هفته‌نامه سیاسی، علمی و فرهنگی حوزه‌های علمیه

انتشار جلد هفتم از مجموعه کتاب عقلانیت شهود؛ تحریر فصوص‌الحکم قیصری

انتشار جلد هفتم از مجموعه کتاب عقلانیت شهود؛ تحریر فصوص‌الحکم قیصری

جلد هفتم کتاب ارزشمند «عقلانیت شهود؛ تحریر فصوص‌الحکم قیصری» اثر گران‌قدر حضرت آیت‌الله جوادی آملی، با همکاری پژوهشگاه علوم وحیانی معارج و مرکز بین‌المللی نشر اسراء، منتشر شد.

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی بنیاد علوم وحیانی اسراء، از مهمترین شرح‌های فصوص‌الحکم ابن‌عربی، می‌توان به شرح قیصری اشاره کرد که به‌دلیل قلم روان و استادانه او در تعلیم عرفان مورد توجه قرار گرفت و در حوزه‌های علمیه، کتاب درسی عرفان نظری شد. از ویژگی‌های این کتاب، مقدمه تفصیلی قیصری است که امهات مسائل عرفان نظری را در دوازده فصل به بند کشید.
حضرت آیت‌الله‌ جوادی آملی در کتاب «عقلانیت شهود؛ تحریر فصوص‌الحکم قیصری»، از چند جبهه با رویکرد تحریری به ابعاد کتاب اسطوره‌ای فصوص‌الحکم جناب محی‌الدین عربی پرداخته و با توجه به شروح و تعلیقات مختلف و با محوریت شرح جناب قیصری، به بیان و تبیین این متن استثنایی اهتمام ورزیده است. پیش‌بینی می‌شود، این مجموعه در 16 مجلد تنظیم و منتشر شود.
این اثر ماندگار در دو بخش تنظیم شده است
بخش اول این جلد، به « اشارات فص آدمی» اختصاص دارد که در آن مباحث ارزشمند ذیل مطرح شده است:
الف) طرح خلاصه‌ای از مدعیات اهل عرفان در فص آدمی و دلایل نقلی آن‌ها؛
ب) مبناکاوی سخنان عارفان در فص آدمی؛
ج) انسان‌شناسی عرفانی؛
د) خلقت حضرت آدم(ع)؛
هـ) خدمات متقابل عرفان و فلسفه اسلامی؛
و) جایگاه ابن‌عربی و مذهب او.
بخش دوم این جلد، به «فص شیثى» اختصاص دارد و مباحث ارزشمندی در آن بیان شده است؛ از قبیل: تشریح عرفانی هبه الهی، تحلیل عرفانی سؤال و دعا، تبیین عرفانی علم الهی، ولایت عامه، ولایت خاصه، ولایت مطلقه و مقیده، روح انسان، تناسخ و...
علاقه‌مندان به تهیه آثار حضرت آیت‌الله‌ جوادی آملی، می‌توانند به سایت www.nashresra.ir مراجعه کنند.

برچسب ها :
ارسال دیدگاه