هفته‌نامه سیاسی، علمی و فرهنگی حوزه‌های علمیه

آیت‌الله‌العظمی صافی گلپایگانی(ره) شخصیتی روشن‌فکر و به‌روز بودند

در دیدار بیت آیت‌الله‌العظمی صافی گلپایگانی(ره)، با آیات عظام مکارم شیرازی و سبحانی عنوان شد

آیت‌الله‌العظمی صافی گلپایگانی(ره) شخصیتی روشن‌فکر و به‌روز بودند

حجت‌الاسلام والمسلمین محمدحسن صافی گلپایگانی از اعضای بیت آیت‌الله‌العظمی صافی گلپایگانی(ره)، با آیات عظام مکارم شیرازی و سبحانی به صورت جداگانه دیدار کرد.

به گزارش خبرگزاری حوزه، آیت‌الله‌العظمی مکارم شیرازی در این دیدار از ایشان به‌عنوان شخصیتی ارزشمند و دارای حسن نیت نام بردند.
ایشان بیت آن‌مرحوم را بیتی خوش‌نام در میان بیوت مراجع ذکر و ابراز امیدواری کردند: این نام خوش و موقعیت عالی همچنان در بیت ایشان باقی بماند.
حضرت آیت‌الله مکارم شیرازی، به آثار و تألیفات ایشان اشاره کرده و کتاب منتخب‌الاثرشان را اثری ماندگار و بی‌نظیر دانسته و افزودند: شایسته است که کراماتی که ایشان در تألیف این اثر داشته، در چاپ جدید آن تقریر و اضافه گردد.
معظم‌له به سابقه آشنایی خود با مرحوم آیت‌الله‌العظمی صافی(ره) اشاره کرده و افزودند: من با ایشان و اخوی‌شان از درس مرحوم آیت‌الله‌العظمی بروجردی(ره) آشنا شدم و ایشان جزء مستشکلین خوب درس بودند.
ایشان به همکاری آن مرحوم با مجله مکتب اسلام نیز اشاره و اظهار کردند: علی‌رغم اقتضای سن ایشان، او شخصیتی روشن‌فکر و به‌روز بود که این را می‌توان از اعلامیه‌هایی که در حوادث گوناگون منتشر می‌کرد، به‌وضوح دریافت.
حضرت آیت‌الله مکارم شیرازی، برگزاری کنگره‌ای جهت بزرگداشت ابعاد مختلف شخصیتی و مقام شامخ علمی فقاهتی ایشان و همچنین رونمایی از آثار ایشان را ضروری دانستند.

   آثار آیت‌الله‌العظمی صافی گلپایگانی ایشان را زنده نگه داشته استآیت‌الله‌العظمی سبحانی نیز در دیدار حجت‌الاسلام والمسلمین محمدحسن صافی گلپایگانی اظهار کردند: مرحوم آیت‌الله‌العظمی صافی گلپایگانی مصداق جمله «عاش سعیدا و مات سعیدا» بودند.
ایشان با خواندن دوبیتی «إن الذی صنع الجمیل مخلد * لا سیما فی العلم والعرفان؛ وإذا انقضت أیام مدة عمره * فجمیل صنع المرء عمر ثان»، مصداق این ابیات را مرحوم حضرت آیت‌الله صافی گلپایگانی عنوان کردند و گفتند: حضرت آیت‌الله صافی به یک معنا زنده است و آثار زیبای ایشان در حقیقت عمر دوم ایشان است؛ انشاء‌الله اتاقی برای نشر این آثار تشکیل دهید.
این مرجع تقلید تأکید کردند: در آثار مرحوم آیت‌الله صافی آنچه احتیاج به تحقیق دارد، اقدام شده و به تدریج منتشر گردد؛ «منتخب الاثر» از آثار فاخر ایشان است و در سال ۱۳۲۸ شمسی نیز اثری با عنوان «امر به معروف و نهی از منکر» تألیف کردند که از آثار اولیه آن مرحوم بود.
حضرت آیت‌الله سبحانی افزودند: آیت‌الله صافی گلپایگانی از اولین شخصیت‌هایی بودند که برای مجله مکتب اسلام مقاله نوشتند و مقاله ایشان درباره حضرت ولی‌عصر (عج) بود و هنوز آن مطالب، برای دیگران محل رجوع است.

برچسب ها :
ارسال دیدگاه