هفته‌نامه سیاسی، علمی و فرهنگی حوزه‌های علمیه

علمای حوزه پیگیر نگرانی‌های اقتصادی و معیشتی مردم‌اند

آیت‌الله حسینی بوشهری

علمای حوزه پیگیر نگرانی‌های اقتصادی و معیشتی مردم‌اند

رئیس شورای‌عالی جامعه مدرسین، 23 اردیبهشت در نشست وزیر امور اقتصادی و دارایی کشور با اعضای شورای‌عالی جامعه مدرسین حوزه علمیه قم، گفت: با توجه به شرایط روز جامعه اقتضا می‌کرد که یکی از وزرای محترم که دست‌اندرکار مسائل اقتصادی کشور و برنامه جدید در رابطه با مسئله معیشت و اقتصاد است، در جمع اساتید حوزه علمیه قم حضور پیدا کنند و توضیحات لازم در خصوص برنامه‌های جدید را ارائه نمایند.

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی جامعه مدرسین حوزه علمیه قم، آیت‌الله حسینی بوشهری، در این نشست با بیان مطلب فوق، افزود: دغدغه عمومی جامعه ما از یک‌سو و حضرات آیات عضو جامعه مدرسین از سوی دیگر، ما را به برگزاری این نشست ترغیب نمود.
وی همچنین خاطرنشان کرد: قطعاً ارتباط وثیقی بین اعضای محترم جامعه مدرسین حوزه علمیه قم با مردم وجود داشته و همین امر، سبب انتقال دل‌مشغولی‌ها و نگرانی‌های اقتصادی جامعه به این اساتید و علمای دینی می‌شود.
  گوشه‌ای از واقعیت‌های ارز ۴۲۰۰دکتر سیداحسان خاندوزی وزیر امور اقتصادی و دارایی هم در این نشست، به تشریح ابعاد مختلف طرح اصلاح یارانه‌ها پرداخت و گفت: تغییر سیاست حمایتی دولت به‌جای اختصاص پرفساد ارز ترجیحی برای کالاها، به حمایت از مصرف‌کننده از جهت تحلیل اقتصادی و تأثیرات اجتماعی آن در درازمدت، مورد اجماع کلی صاحب‌نظران و کارشناسان اقتصادی است.
وی با بیان اینکه در اسناد سیاست‌گذاری کشور در سال‌های گذشته نیز این اتفاق، مورد تأکید بوده است، خاطرنشان کرد: از ۲۴ قلم کالایی که در سال ۱۳۹۷ مشمول ارز وارداتی ارزان بودند، ۱۸ قلم آن‌ها مانند واردات برنج، واردات چای، اقلام مرتبط با گوشت قرمز و مانند این‌ها، در دولت قبل حذف شد؛ این درحالی بود که حمایت از مصرف‌کننده در کنار حذف این کالاها از سوی دولت قبل، وجود نداشت و این امر سبب افزایش چندبرابری قیمت آن کالاها بدون وجود برنامه حمایتی شد.
سخنگوی اقتصادی دولت، حذف ۶ قلم کالای باقیمانده مورد حمایت ارز ترجیحی را مرحله کنونی این طرح دانست و گفت: هدف ما بر حمایت از مصرف‌کننده، در کنار حذف این کالاها از لیست حمایت ارز ترجیحی بوده است.
وزیر امور اقتصادی و دارایی تصریح کرد: بنا بر قانون، دولت باید این ۶ قلم باقی‌مانده را در سال گذشته حذف می‌کرد؛ نهایتاً به‌دلایل مختلفی این موضوع به امسال موکول شد و از آن ۶ قلم، دو قلم نان و دارو از لیست کنار گذاشته شدند.
وی با اشاره به حذف ۴ کالای باقی‌مانده در روزهای اخیر، افزود: این کالاها به‌دلیل مضطر بودن آنها، در مرحله آخر از لیست حمایت ارز وارداتی ارزان از سوی دولت حذف شدند و سعی شد، تبعات این موضوع با پرداخت ما به‌التفاوت قیمت‌ها به مردم جبران گردد.
خاندوزی بیان کرد: برای دولت قابل پیش‌بینی بود که در این فرآیند، کشور ما با یک نفع بلندمدت و مضیقه کوتاه‌مدت مواجه خواهد شد؛ جهت کاهش فشار این طرح به‌ویژه روی اقشار کم‌درآمد، متوسط و فقیر جامعه، تمهیدات جبرانی همچون پرداخت یارانه چندبرابری در نظر گرفته شده است.
گفتنی است، در این نشست نظرات و پرسش‌های اعضای شورای‌عالی جامعه مدرسین مطرح شد و وزیر اقتصاد به سؤالات مطروحه پاسخ داد.
▪ گروه‌های جهادی جهادی باقی بمانند
به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی جامعه مدرسین حوزه علمیه قم،  رئیس سازمان بسیج سازندگی کشور با آیت‌الله حسینی بوشهری دیدار و گفت‌و‌گو کرد.
 رئیس شورای‌عالی جامعه مدرسین حوزه علمیه قم در این دیدار، روحیه جهادی را عامل موفقیت در کارها دانست و گفت: تجربه نشان داده است که هر موقع کارها با یک روحیه جهادی و بدون دیوان‌سالاری اداری دنبال شده، سرعت و کیفیت چشم‌گیری را شاهد بوده‌ایم.
وی ادامه داد: پیچ و خم‌های اداری بر کار سایه می‌افکند و اسباب نارضایتی مردم را فراهم می‌سازد؛ لذا مراقب باشید، بسیج سازندگی دچار این آفت نشده و تشکیلات، شما را به سمت دیگری سوق ندهد. پیوسته با آسیب‌شناسی، بسیج را از انحراف حفظ کنید و کار را به دست گروه‌های جهادی بسپارید و در موارد لزوم آن‌ها را راهنمایی کنید.
امام جمعه قم با اشاره به مسئله جهاد تبیین، افزود: دشمن جنگ رسانه‌ای و ادراکی سختی را علیه ما آغاز کرده است. باید با تبیین فعالیت‌ها و عملکردهای خود، علاوه بر خنثی‌سازی تهدیدات دشمنان، موجبات تشویق علاقه‌مندان را نیز فراهم آورید و مردم را با خدمت‌رسانی‌های خود، به انقلاب دلگرم کنید تا در مواقع مورد نیاز در کنار انقلاب بایستند.
دبیر شورای عالی حوزه‌های علمیه با اشاره به آیه ۶۹ سوره مبارکه عنکبوت، ابراز کرد: خداوند می‌فرماید ]والذین جاهدوا فینا لنهدینهم سبلنا و إن الله لمع المحسنین[؛ جهاد اقسام مختلفی دارد و جهاد خدمت‌رسانی به‌طور قطع، یکی از اقسام آن است که در کنار جهاد با نفس، جهاد نظامی و جهاد فرهنگی قرار دارد. از فرصتی که در اختیار شما قرار داده شده است، نهایت استفاده را به‌واسطه انجام وظایف خود ببرید؛ زیرا مشخص نیست که این باب خیر تا چه زمانی به روی شما باز خواهد بود.
گفتنی است، در ابتدای این جلسه، سردار محمد زهرایی، گزارشی از وضعیت بسیج سازندگی و گروه‌های جهادی ارائه نمود و گفت: ۴۲ هزار گروه جهادی در کشور وجود دارد. استان قم ۶۷۰ گروه را به خود اختصاص داده که در این میان، ۱۳۰ گروه از طلاب حوزه علمیه هستند. این گروه‌ها در عرصه‌های مختلف از پزشکی گرفته تا ساخت مسکن و دیگر موارد مشغول خدمت‌رسانی به مردم می‌باشند.

برچسب ها :
ارسال دیدگاه