هفته‌نامه سیاسی، علمی و فرهنگی حوزه‌های علمیه

تشکیل یک جبهه ارزشی متشکل از ادیان ابراهیمی برای رهایی از چالش‌های موجود

آیت‌الله اعرافی در مراسم رونمایی از کتاب «روابط ایران و واتیکان»

تشکیل یک جبهه ارزشی متشکل از ادیان ابراهیمی برای رهایی از چالش‌های موجود

مدیر حوزه‌های علمیه تصریح کرد: انسان امروز دستاوردها و پیشرفت‌های علمی خوبی داشته است که قابل تحسین است؛ اما در عین حال شاهد چالش‌های مختلفی در زیست بشر هستیم؛ ظلم در مسائل بین‌الملل، جنگ‌افروزی‌ها، مشکلات مربوط به حوزه خانواده و فرهنگ، افراط‌گرایی‌های دینی و مذهبی و تعصبات خام و نامناسب، نمونه‌هایی از این چالش‌ها هستند.

به گزارش خبرگزاری حوزه، آیت‌الله اعرافی در وبینار رونمایی از کتاب «روابط ایران و واتیکان» نوشته پروفسور دونته‌سه، که به‌همت سفارت جمهوری اسلامی ایران در واتیکان و دفتر ادیان و مذاهب مرکز ارتباطات و بین‌الملل حوزه‌های علمیه و با ارتباط مستقیم با واتیکان برگزار شد، گفت: در آغاز سال نوی میلادی، حدود ۵۰ نامه برای سران مسیحیت در کشورهای مختلف و ۱۰ نامه برای بزرگان مسیحیت در ایران و هم‌وطنان عزیزمان ارسال شد.
وی افزود: همان‌طور که این کتاب روابط کهن و ریشه‌دار بین ایران و واتیکان را نشان می‌دهد، به‌فضل الهی امروز هم، در ایران شاهد روابط خوب ایرانیان با مسیحیان هستیم.
مدیر حوزه‌های علمیه خاطرنشان کرد: در کتاب آسمانی ما مسلمانان، نام قریب به ۳۰ پیامبر الهی آمده است که یکی از پرتکرارترین آنها، نام مبارک حضرت عیسی مسیح(ع) می‌باشد.
وی تصریح کرد: تعالیم مشترک ما با مسیحیت حجم بالایی را در میان آثار علمی ما به خود اختصاص داده‌اند.
وی با بیان اینکه در گزاره‌های فکری و اندیشه‌ای اسلام و مسیحیت اشتراکات زیادی دیده می‌شود، عنوان کرد: در شرایط امروز بشر، تشکیل یک جبهه ارزشی متشکل از ادیان ابراهیمی به‌ویژه اسلام و مسیحیت، می‌تواند برای انسان‌ها گره‌گشا باشد.
وی گفت: انسان امروز دستاوردها و پیشرفت‌های علمی خوبی داشته است که قابل تحسین است؛ اما در عین حال ما شاهد چالش‌های مختلفی در زیست بشر هستیم؛ ظلم در مسائل بین‌الملل، جنگ‌افروزی‌ها، مشکلات مربوط به حوزه خانواده و فرهنگ، افراط‌گرایی‌های دینی و مذهبی و تعصبات خام و نامناسب نمونه‌هایی از این چالش‌ها هستند.
مدیر حوزه‌های علمیه اظهار کرد: گام اول در حل این چالش‌ها ایجاد گفت‌و‌گوهای سازنده بین نهادهای فرهنگی و دینی جهان است. وی با تأکید بر لزوم دست‌یابی ادیان مختلف به نقاط مشترک، عنوان کرد: ما باید در قرارگاه‌هایی بر پایه اشتراکات دینی برای مقابله با ظلم و ستم و رشد و تعالی بشر گام برداریم.
آیت‌الله اعرافی با بیان اینکه ما به‌عنوان نهادهای علمی باید در مطالعات و گفت‌و‌گوهای بین ادیانی برای جامعه ایمانی پیش‌قدم باشیم، ادامه داد: کتاب روابط ایران و واتیکان، زمینه‌ای برای یافتن راه‌های جدید در ارتباط‌گیری ادیان مختلف است.
عضو شورای‌عالی حوزه‌های علمیه خاطرنشان کرد: امیدواریم که جامعه بشری به‌زودی از مسئله کرونا عبور کند و شاهد گفت‌و‌گوهای جدی‌تری در رابطه با رفع چالش‌ها و گرفتاری‌های بشر امروز بین ادیان مختلف باشیم.
وی در پایان گفت: خوشبختانه در حوزه‌های علمیه، ارتباط‌گیری با مراکز دینی سایر ادیان مهم شمرده شده و آثار علمی خوبی نیز، در این راستا به چاپ رسیده است.

   اعتقاد به خدا، پایه حقیقت برادری
کاردینال ساندری رئیس مجمع کلیساهای شرق نیز در این وبینار، گفت: مشتاق تداوم روابط خوبی که از گذشته تاکنون داشته‌ایم، از طریق پاپ هستیم.
وی با بیان اینکه درهای کلیساها به روی تمام انسان‌های خوش‌نیت باز است، خاطرنشان کرد: پدر مقدس یک رساله جدید با عنوان «همه با هم برادریم» را منتشر کرده‌اند که جمع‌کننده میراث پاپ فرانچسکو اسیسی است.
کاردینال ساندری اعتقاد به جهان ابدیت را یکی از محورهای بیانیه پدر مقدس دانست و گفت: این دیالوگ با انسان‌های خوش‌نیت و کشورهای مختلف به‌ویژه کشور زیبای شما یعنی ایران ادامه دارد.
رئیس مجمع کلیساهای شرق تصریح کرد: این دیدار و ارتباطی که کلیسا دنبال می‌کند، بر پایه اخوت و برادری است که خداوند به همه ما انسان‌ها داده است؛ ما به دنبال گسترش این برادری با همه دنیا هستیم.
وی با اشاره به اینکه اگر خدا وجود نداشته باشد مفهوم برادری معنا و مفهوم خودش را از دست می‌دهد، افزود: به‌همین خاطر است که ما درها و پنجره‌های کلیسا را در این برهه از زمان بر روی همه ادیان؛ به‌خصوص برادران مسلمانمان باز گذاشته‌ایم.
کاردینال ساندری بیان کرد: کتاب روابط ایران و واتیکان بیان‌گر وجود رابطه کهنی بین واتیکان و ایران است؛ این کتاب در واقع نمایشگاهی از اخوت ما، گفت‌و‌گو و نرمش بین واتیکان و ایران است که به‌شکل به‌روز درآمده؛ اما ریشه‌های کهن دارد.
وی گفت: در این کتاب تمام نامه‌های مبادله‌شده بین پادشاهان ایران و پاپ‌های واتیکان، جمع‌آوری شده که حاوی پیام‌های خوب و مهمی می‌باشند.
رئیس مجمع کلیساهای شرق اظهار کرد: ما می‌توانیم تجاربمان را در موضوعات مرتبط با کرامت انسان همچون آزادی و احترام به حیات بشر، از دوران جنینی گرفته تا زمان مرگ را با هم به‌اشتراک بگذاریم.
وی با تأکید بر اینکه همه انسان‌ها حق دارند در کمال کرامت و در آرامش زندگی کنند، عنوان کرد: باید به آزادی دینی و احترام به ادیان مختلف توجه کنیم و بدانیم که همه زیر سایه خداوند یگانه هستیم؛ این به صلح و آرامش جهانی کمک می‌کند.

    گردآوری و نشر نسخ خطی مکاتبات بین ایران و واتیکان
پروفسور دونته‌سه مؤلف کتاب «روابط ایران و واتیکان» هم در این وبینار، ضمن تشریح بخش‌های مختلف این کتاب، ‌گفت: این کتاب روابط ایران و رم را در میان نسخ خطی تاریخی جست‌وجو کرده است.
وی افزود: فهرست کامل مکاتبات میان پاپ‌های رم و پادشاهان ایران، از زمان ایلخانان تا نیمه قرن بیستم میلادی، یکی از بخش‌های کتاب «روابط ایران و واتیکان» را تشکیل می‌دهد.
مؤلف کتاب «روابط ایران و واتیکان» خاطرنشان کرد: این فهرست به ترتیب تاریخی تنظیم شده و نامه‌هایی که از سوی پادشاهان ایران به پاپ‌های واتیکان و بالعکس ارسال شده است، در این کتاب به انتشار رسیده‌اند.
وی مکاتبات تاریخی بین ایران و واتیکان را نشان‌دهنده سابقه تعاملات دوستانه بین این دو کشور دانست و گفت: این مکاتبات بیان‌گر رابطه همراه با مودت در ادوار مختلف تاریخ ایران و واتیکان هستند؛ هیچ کشور اسلامی در طول تاریخ و در سده‌های مختلف، به‌اندازه ایران، تعامل، مکاتبات رسمی و ارتباطات دوستانه و صمیمی با واتیکان نداشته است.

برچسب ها :
ارسال دیدگاه