هفته‌نامه سیاسی، علمی و فرهنگی حوزه‌های علمیه

 قرآن چشمه جوشانی است  که هیچ موقع از جوش و خروش باز نمانده است

آیت‌الله‌العظمی سبحانی در پیامی به بیست‌‌و‌هفتمین جشنواره بین‌المللی قرآنی و حدیثی جامعة‌المصطفی

قرآن چشمه جوشانی است که هیچ موقع از جوش و خروش باز نمانده است

بیست‌و‌هفتمین جشنواره بین‌المللی قرآنی و حدیثی جامعة ‌المصطفی العالمیه با پیام حضرت آیت‌الله سبحانی و سخنرانی آیت‌الله نورمفیدی نماینده ولی‌فقیه در استان گلستان و حجت‌الاسلام و‌المسلمین عباسی رئیس جامعة المصطفی العالمیه و با حضور قاریان قرآن و مسئولان استانی و شهرستانی برگزار شد.

به گزارش خبرگزاری حوزه از گرگان، متن پیام این مرجع تقلید به این جشنواره به این شرح است:
بسم‌الله الرحمن الرحیم
]إن هذا القرآن یهدی للتی هی أقوم و یبشر المؤمنین الذین یعملون الصالحات أن لهم أجرًا کبیرًا[
قرآن مجید، معجزه جاودان پیامبر اکرم(ص) شاخه‌ای از علم گسترده الهی است، که بسان اصل از «نهایت‌ناپذیری خاصی» برخوردار می‌باشد؛ از این جهت در هر عصر و زمانی شکوفا بوده و نوآوری‌هایی داشته است.
قرآن، آن اقیانوس ژرف و ناپیدا کرانه‌ای است که با هیچ قدرت و نیرویی، نمی‌توان به ژرفای آن دست یافت و بال اندیشه را در کرانه‌های آن به پرواز درآورد؛ لذا پیوسته با کاروان دانش در حرکت بوده و یا پیشاپیش آن گام برمی‌دارد.
قرآن مجید نسخه دوم جهان طبیعت است که هرچه اندیشه‌ها و بینش‌ها گسترده‌تر و دیده‌ها بیناتر گردد و هرچه درباره آن بحث و بررسی انجام گیرد، حقایق بس‌تازه‌ای از آن به دست می‌آید و میوه‌های خشگوارتری چیده می‌شود و از کتاب خدای نامتناهی، جز این انتظاری نیست و باید نشانی از او داشته باشد و بسان آفتاب خود، گواه خویش بوده و راهنمای دیگران گردد.
قرآن، آن چشمه فیاض و جوشانی است که از عصر نزول تا به امروز، از جوش و خروش باز نمانده و پیوسته با آب زلال و بی‌رنگ خود، تشنه‌کامان معارف و حقایق را سیراب نموده و این ویژگی را تا ابد، حفظ خواهد کرد.
نخستین فردی که بشر را به «نهایت‌ناپذیری قرآن» توجه داد، پیامبر گرامی اسلام(ص) است. ایشان در خطبه‌ای که در آن، درباره وصف قرآن و خصوصیات آن سخن می‌گوید، چنین می‌فرماید: «لاتحصی عجائبه و لا تبلی غرائبه». (کافی: ۲/۵۹۹، کتاب قرآن).
با درگذشت صاحب رسالت، وحی الهی قطع گردید؛ ولی حرکت بهره‌برداری از آن به‌صورت وصف‌ناپذیر آغاز گردید و یک رشته علوم کلیدی برای فهم قرآن پی‌ریزی شد و در نتیجه، در راستای تبیین مفاهیم آن، رستاخیزی در جهان تألیف و نگارش به‌پا گردید و امام علی(ع)، اولین شکافنده این اقیانوس عظیم بود و علم تفسیر از او مایه گرفت و شاگرد تیزهوش و زبردست او عبدالله‌بن عباس (م ۶۸ ه.ق) نخستین فردی بود که آنچه را که از علی(ع) آموخته بود، در میان مسلمانان پخش کرد؛ همچنان‌که شاگرد ابن‌عباس، سعیدبن جبیر (۹۵ه) نخستین فردی است که تفسیر قرآن را تدوین کرد (فهرست ابن‌الندیم: ۵۷) و از آن زمان تا این لحظه، صدها تفسیر متنوع به زبان‌های گوناگون نوشته شده و انتشار یافته است. اگر نسخه‌های موجود از تفاسیر در کتابخانه‌های جهان در نقطه‌ای گردآوری شود، خود کتابخانه‌ای بس عظیم را تشکیل می‌دهند.
بحمدالله نهاد مبارکه جامعة‌المصطفی، با انجام فعالیت‌های قرآن‌محور در حوزه‌های مختلف، گام‌های خوبی در این مسیر برداشته است و برگزاری جشنواره بین‌المللی قرآن و حدیث، با حضور شرکت‌کنندگان از ملیت‌ها و مذاهب مختلف مؤید این امر است.
اینجانب ضمن تشکر از برگزارکنندگان این همایش و همه دست‌اندرکاران فعالیت‌های قرآنی و همچنین از جناب مستطاب حضرت آیت‌الله سیدکاظم نورمفیدی دامت برکاته به‌عنوان چهره قرآنی و علمی آن دیار، سپاس و تشکر وافر دارم.
امید است، بهره‌مندی از رشحات عطرآگین قرآن کریم و استضائه از انوار قدسی کلام‌الله مجید، ره‌توشه‌ زندگی همگان گردد.

 
  علت مشکلات جامعه امروز مهجور کردن قرآن استآیت‌الله نورمفیدی نیز در این جشنواره با تقدیر از دست‌اندرکاران برگزاری این جشنواره بین‌المللی، اظهار کرد: امیدواریم جامعة‌المصطفی بتواند معارف اسلامی و قرآنی را در سراسر عالم ترویج دهد.
وی با بیان اینکه دنیای امروز تشنه معارف قرآنی است، گفت: جهان امروز، همه‌چیز از جمله علم و دانش را دارد؛ اما از ارتباط با خدا محروم مانده و این مهم کمرنگ است؛ به‌همین دلیل شاهد گرفتاری‌ها هستیم.
نماینده ولی‌فقیه در استان گلستان، با اشاره به اینکه قرآن، متن زندگی و قانون اساسی زندگی بشر است، مطرح کرد: البته حدیث هم در ارتباط با قرآن می‌باشد و این حدیث است که به تبیین قرآن می‌پردازد.
آیت‌الله نورمفیدی به نحوه رابطه انسان با قرآن اشاره کرد و یادآور شد: با توجه به آیات شریفه قرآن، رابطه انسان با قرآن، یا بر اساس قرائت است؛ «فاقرءوا ما تیسر من‌القرآن» و یا از طریق ترتیل «و رتل القرآن ترتیلاً».
وی تلاوت را سومین نوع رابطه انسان با خداوند دانست و گفت: قرائت اولین گامی است که انسان برمی‌دارد که البته قرائت باید با توجه به معنا باشد؛ اما به‌اعتقاد بنده و بر اساس روایات اسلامی، نفس قرائت با نورانیت خواهد بود و تلاوت یعنی پیروی کردن و دنباله‌روی که به اشخاص و انبیا نسبت داده شده است.
امام جمعه گرگان با بیان اینکه قرائت قرآن، فلسفه دیگری نیز همچون حفظ قرآن دارد، بر قرائت قرآن تأکید کرد و افزود: جامعه اسلامی باید به‌اندازه‌ای قرآن بخواند که تک‌تک امت اسلامی، حافظ قرآن شوند و کسی توان کم یا زیاد کردن قرآن را نداشته باشد.
آیت‌الله نورمفیدی به تشریح معنای ترتیل و قرائت بر اساس آیات و روایات پرداخت و یادآور شد: علت مشکلات جامعه امروز این است که قرآن مهجور است و مردم از قرائت و تدبر در آن غافل مانده‌اند.
وی با اشاره به حمله روسیه به اوکراین، گفت: غربی‌ها و اروپایی‌ها معتقدند، نباید جنگ اوکراین اتفاق بیفتد؛ چراکه اروپا خود را متمدن می‌داند؛ آنها بر این باور هستند که جنگ برای یمن و کشورهای اسلامی است؛ درحالی‌که این توهین به مسلمانان است و لذا مسلمانان باید در این زمینه فکر کنند.
نماینده ولی‌فقیه در استان گلستان با بیان اینکه بر اساس آیات قرآن، کسانی که دشمنان را دوست خود می‌دانند، مسلمان نیستند، خاطرنشان کرد: در میدان سخت و سنگین جنگ و صلح، نیازمند هدایت و روشنگری دل‌ها توسط خداوند متعال هستیم؛ متأسفانه برخی افراد دشمنان اسلام را دشمن ندانسته و نمی‌دانند، به کجا تکیه کرده‌اند.

   شرکت ۱۵هزار نفر از سراسر دنیا در جشنواره قرآن و حدیث المصطفی
حجت‌الاسلام و‌المسلمین عباسی هم در این جشنواره قرآنی، ضمن تشکر از شرکت‌کنندگان و دست‌اندرکاران این جشنواره، اعلام کرد: ۱۵ هزار نفر از سراسر دنیا در این جشنواره شرکت کردند.
رئیس جامعة المصطفی العالمیه بعثت پیامبر مکرم اسلام(ص) را از بالاترین نعمت‌های خداوند متعال به انسان‌ها دانست و افزود: این نعمت بسیار عظیم است و ما در همه ابعاد، مرهون و مدیون شخصیت والای حضرت ختمی مرتبت(ص) هستیم و میراث ماندگار آن حضرت برای ما و در میان ما هم، کتاب الهی قرآن کریم است.
وی خاطرنشان کرد: علاوه بر برنامه‌های درسی، علمی و آموزشی که در برنامه‌های قرآن کریم و احادیث شریف طراحی شده و امروز در این دانشگاه بین‌المللی اجرا می‌شود، تعداد رشته‌ها و برنامه‌های درسی فراوان است و بخشی از این برنامه‌ها، ابتکاری، ابداعی و نوآورانه است.
حجت‌الاسلام و‌المسلمین عباسی با بیان اینکه بشر امروز بیش از هر زمان دیگری به آموزه‌های انبیا و قرآن کریم نیاز دارد، ابراز کرد: بشر گم‌گشته امروز، بحران‌های فراوانی دارد؛ بحران‌هایی در معنای زندگی که چرا انسان زندگی می‌کند؟ برای چه آمده است؟ به کجا می‌رود؟ و سبک زندگی انسان چگونه باید باشد؟
رئیس جامعة المصطفی العالمیه تشریح کرد: یکی از برنامه‌هایی که سال‌هاست، در جشنواره قرآنی و حدیثی المصطفی برگزار می‌شود، تجلیل از شخصیت‌هایی است که عمر مبارک خود را در خدمت قرآن و نشر و ارائه معارف قرآنی قرار دادند و البته در حقیقت، به بالاترین پاداش دست پیدا کرده‌اند و در این جلسه، از آیت‌الله مفیدی یک شخصیت عزیز که عمری بیش از 40 سال را در ساحت قرآن کریم و خدمت به معارف قرآنی گذرانده‌اند، تجلیل می‌کنیم.

برچسب ها :
ارسال دیدگاه