هفته‌نامه سیاسی، علمی و فرهنگی حوزه‌های علمیه

اخبارکوتاه جهان

اخبار کوتاه جهان - شماره 794

اخبارکوتاه جهان

  وام خرید مسکن نخبگان به ۲ میلیارد تومان افزایش یافت:
معاون مدیریت منابع بنیاد ملی نخبگان: وام خرید مسکن نخبگان، به ۲ میلیارد تومان و وام ودیعه مسکن به ۵۰۰ میلیون تومان افزایش یافت. نرخ سود تسهیلات ساخت، خرید و ودیعه اجاره مسکن ۲۳ درصد با بازپرداخت تا حداکثر ۲۰ سال برای تسهیلات ساخت و خرید و حداکثر ۵ سال برای بازپرداخت ودیعه است.

 نرخ رشد نقدینگی ۱۴۰۲ به ۲۴.۳ درصد کاهش یافت:
با اقدامات بانک مرکزی، نرخ رشد نقدینگی از ۴۲.۸ درصد در پایان مهرماه سال ۱۴۰۰، طی یک روند نزولی به ۲۴.۳ درصد در پایان اسفندماه سال ۱۴۰۲ کاهش یافت که این امر، بیانگر توفیق کامل این بانک در مدیریت رشد نقدینگی حتی کمتر از میزان هدف‌گذاری تعیین شده ۲۵ درصدی برای پایان سال گذشته است.

  صادرات ۳۶ میلیارد دلاری نفت ایران در ۱۴۰۲:
رئیس کل گمرک: تجارت خارجی کشور در سال ۱۴۰۲ با ۲.۶ درصد افزایش به رقم ۱۵۳ میلیارد و ۱۷۰ میلیون دلار رسید. از این میزان تجارت خارجی کشور، ۸۶ میلیارد و ۸۹۰ میلیون دلار به صادرات با احتساب نفت، برق، خدمات فنی مهندسی و تجارت چمدانی و ۶۶ میلیارد و ۲۸۰ میلیون دلار به واردات اختصاص داشت. در این مدت ۳۵ میلیارد و ۸۷۰ میلیون دلار نفت، ۳۷۰ میلیون دلار برق و یک میلیارد و ۲۹۳ میلیون دلار خدمات فنی مهندسی صادر شد.

  اقتصاد ایران وارد دوره رونق خود میشود:
سخنگوی اقتصادی دولت: رشد اقتصادی سال ۱۴۰۲ بیش از نرخ سال‌های قبل بوده و رشدی باکیفیت است. آمار نشان می‌دهد اقتصاد ایران نه تنها روندی مثبت را طی می‌کند که در حال ورود به رونق جدی هستیم. تورم سالانه هم‌ از ۴۷ درصد به ۴۰ درصد رسید. البته ما همچنان در پی استمرار روند کاهش تورم هستیم.

  حقالزحمه حقالتدریس معلمان ۲ برابر میشود:
سخنگوی وزارت آموزش و پرورش: معلمان در صورت کسب شرایط هر ۴ سال ارتقای رتبه دارند. طرحی را دنبال می‌کنیم که از مهر ۱۴۰۳ اجرا خواهد شد و براساس آن، حق‌الزحمه ساعات اضافه تدریس معلمان دو برابر خواهد شد. در سال ۱۴۰۳ حدود ۷۲ هزار معلم جدید از طریق آزمون استخدامی، جذب و ۳۲ هزار نفر از فارغ‌التحصیلان دانشگاه فرهنگیان و رجایی وارد مدارس می‌شوند.

 آخرین مهلت تعویض شناسنامه جلد قرمز:
رئیس سازمان ثبت احوال کشور: تا پایان سال آینده وجود شناسنامه‌های جلد قرمز باید به حداقل برسد. امکان جعل و سوءاستفاده از این شناسنامه‌ها وجود دارد. در کشور حدود ۳۴ میلیون شناسنامه جلد قرمز وجود دارد. برای تعویض شناسنامه، باید به دفاتر پیشخوان خدمات دولت و بخش عمومی مراجعه شود.

  صدور اولین اظهارنامه مالیاتی پیشفرض:
رئیس مرکز تنظیم مقررات و پایانه‌های فروشگاهی: مطابق قانون تسهیل تکالیف مودیان مالیاتی، این اظهارنامه پیش‌فرض مربوط به مالیات بر ارزش افزوده زمستان سال ۱۴۰۲ آماده و در پرونده‌های شخصی مودیان قرار گرفته است.

  وصول ۵۷ هزار و ۹۰۰ میلیارد تومان معوقات بانکی:
رئیس سازمان ثبت اسناد و املاک کشور: میزان وصول درآمد‌های دولتی در سال ۱۴۰۲ نسبت به سال ۱۴۰۱، رشد ۳۲ درصدی و میزان وصول معوقات بانکی، افزایش۴۷ درصدی داشته است. در پایان سال ۱۴۰۱ میزان وصول معوقات بانکی، ۳۹ هزار میلیارد تومان بود که این رقم در پایان سال ۱۴۰۲ به ۵۷ هزار و ۹۰۰ میلیارد تومان رسید.

  ۱۶ هکتار از اراضی جنگلی نوشهر رفع تصرف شد:
رئیس کل دادگستری مازندران:‌ بیش از ۱۶ هکتار از اراضی جنگلی - جلگه‌ای در منطقه ییلاقی روستای علی‌آباد عسگرخان شهرستان نوشهر، به اعاده به وضع سابق بازگشت.

  کشف روانگردان با قیمت کیلویی ۶ میلیارد تومان:
رئیس پلیس مبارزه با مواد مخدر تهران: تیم‌های عملیاتی پلیس مبارزه با مواد مخدر تهران بزرگ در اقدامی غافل‌گیرانه متهم را در مخفیگاهش در یکی از محلات شرق پایتخت شناسایی، دستگیر و به مقر انتظامی منتقل کردند. در بازرسی از محل دستگیری این فرد دو کیلو مواد روان‌گردان گران‌‌قیمت به ارزش بیش از ۱۲۰ میلیارد ریال و دو قبضه سلاح کمری به‌همراه ۱۲ فشنگ جنگی را کشف کردند.

  استان تهران رکورددار میزان ولادتها در سال ۱۴۰۲:
ثبت احوال: در سال ۱۴۰۲ تعداد یک میلیون و ۵۷ هزار و ۹۴۸ ولادت در کشور به ثبت رسیده که از این میزان، استان تهران با تعداد ۱۳۱ هزار و ۱۷۶ نوزاد بیشترین آمار ولادت را ثبت کرده است.

  ثبت سفـارش کتابهای درسی سال تحصیلی آینده از ۲۸ فروردین:
ثبت سفارش کتاب‌های درسی سال تحصیلی ۱۴۰۴-۱۴۰۳ دوره‌های تحصیلی آموزش ابتدایی، متوسطه اول، متوسطه دوم و... از طریق پنجره ملی خدمات دولت هوشمند my.gov.ir یا پنجره واحد خدمات الکترونیک وزارت آموزش و پرورش my.medu.ir و یا سامانه فروش و توزیع مواد آموزشی irtextbook.ir از 28 فروردین تا 1 مهر انجام می‌شود.

  کاهش ۶۷ درصدی کمبودهای دارویی:
سازمان غذا و دارو: کمبودهای دارویی کشور در سال ۱۴۰۲ با کاهش ۶۷ درصدی، از ۴۲۰ قلم در مهرماه ۱۴۰۱ و میانگین ۳۴۲ قلم در ‌شهریور تا آبان سال ۱۴۰۱، به میانگین ماهانه ۱۱۲ قلم رسید.

  سقف ۵۰ میلیونی مزد کارگران غیرقانونی است:
رئیس مجمع نمایندگان کارگران تهران: تبصره بند ۸ بخشنامه مزد ۱۴۰۳ باید ابطال شود. دولت نمی‌تواند برای کارگران سقف دستمزد تعیین کند. وظیفه شورای عالی کار، تعیین حداقل دستمزد و سایر سطوح برای کارگران است. محدود کردن پرداخت و دستمزد توسط دولت غیر قانونی است. در هیچ کجای قانون تفکیک برای کارگران بخش‌های مختلف و یا تفکیک بخش دولتی و خصوصی و یا …. وجود ندارد و در هیچ سالی این موضوع اتفاق نیفتاده است.

  کاهش ۲۰ درصدی بارش کشور:
​​​​​​​براساس داده‌های سازمان هواشناسی، کشور در سال آبی جاری تا ۲۳ فروردین، ۲۰.۷ درصد با کاهش بارش روبه‌رو بوده و طی این مدت ۱۵۰.۲ میلی‌متر بارش دریافت کرده؛ این در حالی است که میانگین بلندمدت بارش کشوری در این بازه زمانی ۱۸۹.۳ میلیمتر بوده است.

برچسب ها :
ارسال دیدگاه