هفته‌نامه سیاسی، علمی و فرهنگی حوزه‌های علمیه

اخبار کوتاه ایران

اخبار کوتاه ایران - شماره 706

اخبار کوتاه ایران

   رونمایی از پهپاد «کمان ۲۲»، شوک بزرگ به رژیم صهیونیستی: «عبدالباری عطوان» سردبیر روزنامه رأیالیوم: طی دو روز گذشته دو اتفاق قابل توجه افتاد که موجب ایجاد وحشت در میان مقامات و شهرک‌نشینان صهیونیست شد. در وهله نخست گردان‌های عزالدین القسام، از پرتاب دو موشک زمین به هوای «استرلا» روسیه به سمت جنگنده‌های دشمن صهیونیستی خبر دادند. اتفاق دوم مربوط به پهپادی است که در رژه نظامی ارتش ایران از آن رونمایی شد؛ پهپادی به نام «کمان ۲۲ » که می‌تواند در مسافت ۳ هزار کیلومتری پرواز کند و به سختی قابل رصد است.
 
  تستهای پروازی پهپاد غزه با موفقیت انجام شد: پهپاد غزه ساخت سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، دارای ۲۱ متر دهانه بال و ۳۱۰۰ کیلوگرم جرم برخاست است و می‌تواند ۵۰۰ کیلوگرم محموله‌های مختلف را با خود حمل کند. این پهپاد اکنون به طور کامل عملیاتی شده و می‌توان از آن در انواع ماموریت‌های شناسایی و رزمی استفاده کرد.
 
  ابلاغ وام قرضالحسنه جهیزیه کالای ایرانی: بانک‌مرکزی در بخشنامه‌ای تسهیلات قرض‌الحسنه جهیزیه کالای ایرانی را برای اجرا به بانک‌های عامل سپه، ملی، پارسیان، کارآفرین و سینا ابلاغ کرد.
 
  اختصاص بسته رایگان اینترنت برای اقشار ضعیف: وزیر ارتباطات: خط قرمز این وزارتخانه افزایش تعرفه اینترنت، بدون افزایش کیفیت آن است و همچنین هیچ‌کس در وزارت ارتباطات به‌دنبال افزایش سود اپراتورها نیست. ما وعده‌ای داده‌ایم که برای اقشار آسیب‌پذیر یک بسته حداقلی رایگان در نظر بگیریم که کارهای مربوط به آن در حال برنامه‌ریزی است و آن را اعلام خواهیم کرد.
 
 تعرفه اینترنت خانگی ۶۰ درصد افزایش یافته است: معاون وزیر ارتباطات: در سال ۱۴۰۱ تعرفه اینترنت خانگی ۶۰ درصد افزایش یافته است. برخی از اپراتورها حدود ۵۰ درصد تعرفه‌ها را افزایش داده‌اند و بخش دیگر هیچ‌گونه تغییر قیمتی در تعرفه‌ها ایجاد نکرده‌اند.
 
  منابع آزادشده صرف بدهیها میشود: سخنگوی دولت: ماهانه ۱۰ هزار میلیارد تومان بدهی دولت گذشته در این دولت پرداخت می‌شود، منابع آزادشده صرف تصفیه بدهی‌های گذشته که به دولت به ارث رسیده، می‌شود.
 
  رونمایی از خودروی فوق سنگین تانکبر کیان ارتش: در مراسمی با حضور فرماندهان ارتش، از خودروی فوق سنگین تانک‌بر کیان ۶۰۰ پلاس، خودرو‌های بهینه‌سازی شده فوق سنگین ۱۰۰ و ۶۰ تن، بخش‌های مختلف بیمارستان سیار و آمبولانس زرهی با قابلیت حمل ۶ مصدوم رونمایی شد.
 
  ثبت رکورد تاریخی برای اقتصاد ایران در اوج تحریم: در حالی طی یک‌سال اخیر تحریم‌ها علیه ایران تشدید شده که به دلیل فعال شدن دیپلماسی اقتصادی، ترانزیت کالا از قلمرو ایران در سال ۱۴۰۰ نسبت به سال قبل با رشد ۶۸ درصد از مرز ۱۲.۶ میلیون تن عبور کرده است. ترانزیت جاده‌ای در بازه اشاره شده با ثبت رکورد ۹.۴ میلیون تن بالغ بر ۹۸ درصد رشد را در مقایسه با سال ۹۹ نشان می‌دهد. همچنین در اسفند ماه سال ۱۴۰۰ یک میلیون و ۳۴۳ هزار تن کالای ترانزیتی از مسیر ایران عبور کرده که بررسی آمارها نشان می‌دهد طی ۸ سال اخیر یک رکورد جدید به‌شمار می‌رود.
 
  رونمایی از پهپاد ابابیل ۵: در مراسم رژه ۲۹ فروردین، پهپادهای مهاجر ۶، مهاجر ۴، مهاجر ۲، رعد ۸۵، آرش، ابابیل ۴، یسیر، کرار، ناصر، کیان ۱، کیان ۲، امید، کمان ۱۲، کمان ۲۲، ابابیل ۵ و پهپاد صادق به صورت محمول از مقابل جایگاه رژه رفتند.
 
  وام فرزندآوری به مرحله اجرا رسید: برای فرزندانی که از سال ۱۴۰۰ به بعد به دنیا آمده‌اند، تسهیلات قرض‌الحسنه فرزندآوری، به ازای فرزند اول ۲۰ میلیون تومان، فرزند دوم ۴۰ میلیون تومان، فرزند سوم ۶۰ میلیون تومان، فرزند چهارم ۸۰ میلیون تومان و به ازای فرزند پنج به بعد ۱۰۰ میلیون تومان و در مورد تولد فرزندان دوقلو و بیشتر به ازای هر فرزند یک وام تعلق می‌گیرد و ترتیب تولد لحاظ می‌گردد.
 
  واردات کالای اساسی منحصر به دولت شد: اتحادیه واردکنندگان نهاده‌های دام و طیور: بر اساس برنامه‌ریزی‌های به عمل آمده در وزارت جهاد کشاورزی، بخش خصوصی به‌طور کامل از فرایند واردات کالای اساسی شامل روغن، دانه روغنی، ذرت، جو و کنجاله سویا حذف شد.
 
  ویرایش اطلاعات متقاضیان طرح نهضت ملی مسکن:  از اول اردیبهشت به مدت یک ماه اصلاح شهر محل درخواست مسکن و اطلاعات و مشخصات متقاضیان طرح نهضت ملی مسکن امکان‌پذیر شد.
 
  ابلاغ وام مسکن خانوادههای ۳ فرزند و بیشتر: بانک مرکزی در بخشنامه‌ای، دستورالعمل تسهیلات قرض‌الحسنه ۲۰۰ میلیون تومانی «ودیعه یا خرید یا ساخت مسکن» برای خانواده‌های فاقد مسکن که در سال ۱۳۹۹ به بعد صاحب فرزند سوم یا بیشتر شده یا می‌شوند را به بانک‌های عامل ابلاغ کرد.
 
  درج قیمت بر روی موبایل، تبلت و لپتاپ الزامی شد: مدیرکل نظارت بر خدمات عمومی، شبکههای توزیع و اقتصادی وزارت صمت: در مرحله پنجم طرح درج قیمت بر روی کالاها که از اول اردیبهشت اجرا می‌شود، حتی کالاهای وارداتی مانند تبلت، موبایل، لپ‌تاپ و کامپیوتر نیز مشمول درج قیمت واردکننده و مصرف‌کننده می‌شوند.
  هزینههای نجومی برای سفر به عتبات! بعد از ۲ سال وقفه در اعزام زائران به عتبات عالیات به دلیل شیوع کرونا، زائران با چالش قیمت‌های نجومی مواجه شده‌اند. حداقل قیمت بلیت رفت و برگشت برای تهران به نجف از ۵ میلیون تومان آغاز می‌شود و به حدود ۹ تا ۱۰ میلیون تومان نیز می‌رسد. در حالی که سفر به شهرهایی مانند استانبول که مسافت آن چند برابر مسافت بین تهران تا نجف است، با نصف هزینه سفر به عتبات امکانپذیر است!
 
  حداکثر سود مجاز خردهفروشی و عمده فروشی ۹۱ کالا: ضرایب سود و هزینه شبکه‌های توزیع و عرضه کالاها از سوی سازمان حمایت مصرف کنندگان و تولیدکنندگان ابلاغ شد. سود عمده‌فروشی و خرده‌فروشی ۵ گروه کالایی که جزء کالاهای مصرفی مردم هستند مجموعا از۱۰ تا ۱۴ درصد تعیین شده است.

برچسب ها :
ارسال دیدگاه