هفته‌نامه سیاسی، علمی و فرهنگی حوزه‌های علمیه

تشیع انگلیسی و تسنن آمریکایی آسیب‌زاست

دبیرکل مجمع جهانی اهل‌بیت(ع)

تشیع انگلیسی و تسنن آمریکایی آسیب‌زاست

دبیرکل مجمع جهانی اهل‌بیت(ع) گفت: باید با زبان، ادبیات و گفتمان بین‌الملل آشنا شویم و مخاطبان خود و اقلیم‌ها را بشناسیم؛ چون معرفی معارف اهل‌بیت(ع) در اقلیم و مناطق مختلف، ادبیات خاص خود را می‌طلبد.

به گزارش خبرگزاری ابنا، اعضای «مجمع تشکل‌های بین‌الملل»، 22 اردیبهشت با دبیرکل مجمع جهانی اهل‌بیت(ع) در تالار اجتماعات مجمع قم دیدار کردند وحجت‌الاسلام والمسلمین رمضانی در این دیدار، پس از خوش‌آمدگویی به حضار، تصریح کرد: در فضای جدی و شرایط پیچ تاریخی و نظم جهانی، حرکت در مسیر تمدن جدید اسلامی مهم است و درباره این موضوع، باید تأملات و مطالعات دقیقی صورت بگیرد.
استاد حوزه علمیه قم در تشریح فعالیت‌های مجمع جهانی اهل‌بیت(ع)، گفت: دانشنامه مجازی ویکی‌شیعه به 10 زبان است و امسال در حال اضافه کردن 6 زبان دیگر هستیم. خبرگزاری ابنا می‌تواند نقش بی‌بدیل در اطلاع‌رسانی و شبکه‌سازی داشته باشد و بین مرجعیت و پیروان اهل‌بیت(ع)، حلقه وصل باشد. شبکه ماهواره‌ای ثقلین یک زبانه است و به دنبال آن هستیم تا چند زبان دیگر اضافه کنیم. در بخش صف نیروهای زیادی داریم؛ 3200 مبلغ خارجی با ما همکاری می‌کنند. اکثریت دانشجویان دانشگاه بین‌المللی اهل‌بیت(ع)، از کشورهای خارجی هستند و دانشجویان باید به‌گونه‌ای تربیت شوند تا در آینده، در کشور خود مسئول و مدیر فرهنگی موفقی باشند.
استاد رمضانی افزود: در ساختار جدید مجمع جهانی اهل‌بیت(ع)، در عرصه‌های اقتصادی، فرهنگی، علمی و... تحول ایجاد شده و ساختار و چارت جدید را طراحی و تصویب کردیم.
عضو خبرگان رهبری همچنین در ادامه گفت: مجمع جهانی اهل‌بیت(ع) قوی‌ترین شورای‌عالی را دارد و اعضای شورای‌عالی مجمع، از شخصیت‌های حقیقی و حقوقی مهم و تأثیرگذار مثل سیدحسن نصرالله، شیخ زاکزاکی و... در کشورهای مختلف هستند.
وی با بیان اینکه مجمع جهانی اهل‌بیت(ع) تمشیت امور شیعیان را بر عهده دارد، افزود: مجمع در فعالیت‌های خود باید به مرحله‌ای برسد تا مرجعیت علمی و معنوی در دنیا را داشته باشد و باید معارف اهل‌بیت(ع) را به‌گونه‌ای ارائه کنیم که به ذائقه همه خوش بیاید.
  عقلانیت، معنویت، عدالت و مقاومت از آموزه‌های مکتب اهل‌بیت(ع) است دبیرکل مجمع جهانی اهل‌بیت(ع) ادامه داد: عقلانیت، معنویت، عدالت و مقاومت از آموزه‌های مکتب اهل‌بیت(ع) است. ما دنبال صلح مطلق نیستیم. صلح بر پایه عدالت است.
حجت‌الاسلام والمسلیمین رمضانی، با اشاره به لزوم مهندسی فرهنگی، اظهار کرد: در عرصه فرهنگی در کشورهای دیگر باید زیاد کار کنیم و ضروری است تا در شاخص‌های کیفی و کمی نمره خوبی داشته باشیم.
    اسلام را جامع، دقیق و عمیق معرفی کنیم وی با بیان اینکه اسلام را باید جامع، دقیق و عمیق معرفی کنیم، افزود: متأسفانه برخی روشن‌فکران، اسلام را به‌صورت خیلی حداقلی و فردی معرفی می‌کنند. شخصی به آیت‌الله کاشانی گفته بود که سیاست را به ما بدهید و شما مسئله شرعی بگویید. ایشان در پاسخ گفته بود که سیاست به‌معنای حقه‌بازی متعلق به خودتان است؛ اما اهل‌بیت(ع) سیاست‌مداران و سیاست‌گذاران واقعی هستند.
دبیرکل مجمع جهانی اهل‌بیت(ع) ادامه داد: تشیع انگلیسی و تسنن آمریکایی آسیب‌زاست و این نگاه‌ها در معرفی اسلام انحرافی و التقاطی بوده است. به‌همین دلیل ضرورت دارد، اسلام را به‌صورت جامع، دقیق و عمیق معرفی کنیم.
وی تأکید کرد: در گذشته تقابل، بین غرب و شرق بوده است؛ اما امروزه به‌برکت انقلاب اسلامی ایران، تقابل بین اسلام و استکبار است.
وی با اشاره به بندهای بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی گفت: می‌توانیم با ادبیات بین‌الملل درباره بیانیه گام دوم کار کنیم. زمانی مسلمانان مرکز ثقل علوم بودند و می‌توان دوباره به آن جایگاه رسید. پیشرفت علم سلطه و اقتدار می‌آورد. لذا ضروری است، در امر توسعه و پیشرفت دانش بیشتر تأکید کنیم.
عضو مجلس خبرگان رهبری درباره بحث اخلاق و معنویت در بیانیه گام دوم، اظهار کرد: غرب، اخلاق را در تعارض با سیاست می‌داند؛ چراکه اخلاق در عرصه سیاست، با نظام و سیاست ماکیاولیستی سازگار نیست. در اندیشه دینی اگر نظام اخلاقی نباشد، پیشرفتی نخواهیم داشت و تفاوت محوری ما با نظام‌های دیگر، در اخلاق و معنویت است. به‌همین دلیل اگر بخواهیم عدالت تحقق پیدا کند، باید هزینه آن را بپردازیم و اگر قدرت نباشد، عدالت نیز محقق نمی‌شود.
دبیرکل مجمع جهانی اهل‌بیت(ع)، سبک زندگی را نرم‌افزار ایجاد تمدن اسلامی معرفی کرد و درباره بحث مهدویت، گفت: متأسفانه درباره مهدویت انحرافاتی رخ داده و شبهاتی ایجاد شده است. برخی با استناد به روایات ضعیف مدعی هستند که در عصر ظهور، دو سوم مردم کشته می‌شوند! این مسائل باید تحلیل شود و مهدویت را باید در عرصه بین‌الملل با زبان و ادبیات مناسب معرفی کرد.
گفتنی است، اعضای «مجمع تشکل‌های بین‌الملل» به ارائه دیدگاه‌ها و پیشنهادهای خود پرداختند.
اهمیت سازمان‌های غیردولتی و ضرورت بها دادن به فعالیت‌های آنها، ضرورت جبهه‌سازی ملت‌ها، استفاده از ظرفیت هنر برای ارتباط با کشورها، لزوم انتقال محاسن اهل‌بیت(ع) به اهل کتاب و اهمیت دادن به الهیات مقاومت برای گسترش پیام انقلاب اسلامی ایران، از جمله نکاتی بودند که اعضای «مجمع تشکل‌های بین‌الملل» در این نشست ارائه کردند.

 

برچسب ها :
ارسال دیدگاه