بخواهد بایستد باید جیبش پر باشد، کیفش پر باشد. ملتی که جیبش خالی است، کیفش خالی است ایستاده نیست، این افتاده است. این گدا نیست این فقیر است. فقیر یعنی ستون فقراتش شکسته است.
این مرجع تقلید افزودند: کلامی از مولا امیرالمومنین است که می‌فرماید، «مَا ضَرَبَ اللهُ الْعُبَاد بِسُوطٍ أَوْجَعُ مِنَ الْفَقْرِ» خدا هیچ تازیانه‌ای دردناکتر از تازیانه فقر، به هیچ ملتی و گروهی نچشانده است؛ زیرا دردهای دیگر فقط مشکلات جسمانی دارد، اما فقر علاوه بر مشکلات جسمی، آبرو بر هم هست، آن رنج و تألم روحی را هم به همراه دارد.
ایشان در پایان اظهار امیدواری کردند، تمام تلاش و کوشش مسئولان این باشد که عظمت، بزرگی و کرامت مردم ایران محفوظ بماند.

  دستاوردهای دولت نشان‌دهنده عزت ملی است
به گزارش روابط عمومی جامعه مدرسین حوزه علمیه قم، آیت‌الله حسینی بوشهری نیز در دیدار وزیر نفت دولت سیزدهم که در سالن جلسات دفتر جامعه مدرسین برگزار شد، اظهار کرد: اقداماتی که دولت سیزدهم طی دو سال اخیر در حوزه صنعت نفت انجام داده، قابل قبول و نشان دهنده این است که برای جامعه ایجاد امید می‌کند.
وی ادامه داد: انقلاب ما یک نعمت بزرگ الهی بود و بنده معتقد هستم تا به امروز هیچ کدام از ما نتوانسته‌‌ایم، جایگاه اصلی و حق انقلاب را ادا کنیم، در تاریخ این کشور روزهایی وجود داشته که در بسیاری از مسائل توانایی حل مشکلات در داخل کشور مهیا نبوده است و به‌همین دلیل کشور وابسته به دیگران بوده است.
رئیس جامعه مدرسین حوز علمیه تصریح کرد: تمام حیات و هستی ما در اختیار تصمیم‌گیری دیگران بود. سران کشورها در پایتخت ایران برای آینده کشورمان جلسه تشکیل می‌دادند بدون اینکه رئیس ممکلت از آن مطلع باشد. به لطف خدا همه این مسائل و معضلات به برکت رهنمودهای معمار بزرگ انقلاب حضرت امام خمینی(قد) و همراهی بزرگان دینی و مردم حل شد.
آیت‌الله حسینی بوشهری خاطرنشان کرد: روزگاری به مردم ما تلقین کرده بودند که این نفت به عنوان مایعی بدبو به‌درد شما نمی‌خورد و نیازی به آن ندارید، دشمن تلاش کرد تا صنعت نفت کشورمان را به‌دست بگیرد، اما با بیداری مردم و بزرگان این اتفاق رخ نداد و کشور در مسئله صنعت نفت به استقلال رسید.
وی اشاره کرد: تلاش‌هایی که شما و همکارانتان در صنعت نفت در دولت سیزدهم انجام داده‌اید، باعث شده، فضایی آرام در کشور ایجاد شود، افتتاح فازهای مختلف میادین نفت و گاز در کشور که یکی پس از دیگری در حال انجام است، باعث شده جوانه امید در دل مردم زنده شود و احساس کنند که مسئولان برای توسعه کشور شبانه‌روز در تلاش هستند.
رئیس جامعه مدرسین حوزه علمیه قم با اشاره به سختی کار افرادی که در میادین نفت و گاز فعالیت دارند، تصریح کرد: عملی که همکاران شما در سکوهای دریایی در آن وضعیت آب و هوایی طاقت‌فرسا مشغول خدمت‌رسانی هستند، اجر آن همانند کسانی است که در راه خدا جهاد می‌کنند.
آیت‌الله حسینی بوشهری خاطرنشان کرد: بنده تقاضا دارم پیام حوزه علمیه را به آن عزیزان برسانید که ما قدردان زحمات شما در صنعت نفت و گاز هستیم و می‌دانیم که چه سختی‌هایی را پشت سر می‌گذارید و از خداون برای شما توفیق روز‌افزون را طلب می‌نماییم.
همه ما می‌دانیم دولت سیزدهم در چه وضعیتی برای اداره امور کشور مستقر شد
وی در ادامه با بیان اینکه دولت سیزدهم در شرایط سختی کشور را تحویل گرفت، گفت: همه ما می‌دانیم دولت سیزدهم در چه وضعیتی برای اداره امور کشور مستقر شد، شرایط سختی در کشور حاکم بود که دولت مردمی توانست با رمز «همت، تلاش و تدبیر» آن روزها را با موفقیت پشت‌سر گذارد.
رئیس جامعه مدرسین حوزه علمیه قم مطرح کرد: برای مثال ایجاد پالایشگاه فرا سرزمینی که وزیر نفت درباره آن توضیح داد، ابتکار بسیار خوبی بود که انجام شد، این ابتکارها و تدابیر سد راهی شد برای کارهایی که دشمنان علیه کشور ما انجام می‌دادند.
آیت‌الله حسینی بوشهری بیان کرد: اقداماتی که دولت در کشور رقم زده، نشان دهنده عزت ملی است و به تعبیر رهبر انقلاب، کسانی که فقط به مسئله ایرانیت می‌اندیشند نیز خدمات شما باعث می‌شود آنان به هویت و ایرانی بودن خود افتخار کنند.
وی افزود: امیدواریم به همت بلندی که مجموعه دولت دارد زیر سایه منویات رهبر فرزانه انقلاب بتوانیم در شرایط سخت و دشوار سربلند بیرون آمده و مشکلات را یکی پس از دیگری همچون گذشته حل کنید و یأس و ناامیدی که دشمن در کشور ایجاد کرده است را تبدیل به امیدواری کنید.
باید بیش از گذشته به مسئولیت‌های اجتماعی اهتمام بخشید
رئیس جامعه مدرسین حوزه علمیه قم اظهار کرد: مسئولیت‌های اجتماعی نکته قابل‌توجهی است که باید بیش از گذشته به آن اهتمام نمود. مدتی پیش با معاون وزیر نفت دیداری داشتیم، ایشان از اقدامات انجام شده این وزارتخانه در حوزه مسئولیت‌های اجتماعی گزارشی را ارائه دادند که باید این روند ادامه پیدا کند.
وی ادامه داد: ساخت مدرسه، راه، بیمارستان، محرومیت‌زدایی و… بخش مهمی از اقدامات انجام شده این وزارتخانه است که طی این ۲ سال اخیر صورت گرفته، و از وزیر نفت تقاضا داریم که در کنار مدیریت امور کشور بیش از گذشته نسبت به بخش مسئولیت‌های اجتماعی توجه کنند.

  وزارت نفت، پشتوانه تحولات و تأمین امنیت انرژی دولت سیزدهم را رقم زده است
به گزارش خبرگزاری حوزه، آیت‌الله اعرافی مدیرحوزه‌های علمیه کشور نیز در دیدار وزیر نفت، اظهار کرد: یکی از مسائلی که نیازبه برنامه‌ریزی، حرکت سازنده و فرهنگ‌سازی دارد، مصرف حامل‌های انرژی هست، در سفرهای مختلفی که به نقاط متعدد دنیا داشته‌ام، دیده‌ام که مردم با چه مشقت و سختی‌هایی علی‌رغم هزینه‌های بالا، نوع مصرف انرژی را مدیریت می‌کنند؛ ولی متأسفانه در کشور ما چنین مدیریت و برنامه‌ریزی شکل نگرفته است.
مدیر حوزه‌های علمیه ادامه داد: به‌عنوان حوزه علمیه و برخورداری از شبکه عظیم تبلیغی که در سراسر کشور داریم، این آمادگی وجود دارد تا با در اختیار قرار دادن متحوای لازم به‌منظور فرهنگ‌سازی مصرف بهینه سوخت، در خدمت وزارت نفت باشیم.
آیت‌الله اعرافی بیان کرد: با برنامه‌ریزی بهتر و همین‌طور برگزاری جلسات کارشناسی در قالب ستاد راهبردی مصرف بهینه و اصلاح الگوی مصرف می‌توانیم این مهم را در سراسر کشور پیاده‌سازی و نسبت به آن سطح فرهنگی جامعه را ارتقا دهیم.
عضو شورای‌عالی حوزه‌های علمیه با اشاره به پیشرفت‌های وزارت نفت در دولت سیزدهم، تصریح کرد: در گزارشی که ارائه کردید، توجه به جامعه نخبگانی و جذب افراد متعهد به‌منظور جلوگیری از مهاجرت نخبگان اقدام بسیار ارزشمندی است؛ چراکه دغدغه اول بسیاری از کسانی‌که مهاجرت می‌کنند، نبود فضای لازم برای ارائه دانش و مهارت‌های خود است و سپس مسائل مالی و در نهایت نگاه‌های سیاسی و...؛ اینکه نسبت به جذب نخبگان علمی اهتمام دارید اقدام بسیار شایسته و ارزشمندی است.
مدیر حوزه‌های علمیه کشور با اشاره به جلوگیری از خام‌فروشی نفت، به موضوعاتی پیرامون محیط زیست و توجه بیش از پیش به آن، توجه و اهتمام بیشتر به مسائل فرهنگی در صنعت نفت، ارائه برنامه‌های جامع و حمایتی در خصوص مسائل اجتماعی و عام‌المنفعه نکاتی را ارائه کرد.

  بهره‌برداری از ۲۸ میلیارد دلار پروژه در حوزه نفت و گاز
جواد اوجی وزیر نفت کشورمان نیز در این دیدارها اظهار داشت: دولت سیزدهم در حوزه نفت و گاز ظرف ۲ سال اخیر اقدامات و دستاوردهای بزرگی را کسب کرده است.
وی با بیان اینکه، دولت سیزدهم تمام توان خود را به کار گرفت تا بتواند تحریم‌های حوزه نفتی را خنثی سازد، تصریح کرد: دشمنان ما ظرف این سال‌ها تمام تلاش خود را انجام دادند تا بتوانند از درآمدزایی ارزی ایران جلوگیری کنند، اما با استقرار دولت سیزدهم و توجه به رویکرد دیپلماسی مثبت، همه نقشه‌ها و اقدامات دشمن به‌هم ریخت و دولت با دپیلماسی عزت‌مندانه اهداف خود را دنبال کرد.
اوجی ادامه داد: اتفاقات و اقدامات بزرگی به همت دولت مردمی رقم خورد، برای مثال در حوزه تولید نفت بعد از استقرار دولت سیزدهم، کار را با ۲ میلیون و ۲۰۰ هزار بشکه شروع کردیم اما امروز این آمار به ۳ میلیون و ۳۰۰ هزار بشکه افزایش یافته است، در بحث تولید گاز نیز نسبت به شروع دولت، امروز ما تولید ۵۰ میلیون متر مکعب گاز را در کشور داریم.
تکمیل پروژه‌های نیمه‌تمام، از اهداف دولت سیزدهم
وی با بیان اینکه تکمیل پروژه‌های نیمه‌تمام در حوزه نفت و گاز از اهداف اصلی دولت سیزدهم است، گفت: در این حوزه پروژه‌هایی نیمه‌تمامی وجود داشت که دولت در راستای افزایش تولید، تکمیل آنها را در دستور کار قرار داد، طی مدت زمان ۲ ساله بیش از ۲۸ میلیارد دلار پروژه به بهره‌برداری رسیده است.
وزیر نفت با بیان اینکه افزایش صادرات محصولات پتروشیمی یکی از اهداف دولت است، تأکید کرد: سال گذشته صادرات محصولات پتروشیمی ما ۱۴ میلیارد دلار بود، افزایش تولید ما باعث افزایش صادرات در کشور شد و در حال حاضر ارزش و ظرفیت نفت کشورمان به ۳۳۰ میلیارد بشکه رسیده است.
اوجی با بیان اینکه در این ۲ ساله همه نخبگان دانشکده نفت جذب وزارت شده‌اند، عنوان کرد: متأسفانه در سال‌های گذشته شاهد خروج نخبگان حوزه نفت از کشور بودیم اما بعد از استقرار دولت سیزدهم رویکرد جذب نخبگان را در دستور کار قرار دادیم و با قاطعیت عرض می‌کنم که امروز در سیستم نفت و گاز کشورمان همه مهندسان ما بومی هستند و هیچ نیروی خارجی در این حوزه فعالیت ندارد.
بیش از ۸۰ درصد تجهیزات مورد نیاز در صنعت نفت در داخل کشور تولید می‌شود
وی افزود: علاوه بر نیروی متخصص داخلی، بیش از ۸۰ درصد تجهیزات مورد نیاز در حوزه صنعت نفت در داخل کشور به دست جوانان انقلابی ایرانی تولید می‌شود که این مسئله باعث صرفه‌جویی در حوزه خروج ارز از کشور شده است.
وزیر نفت ادامه داد: در ابتدای دولت، حدود ۱۵۰ شرکت دانش‌بنیان در حوزه صنعت نفت مشغول به فعالیت بودند، اما امروز این آمار به بیش از ۶۰۰ شرکت رسیده است.

برچسب ها :
ارسال دیدگاه