هفته‌نامه سیاسی، علمی و فرهنگی حوزه‌های علمیه

شماره خبر : 2420
منتشر شده در مورخ : ۱۷ آبان ۱۴۰۱
ساعت : 14:44
اجازه ندهیم نسل جوان فریب رسانه‌های غربی را بخورد/ تغییر رفتارها ناشی از جنگ ترکیبی است

اجازه ندهیم نسل جوان فریب رسانه‌های غربی را بخورد/ تغییر رفتارها ناشی از جنگ ترکیبی است

استاد مشاور حوزه گفت: باید از طریق القای مثبت و روشنگری هویت نوجوانان و جوانان را تثبیت کنیم تا فریب رسانه های غربی را نخورند.

حجت الاسلام اخوی در سلسله نشست تبیین وضعیت دهه هشتادی‌ها که به صورت برخط برگزار شد، اظهار داشت: دشمنان در قالب رسانه ها با تغییر واژه ها نوجوانان و جوانان را تحریک می کنند این رسانه ها اسم آشوب را عدالت خواهی می گذارند.

وی افزود: وقتی از دهه هشتادی صحبت می کنیم یعنی نسل نو و نوجوان و جوانی که دارای چهار ویژگی خود محوری، زمانبندی اجتماعی، هویت و تردیدها هستند از این رو باید در عرصه کار فرهنگی این نسل را بشناسیم و در نحوه تعامل با آنها تعادل داشته باشیم و کمک کنیم تا از این دالان پرسروصدای نوجوانی عبور و به روشنی برسند.

استاد حوزه تاکید کرد: باید الگویی را به جهان مخابره کنیم و نوجوان های دارای شایستگی و نخبه را در جامعه تربیت کنیم که به پیشرفت دست یابند.

وی با بیان اینکه خود محوری و خود شیفتگی در دهه هشتادی ها وجود دارد گفت: این موضوع به حدی است که تفکر بیرونی را قبول ندارند و خود محوری را منبع انتخاب لذت بالا و حال خوب می دانند از این رو نمی توانند فکر درست را قبول کنند.

حجت‌الاسلام اخوی گفت: این نوجوانان به جایی رسیده اند که خود را بالا فرض می کنند و تفکر همه را پایین فرض می کنند و عاملی به عنوان تفرد باعث شده است تا به زندگی ذهنی برسند این افراد در کودکی مالکیت افراطی نسبت به بازی ها و کاربری ها داشته اند.

وی خاطر نشان کرد: والدین این نسل مشغول کار کردن بوده اند و کودکان را با رسانه ها جذب کردند این افراد زندگی ذهنی پیدا کرده و همیشه فرمانده و جهت دهنده هستند از این رو در خیابان می آیند و می خواهند همان زندگی ذهنی را پیاده سازی کنند و به خود حق می دهند که در خیابان آشوب کنند تا به همه چیز دست یابند.

این استاد با اشاره به مدیریت خانواده ها در تربیت فرزندان گفت: خانواده ها لازم است که سریع به سمت سبک زندگی مقتدرانه حرکت کنند، یعنی خوب به فرزندان برسند با آنها حرف بزنند و مهارت یاد بدهند و از همان اول از بچه ها مسئولیت پذیری، مشارکت و قدرت تاب آوری و نه شنیدن را از خانواده بشنود.

وی بیان داشت: فرزندان باید به خود کنترلی برسند و طغیان نکند و علیه هر کسی که مانع شده است اعتراض نکنند، اکنون همانگونه که رهبری فرمودند باید نوجوانی که هیجانی شده است تنبیه شوند و متوجه رفتار شوند.

استاد مشاور ک حوزه با بیان اینکه یکی از مفاهیم اصلی خودکنترلی تنبیه است گفت: باید پیامدهای آن تشریح شود، در این زمینه نسخه روانشناسی و جامع شناسایی در خانواده ها باید ترویج شود.

وی افزود: سبک زندگی سختگیرانه و سهل گیرانه مخرب است باید نوع نگاه ها از طریق تربیت جمعی و اجتماعی مورد بررسی قرار گیرد نوع مهندسی تربیت والدین باید هماهنگ و در قالب صحبت کردن و گفت و گو باشد.همچنین کرسی های آزاداندیشی با چارچوب ها در مدارس نیز اجرایی شود تا افراد حرف هایشان را محترمانه بزنند و به نتیجه دست یابند.

حجت‌الاسلام اخوی خاطر نشان کرد: رهبری تاکید کردند که این افراد فرزندان خودمان هستند این افراد فریب خورده اند از این رو باید فرصتی ایجاد شود تا این نسل نوجوان و جوان تاثیر گذار باشند

وی به مفهوم زمان بندی اجتماعی از دیگر ویژگی نوجوانان اشاره کرد و گفت: فردی که نه درس می خواند و نه حرفه ای می آموزد از زمان بندی اجتماعی دور است مانند فرد 40 ساله ای که ازدواج نکرده و مسولیت خانواده را قبول نمی کند.

استاد مشاور حوزه ابراز کرد: افرادی که جامعه را به هم می زند در زمانبندی نیستند و تصور اینکه می توانند همه چیز را تغییر دهند یک ناهنجاری است این افراد از مفهوم استقلال خواهی به سمت استبداد و زورگویی خواهی حرکت کرده اند. دیکتاتوری در داخل این افراد موج می زند و با این خصلت همه چیز را به هم می زند.

وی تاکید کرد: در استقلال خواهی دهه هشتادی به این نکته توجه کنیم که اگر کانال مستقل شدن با نظارت والدین باشد به این مرحله نمی رسند که شهر را به هم بریزد بلکه از سیستم ابزار وجود و رفتار عاقلانه استفاده کرده و حرفهایشان را می زنند از این رو کسانی که استقلال خواهی ندارند به سمت تکبر حرکت می کنند تا با غرور و زورگویی با آزارگری دیگران به خواسته های خود برسند.

حجت‌الاسلام اخوی با اشاره به اینکه ویژگی سوم در نوجوانان تردید هایی است که با آن مواجه هستند گفت: این افراد با سه حیطه عاطفی، فکری و انتخاب مواجه هستند در عاطفی می گویند ما نسل رها شده هستیم و با یاسی که حاکم شده مباحث عاطفی را مطرح می کنند.

وی گفت: این افراد می گویند ایران جای پیشرفت ندارند و اروپایی ها دین را کنار گذاشته اند ما همیشه دنبال جنگ هستیم مسئولان به فکر خودشان و آقازاده ها هستند این تردید های عاطفی و احساس تبعیض و فراموش شدن باعث وجود هنجارها می شود موج عاطفی باعث می شود از خلا درونی به چرخه تخریب و جبران افراطی برسند حتی گاهی با اوج خلا به خودزنی و خودکشی های نمایشی دست می زنند.

حجت‌الاسلام اخوی بیان داشت: تردید های فکری نیز اماهای ذهنی هستند که به حرفه ای ترین روش به ذهن جوان القا می شود رسانه های غربی در انتخاب تیترها هیجان راه می اندازند با خبر دروغ و روایت نادرست کاری می کنند تا جوانان به خیابان ها بیایند این تغییرهای رفتاری ناشی از جنگ شناختی و ترکیبی است که رهبری نسخه آن را با جهاد تبیین پیچید.

وی تاکید کرد: دشمنان از عرصه پیشرفت ها ناامید شده اند و به جنگ فرهنگی با جوانان پرداخته اند بسیاری از آشفتگی ها روانی و اخلاقی محصول تردیدهای فکری حل نشده است باید با زبان نوجوان امروز از باورها و آورده های انقلاب بگوییم و از الگوها بگوییم همانطور که رهبری فرمودند نهج البلاغه و فلسفه برای جوانان را با شیوه جدید بیان کنیم.

استاد حوزه گفت: دل نوجوانی که در خیابان است مانند زمین خالی است تا این بذر به محصول تبدیل شود از این رو باید فرایند مراقبت از آن را داشته باشیم، در بذر افشانی فکر ی به نوجوانان کم کارشده است در همین راستا فعالان فرهنگی باید پیام ها را به روش های جذاب به روزرسانی کنند و در شبکه های اجتماعی بیان کنند.

وی با اشاره به تردید گرایشی و انتخاب های نوجوان گفت: افرادی که بیش از حد تحت کنترل خانواده بوده اند با مشکل روبرو می شوند باید از پایه کنترل ها را به نظارت تبدیل کرد. نوجوان احساس کند که می تواند تصمیم بگیرد .

حجت‌الاسلام اخوی افزود: یکی دیگر از این ویژگی ها بحران هویت است نوجوان در هیاهوی هویت طعمه می شود دشمن از بحران هویت زمینه هایی را فراهم می کند، تعارض ها زیاد است نوجوان در مثلث هویتی نامیزان گرفتار می شود از یکسو ارزش هایی که خانواده یاد داده است، از سوی دیگر رفتارهایی که در جامعه مشاهده می کند و از سوی دیگر پیام هایی که از رسانه ها دریافت می کند در این باره نیاز است تا با نوجوان به گفت و گو نشست و هویت های تحصیلی، رفتاری، جنسی و جسمی و سایر موارد را تبیین کرد.

ارسال دیدگاه