هفته‌نامه سیاسی، علمی و فرهنگی حوزه‌های علمیه

اخبار کوتاه جهان

اخبار کوتاه جهان - شماره 708

اخبار کوتاه جهان

   روسیه
□ قادریم نیم‌ساعته کشورهای ناتو را تخریب کنیم: رئیس سازمان هوافضای روسیه در پی اقدامات تحریکآمیز غرب و ناتو، هشدار داد: مسکو قادر است، در صورت به ‌راه افتادن جنگ اتمی، ظرف نیم‌ساعت کشورهای عضو ناتو را تخریب کند.
□ آزمایش‌ بیولوژیک در اوکراین با بودجه آمریکا: رئیس نیروهای حفاظت از مواد شیمیایی روسیه: سران حزب دموکرات از بودجه دولت آمریکا برای آزمایش‌های بیولوژیک در اوکراین استفاده می‌کنند. در ژانویه ۲۰۲۲، اتباع خارجی که آزمایش‌ها را انجام می‌دادند، فوراً تخلیه شدند و تجهیزات و موادی که استفاده می‌کردند، به مناطق غربی اوکراین منتقل شدند.

  آمریکا
□ تحریم‌ علیه روسیه مردم آمریکا را متضرر کرده است: طبق نظرسنجی‌ها بیشتر آمریکایی معتقدند که تحریم‌های غرب علیه روسیه، نتایج معکوسی داشته و بیشتر به زندگی آمریکایی‌ها خسارت وارد کرده است.
□ کمک ۴۰ میلیارد دلاری آمریکا به جنگ‌افروزی: مجلس نمایندگان ایالات متحده، بسته کمک‌های نظامی و مالی به ارزش ۳۹.۸ میلیارد دلار را برای حمایت از اوکراین در برابر روسیه تصویب کرد.  این بسته معادل بیش از ۵ درصد از کل بودجه امنیت ملی ایالات متحده در سال ۲۰۲۲ می‌باشد.
□ ایران عملیات‌های دریایی ما را تحت نظر دارد: مدیر آژانس اطلاعات دفاعی آمریکا: ایران به‌دلیل توانمندی‌های نظامی پیشرفته‌، اصلی‌ترین چالش علیه منافع آمریکا در خاورمیانه به‌شمار می‌رود. ایران به‌طور منظم از نیروی دریایی خود، برای نظارت بر عملیات‌های دریایی آمریکا و متحدانش در ساحل خود استفاده می‌کند.
□ گرانی مواد غذایی در دنیا ادامه خواهد یافت: کارشناس فائو: انتظار می‌رود قیمت غذا در دنیا تا چند فصل آینده همچنان در سطح بالایی باقی بماند. روسیه و اوکراین هر دو نقش مهمی در تأمین نیاز بازار محصولات کشاورزی دارند. در شرایطی که جنگ اوکراین و روسیه عرضه  محصولات به بازار جهانی را مختل کرده است، فشار به قیمت‌های جهانی افزایش یافته است.
□ مدیر آژانس اطلاعات دفاعی آمریکا: ایران می‌خواهد انتقام سردار سلیمانی را از مقام‌های آمریکایی بگیرد: ایران به‌دلیل توانمندی‌های نظامی پیشرفته‌، شبکه‌های گسترده نائبان و شرکایش و تمایلش برای توسل به‌زور علیه آمریکا، اصلی‌ترین چالش علیه منافع آمریکا در خاورمیانه به‌شمار می‌رود. ایران احتمالاً درحال برنامه‌ریزی برای انجام اقداماتی مخفیانه علیه برخی از مقام‌های آمریکایی برای انتقام ترور سلیمانی است.
□ ماهواره ایرانی تصاویری از مقر ناوگان پنجم آمریکا ارسال کرد: فاکسنیوز: در بازتاب عملیات ماهواره ایرانی، گزارش داد: نور۲ به‌عنوان بخشی از اولین تصاویر با وضوح بالای خود، از مقر ناوگان پنجم آمریکا در بحرین تصاویری را ارسال کرد.
□ ایران در دولت رئیسی در مقابله با کرونا موفق عمل کرد: اندیشکده آمریکایی رند در گزارشی تحلیلی عنوان کرده که ایران در دولت رئیسی، در مقابله با بیماری همه‌گیر کرونا بسیار موفق عمل کرده و تسریع روند تزریق روزانه واکسن کووید ۱۹ را کلید زد.
□ اسناد اف‌بی‌آی درباره نقش عربستان در حادثه ۱۱ سپتامبر: یادداشت محرمانه‌ای از سوی اف‌بی‌آی منتشر شده که ارتباط مستقیم دولت عربستان با حملات یازدهم سپتامبر را تأیید می‌کند. درحالی‌که سازمان اطلاعات آمریکا بارها تأیید کرده که دولت عربستان هیچ اطلاعی درباره این توطئه ندارد؛ اما حالا ارتباط برخی آژانس‌های امنیتی عربستان و اعضای خانواده سلطنتی با گروه تروریستی القاعده فاش شده است.

  سرزمین‌های اشغالی
□ بی‌ثباتی و تظاهرات در سرزمین‌های اشغالی: شهرک‌نشینان صهیونیست در اعتراض به ناتوانی دولت بنت در تأمین امنیت و کشف مجریان عملیات شهادت‌طلبانه العاد در شرق تل‌آویو، تظاهرات کردند  و با پلیس رژیم صهیونیستی در محل عملیات العاد در شرق تل‌آویو درگیر شدند.
□ اتحاد ایران و سوریه قدرتمندتر می‌شود: رسانه‌های صهیونیستی در واکنش به سفر «بشار اسد» رئیس‌جمهور سوریه به تهران، اعلام کردند: این سفر نشان می‌دهد که اتحاد میان ایران و سوریه باقی خواهد ماند و حتی قدرتمندتر هم خواهد شد.
□ اعتراف صهیونیست‌ها به شکست در مقابل مقاومت: «نتانیاهو» نخستوزیر سابق رژیم صهیونیستی: کابینه برای به دست گرفتن ابتکار عمل و مقابله با فلسطینیان دچار فلج‌زدگی شده است.
□ نگرانی ساکنان اراضی اشغالی از آینده اسرائیل: نتایج یک نظرسنجی نشان می‌دهد که ۶۹ درصد از ساکنان اراضی اشغالی، نسبت به آینده و سرنوشت رژیم‌صهیونیستی نگران هستند. همچنین ۷۵ درصد از عرب‌های ساکن اراضی اشغالی معتقدند که صهیونیست‌ها هیچ حقی در این سرزمین ندارند.
□ وحشت رژیم صهیونیستی از قدرت نظامی ایران: هولاتا، مشاور امنیت داخلی رژیم صهیونیستی: تمایلی برای استفاده از راه ‌حل نظامی در خصوص برنامه هسته‌ای ایران نداشته و دنبال درگیری با ایران هم نیستیم.
□ سابقه طولانی رژیم صهیونیستی در ترور خبرنگاران: در تیراندازی صهیونیست‌ها، «شیرین ابوعاقله» خبرنگار شبکه الجزیره حین پوشش اخبار یورش نظامیان رژیم صهیونیستی به جنین در کرانه باختری، از ناحیه سر مورد اصابت قرار گرفته و به شهادت رسیده است. بر اساس گزارش وزارت اطلاع‌رسانی فلسطین، رژیم صهیونیستی از آغاز انتفاضه دوم در سال ۲۰۰۰ تاکنون، حداقل ۴۵ خبرنگار را به شهادت رسانده است.
□ محکومیت بین المللی حمله پلیس رژیم صهیونیستی به تشییع جنازه خبرنگار الجزیره: دبیرکل سازمان ملل متحد حمله پلیس این رژیم به تشییع جنازه خبرنگار الجزیره در شهر قدس را محکوم کرد. حمله به تشییع جنازه «شیرین ابوعاقله» موجی از اعتراضات و‌ انتقادات و محکومیت‌های بین‌المللی را به دنبال داشت. به هنگام خروج جنازه او از بیمارستان فرانسوی در شهر قدس، پلیس به شرکت کنندگان در تشییع جنازه با باتوم حمله کرد وآنها را کتک زد.

برچسب ها :
ارسال دیدگاه