هفته‌نامه سیاسی، علمی و فرهنگی حوزه‌های علمیه

نسخه Pdf

ارزش تحصیل علم

اخلاق در حوزه - شماره 700

ارزش تحصیل علم

آیتاللهالعظمی صافی گلپایگانی(قد)
در بین صفات خداوند متعال، صفت علم، اشرف صفات و اسم العالم، اعظم اسمای صفاتیه است. بیشتر اسما و صفات جمالیه و جلالیه، به این اسم و اسم‌ القادر و صفت قدرت برمی‎گردد؛ بنابراین تزیّن به زینت و زیور علم و آراسته شدن به این صفت، از اخلاق دیگر بالاتر و ارزنده‎تر است.

   نشان از خدا
نشان یافتن و نشان داشتن از خدا، همان دارا بودن اخلاق کریمه الهی است که مهم‌ترین و سرآمد آنها علم و قدرت، دانایی و توانایی است. این دو صفت، باهم ملازمت و مصاحبت ضروریه و تنگاتنگ دارند و افتراق آنها از یکدیگر ممکن نیست.
هر کجا دانایی باشد، توانایی هست و هر کجا توانایی باشد، دانایی هست. پس در میان آنچه بشر جسته و می -جوید و مطالب و خواسته‎هایی که دارد، خواسته و مطلوبی از علم بالاتر نیست که هر‌چه طالب آن، به مطلوب می‎رسد، باز طلبش بیشتر و به مطلوب واصل‌تر می‎شود.
قَالَ مَوْلَانَا أَمِیرَالمُؤْمِنینَ(ع): «کُلُّ وِعَاءٍ یَضِیقُ بِمَا جُعِلَ فِیهِ إِلَّا وِعَاءُ الْعِلْمِ؛ فَإِنَّهُ یَتَّسِعُ.(نهج‎البلاغه، حکمت 205)
دانش‎آموزان و دانشجویان عزیز! فرصت را غنیمت بشمارید، درس بخوانید تا آگاهی و معرفت پیدا کنید. درس بخوانید تا خودتان و جامعه و اسلام را عزیز و سربلند کنید. درس بخوانید تا خودتان و دیگران را از ظلمت جهالت نجات دهید.

   دانش گرههای بازنشده را باز نمایید
درس بخوانید، برای اینکه مشکلاتی را که در رشته‎های گوناگون علمی تاکنون لاینحل مانده، حل نمایید و با سرپنجه بینش و دانش گره‎های بازنشده از کار بشر را باز نمایید. درس بخوانید تا دانشمند شوید‌؛ بفهمید شما از دیگران در استعداد و نیل به مدارج عالیه کمال و معارج سامیه ابتکار و اختراع کمتر نیستید؛ بلکه قوی‎تر و رشیدترید. در اسباب و وسایل ظاهری، هیچ‌وسیله‎ای بر غلبه و پیروزی بر استکبار و استبداد قوی‎تر از علم نیست.

   آینده دنیا برای ملتهای دانا
بدانید که دنیا و آینده آن برای ملت‌های عالم و داناست و این شمایید که باید ملت اسلام را به مجد و عزّت دیرین و بیشتر از آن برسانید؛ (پس) همت‌ها را بلند کنید و نیل به همه مدارج علمی را قابل تحصیل بدانید.
خداوند متعال به بشر و این مخلوق هنوز هم ناشناخته، لیاقت تسخیر کائنات زمینی و آسمانی را عطا کرده یا به بیان دیگر، آنها را مسخّر او گردانیده است. به پیش بروید و اسرار کائنات و آیات علم و قدرت خدا را کشف کنید. عزّت و قوّت و استقلال و هر چیز خوبی که فطرت سالم و پاک بشر، طالب آن است، با علم فراهم می‎شود و ذلّت و ضعف و زبونی، نتیجه جهل و ناآگاهی است.
خود را برای اسلام و برای اعلای کلمة‎الله و برای حصول اهداف الهی، قرآنی و برای خدمت به محرومان و نجات مستضعفان آماده سازید و هر رنج و تلاشی را که در تحصیل علم متحمل می‎شوید، با نیت خالص و پاک آن را فی‌سبیل‌الله و در راه خدا و راه آسایش خلق خدا محسوب دارید تا از اجر و ثواب بسیار برخوردار شوید.

   همه در انتظار شما
بدانید که همه در انتظار شما هستند. خداوند متعال از شما سعی و عمل و مجاهدت می‎خواهد. اسلام و پیامبر عظیم‎الشأن(ص) در انتظار تحصیلات دبستانی و دبیرستانی و دانشگاهی و بعد هم تحقیقات علمی شما هستند.
ائمه طاهرین(ع) به‌خصوص حضرت بقیة‎الله، امام عصر - ارواح العالمین له‌الفداء - از شما انتظار دارند.
نظر همه و تمام جامعه به این مراکز علمی و کلاس‌های تعلیماتی و درس دوخته شده که شما چگونه عمل می‎کنید و چگونه تلاش می‎کنید و چگونه خود را برای خدمت به انسان‌ها آماده می‎نمایید؟

  پرهیز از معاشرتهای بیهوده
سعی نمایید چنان باشید که از فهم و بینش بیشتر و آگاهی زیادتر لذت ببرید‌؛ اوقات خود را به بطالت، معاشرت‌های بیهوده و بعضی بازی‌ها و مسابقات بیهوده که کمالی از آن برای روح و جسم حاصل نمی‎شود و ارزش حقیقی انسان‌ها را بالا نمی‎برد، تلف نکنید. در پی کسب کمالات حقیقی و سیر الی‌الله باشید.
آیه کریمه: ]أَفَحَسِبْتُمْ أَنَّمَا خَلَقْنَاکُمْ عَبَثاً[(مؤمنون، 115)و ]وَمَا هَذِهِ الْحَیَاةُ الدُّنْیَا إِلَّا لَهْوٌ وَلَعِبٌ[ (عنکبوت، 64)  و مضامین بلند تعالیم نورانی قرآن را فراموش نکنید. از ملاهی و مناهی پرهیز کنید و از سرگرم شدن به بازی‌های وقت بر بادده، خود را دور نگه‌دارید. بعضی از بازی‌ها موجب افت تحصیلی جوانان و دانش‎آموزان می‎شود؛ گرچه با نام تقویت فکر و ذهن باشد.

  توسل به حضرت مهدی(عج)
و به مولی‌الوری، حضرت بقیة‎الله، مولانا المهدی  ارواح العالمین له الفداء متوسل باشید و بدانید که وجود مقدس و بزرگوار آن حضرت که امروز در این عالم، آیتی اعظم و اکبر از وجود او برای خدا نیست، از موفقیتی که نصیب شما می‎شود، بیشتر مسرور و خوشحال می‎گردند. همه شما فرزندان روحانی آن‌حضرت هستید و آن‌حضرت بیش از هر پدری توفیق فرزند را در علم و عمل و کسب کمال، دوستدار و خواهانند.
اینجانب برای همه شما و عظمت بیشتر اسلام دعا می‎کنم و توفیق نظام اسلامی؛ خصوصاً مسئولان محترم آموزش‌وپرورش، دانشگاه‌ها و مراکز علمی را برای تعلیم ‌و تربیت جامعه اسلامی مسئلت می‎نمایم.
والسلام علیکم و رحمة‌‎الله و برکاته

برچسب ها :
ارسال دیدگاه