هفته‌نامه سیاسی، علمی و فرهنگی حوزه‌های علمیه

هوش مصنوعی برای جهاد تبیین بیشترین ظرفیت را ایجاد کند

آیت‌الله رجبی

هوش مصنوعی برای جهاد تبیین بیشترین ظرفیت را ایجاد کند

آیت‌الله رجبی گفت: باید از ظرفیت هوش مصنوعی بتوانیم برای جهاد تبیین در سطح جهانی زمینه فراهم کنیم و به این سند باید توجه شود که چگونه تدوین شده که جهاد تبیین را تسهیل کند.

به گزارش خبرگزاری حوزه، آیت‌الله رجبی در سومین نشست بررسی نقشه راه کلان حوزه هوش مصنوعی کشور با بیان اینکه باید نگاه جامع‌نگرانه و آینده‌بینی را در سند ملی هوش مصنوعی لحاظ کنیم، گفت: ما باید نگاه جامع‌گرایانه‌ای داشته باشیم و باید با نگاه به آینده، آینده‌بینی بکنیم؛ باید افق دید خود را وسیع کنیم و جهان‌شمولی نگاه کرده و در نوشتن این سند، جهان اسلام و بلکه جهان بشریت در نظر گرفته شود.
وی با بیان اینکه با نگاه جهان‌شمول می‌توانیم در عرصه بین‌الملل اثرگذار باشیم، تصریح کرد: وقتی تاریخ جامعه خودمان را بررسی می‌کنیم، می‌بینیم دورانی که صفویه حاکم شدند، توانستند خیلی اثر‌گذار باشند، هنجارسازی و مفهوم‌سازی کردند، در عرصه بین‌الملل توانستند نقش‌آفرینی کنند باید یک نگاه این‌چنینی باشد.
رئیس مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی (قد) ضمن تأکید بر تدوین سند اخلاق هوش مصنوعی، گفت: در سندی که نوشته می‌شود، باید نگاه خودسازی و جامعه‌پردازی با جهت‌گیری تمدنی حاکم شود و باید بدانیم که چگونه از این ظرفیت‌ها برای اهداف خودمان استفاده کنیم.
وی توصیه به اشباع هنجارسازی فضای مجازی در سند ملی هوش مصنوعی گفت: صفویه در اشباع هنجارسازی فضای مجازی با مفاهیم دینی، در حد همان فضای خودشان هنجارهایی گذاشتند که تاکنون نیز باقی است، با وجود اینکه آن نظام منقرض شد، ولی در کشورهای کمونیستی شرق بعضی از این هنجارها هنوز باقی است؛ می‌توانیم در فضای هوش مصنوعی هنجارسازی بر اساس مفاهیم دینی داشته باشیم و کسی که می‌بیند پی ببرد که این هوش مخلوق نظام اسلامی ماست، و این می‌تواند خیلی اثرگذار باشد.
عضو شورای عالی حوزه‌های علمیه با بیان اینکه اقتدار نظام اسلامی و امت اسلامی باید در سند لحاظ شود، ادامه داد: بحث دیگر بحث اشباع عزت و اقتدار نظام اسلامی و امت اسلامی است، در اینجا باید فضا و نظام هوش مصنوعی وسیله‌ای باشد برای تثبیت اقتدار نظام جمهوری اسلامی و نظام امت اسلامی؛ و این شدنی است.
آیت‌الله رجبی با اشاره به اینکه هوش مصنوعی می‌تواند در سندهای مهم جمهوری اسلامی ایران اثرگذار باشد، خاطرنشان کرد: ما سندهای مختلفی داریم که بحث هوش مصنوعی و ظرفیت‌هایش می‌تواند در این سندها تأثیرگذار باشد. نقشه جامع علمی کشور یک نقشه خیلی مهم است و قطعاً هوش مصنوعی و مبانی هوش مصنوعی می‌تواند در این نقشه اثرگذار باشد.
وی به تنظیم سند ملی هوش مصنوعی با توجه به بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی توصیه کرد و افزود: در بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی برای ۴۰ سال آینده را باید دنبال کنیم و حتماً این سند باید نظر به بیانیه گام دوم و مؤلفه‌های آن داشته باشد؛ خود بیانیه نشان می‌دهد که چیز ویژه‌ای است و هیچ سندی در کشور نباید بدون توجه به بیانیه گام دوم تدوین و یا تکمیل شود.
رئیس مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی‌(قد) با بیان اینکه هوش مصنوعی باید در جهاد تبیین استفاده شود و ظرفیت این اقدام را بیشتر کند، ادامه داد: هدف رسالت انبیا و انزال کتب آسمانی و بعثت انبیا همین جهاد تبیین بوده است که حضرت آقا فرمودند؛ این فضا باید یک فضایی باشد که برای جهاد تبیین بیشترین ظرفیت را ایجاد کند؛ همه تلاش دشمنان اسلام بر این است که جامعه بشری را از اسلام متنفر کنند که کسی به طرف اسلام نیاید.
وی در پایان خاطرنشان کرد: باید از ظرفیت هوش مصنوعی بتوانیم برای جهاد تبیین در سطح جهانی زمینه فراهم کنیم و به این سند باید توجه شود که چگونه تدوین شده که جهاد تبیین را تسهیل کند و در عرصه گسترده و وسیعش عملی و محقق سازد.

برچسب ها :
ارسال دیدگاه