هفته‌نامه سیاسی، علمی و فرهنگی حوزه‌های علمیه

اخبار کوتاه ایران

اخبار کوتاه ایران - شماره 702

اخبار کوتاه ایران

   شورای سینما راهاندازی میشود: در جلسه دولت، با تشکیل شورای سینما موافقت شد. ۷ نفر از سینماگران عضو این شورا خواهند بود. هم‌افزایی و تقویت ارتباط میان بخش‌های سیاست‌گذاری و تولیدی در حوزه هنر و سینما و ارتقای سطح کمی و کیفی آثار سینمایی از اهداف تشکیل این شوراست.
 
  نامه رهبر انقلاب به مجلس درباره بانکها: رئیس مجلس: اگر ما شاهد بالارفتن نرخ کالاها و خدمات در سطح جامعه هستیم همه به تکالیف مالایطاق برمی‌گردد که از سوی دولت و مجلس به بانک‌ها تحمیل می‌شود. رهبر انقلاب نیز در نامه‌ای به بنده و سایر نمایندگان به صورت مکتوب هشدار دادند که تکلیف مالایطاقی به بانک‌ها داده نشود. این هشدار رهبر انقلاب هم به مجلس و هم به دولت است.
 
  صادرات دامِ سبک ممنوع شد: با مصوبه قرارگاه امنیت غذایی، صادرات دام زنده سبک ممنوع شد و مقرر شد باقیمانده دام‌های صادراتی نیز توسط شرکت پشتیبانی امور دام خریداری شود. این ممنوعیت شامل دام‌هایی که تشریفات صادرات آن از جمله صدور گواهی قرنطینه انجام شده و در محل گمرکات خروجی در انتظار تأیید سیستمی وزارت جهاد هستند، هم می‌شود.
 
  ممنوعیت تعطیلی سراسری مدارس: معاونت تربیت ‌بدنی و سلامت آموزش‌و‌‌پرورش، بخش‌نامه «ممنوعیت تعطیلی سراسری مدارس و مراکز آموزشی» را برای اجرا به ادارات کل آموزش‌و‌پرورش استان‌ها ابلاغ کرد. تعطیلی سراسری مدارس ممنوع است، اما ستادهای استانی اختیار دارند به‌صورت منطقه‌ای و شهرستانی، مدارس و مراکز آموزشی را تعطیل و محدودیت‌ برقرار کنند.
 
  حضور واکسن برکت در فرآیند ارزیابی سازمان جهانی بهداشت: طبق جدول منتشرشده از سوی سازمان جهانی بهداشت، واکسن برکت جلسه رسمی اخذ تأییدیه را پشت‌سر گذاشته است. برکت، اولین واکسنِ منطقه است که به این مرحله رسیده و در فرآیند ثبت جهانی قرار گرفته است.
 
  مصرفکنندگان نجومی برق منتظر قبضهای میلیونی باشند: سخنگوی صنعت برق: با افزایش تعرفه‌های مشترکان پرمصرف و محاسبه پلکانی، مشترکانی که ۲۰ تا ۷۰ برابر الگو مصرف می‌کنند با قبوض بالای ۱۵ میلیون مواجه خواهند شد.
 
  مجوزهای شروع کسبوکار آسانتر شد: وزیر اقتصاد: شرط ارائه مدرک عدم سوءپیشینه متقاضیان در بیش از ۹۰ درصد مجوزهای که شروع آنها، مشروط به ارائه این مدرک بود و تعیین شرط سنی حداقل ۲۵ سال برای شروع کسب‌وکار حذف شد.
 
  تولیدکنندگان داخلی همکاری نکنند، واردات لوازمخانگی آزاد میشود: براساس تصمیمات جلسه ستاد تنظیم بازار مقرر شد چنانچه تولیدکنندگان داخلی لوازم‌خانگی قیمت‌های خود را در بازار واقعی نکنند، برنامه‌ریزی لازم برای آزادسازی واردات متناسب با نیاز مردم انجام شود.
 
  هنرمندان از پرداخت مالیات معاف شدند: براساس مصوبه مجلس در سال ۱۴۰۱ هنرمندان از جمله افرادی‌ که فعالیت‌هایی در زمینه خلاقیت، نمایش، مرمت و بازسازی آثار تاریخی دارند از پرداخت مالیات معاف می‌شوند.
 
  برگ مالیات برای ۱۲.۵ هزار ملک لوکس صادر شد: سازمان مالیاتی: در خصوص مالیات بر واحدهای مسکونی و باغ ویلاهای گران‌قیمت، بالغ بر ۱۲۵۰۰ واحد مسکونی مشمول مالیات شناسایی و مالیات مربوط به آنها به همراه اطلاعات واحد مسکونی و مالکان ذیربط، در درگاه الکترونیکی سازمان امور مالیاتی کشور صادر و بارگذاری شده است. پرداخت این مالیات به صورت سیستمی بوده و امکان صدور قبض مالیاتی در درگاه مزبور به نشانی My.Tax.gov.ir  برای تمام مشمولین فراهم شده است.
 
  فداکاری خلبان جنگنده نظامی سقوط کرده در تبریز: امیر سرتیپ دوم خلبان رضا یوسفی؛ فرمانده پایگاه هوایی شهید فکوری تبریز: با توجه به اشکال فنی ایجاد شده در هواپیما، خلبان با جانفشانی و هدایت هواپیما به منطقه خالی از سکنه، از وقوع فاجعه بزرگ جلوگیری کرد.
 
  جمعیت سالمندی ایران دوبرابر میشود: رئیس دبیرخانه شورای ملی سالمندان بهزیستی: از سال‌۱۳۹۸ تا ۱۴۲۳ یعنی طی ۲۳‌سال جمعیت سالمندی ایران دوبرابر می‌شود و به ۲۰‌درصد می‌رسد. بعد از این شرایط باز هم باشتاب ادامه پیدا می‌کند به‌طوری که جمعیت سالمندی در سال‌۱۴۳۵ از یک‌سوم جمعیت کشور عبور می‌کند و این‌ یک زنگ هشدار است.
 
  امتحانات تمام مقاطع دانشگاهها حضوری میشوند: معاون آموزش وزارت علوم: تمام دانشجویان کشور در همه مقاطع تحصیلی باید به صورت حضوری در امتحانات پایان ترم شرکت داشته باشند. سیاست وزارت علوم از سرگیری هرچه سریع‌تر آموزش‌های حضوری است.
 
  فاکتور کاغذی فروش از درجه اعتبار ساقط است: مدیرعامل سازمان حمایت: فاکتور‌های کاغذی دیگر ملاک نظارت بر واحد‌های صنفی نیست و فقط قیمت تولید‌کننده مندرج بر کالا ملاک بازرسان خواهد بود. مصرف‌کنندگان هم اعتنایی به فاکتور‌های کاغذی نکنند و با توجه به قیت درج شده روی کالا برای خرید تصمیم‌گیری کنند.
 
  دانشگاههای ايران در رتبهبندی تايمز: نظام رتبه‌بندی تایمز ۲۰۲۲، فهرست ۵۳۹ دانشگاه برتر جوان با قدمتی کمتر از ۵۰ سال را منتشر کرد که در این میان نام ۳۷ دانشگاه از ایران دیده می‌شود. دانشگاه‌های علوم پزشکی کردستان با رتبه ۶۷ و علوم پزشکی مازندران با رتبه ۷۲ و دانشگاه‌های اول و دوم ایران، در بین صد دانشگاه برتر دنیا در این فهرست هستند.
 
  واگذاری رایگان ۷۰۰ مدرسه توسط بنیاد مستضعفان به آموزش و پرورش: فتاح رئیس بنیاد مستضعفان انقلاب اسلامی در مراسم امضای تفاهم‌نامه با وزارت آموزش و پرورش: تا امروز ۱۰۰۰ مدرسه که مالکیت آنها در اختیار بنیاد مستضعفان بود، تعین تکلیف و بر همین اساس ۷۰۰ مورد از این مدارس در قالب ۲۲۵ هکتار به صورت رایگان واگذار می‌شود.
 
  دستگیری یکی از سرشاخههای ترویج فساد در خوزستان: با تلاش سربازان گمنام امام زمان(عج) در سازمان اطلاعات سپاه حضرت ولی‌عصر(عج) خوزستان یکی از سرشاخه‌های ترویج فساد در فضای مجازی دستگیر و اعضای این شبکه شناسایی و متلاشی شدند.

برچسب ها :
ارسال دیدگاه