هفته‌نامه سیاسی، علمی و فرهنگی حوزه‌های علمیه

تشکیل مجلس علمای اسلام امری لازم است

آیت‌الله اعرافی در دیدارنایب‌رئیس مجلس علمای شیعیان لبنان

تشکیل مجلس علمای اسلام امری لازم است

مدیر حوزه‌های علمیه، با اشاره به مسئله فلسطین گفت: سخن ما در مسئله فلسطین حرف رهبرمان حضرت آیت‌الله خامنه‌ای است؛ جمهوری اسلامی ایران در هر حال پشتیبان امت اسلام می‌باشد و امیدواریم، به‌فضل الهی به‌زودی شاهد پیروزی مسلمانان فلسطین، برای احیای کلمة‌الله باشیم.

به گزارش خبرگزاری حوزه، آیت‌الله اعرافی مدیر حوزه‌های علمیه در دیدار نایب‌رئیس مجلس اعلای اسلامی شیعیان لبنان، گفت: حوزه‌های علمیه شیعی در کشور لبنان، قطعاً در تاریخ اسلام و جهان دارای وجوه متمایزی هستند.
وی با بیان اینکه لبنان و حوزه‌های علمیه آن در شرایط و زمانه مهم و حساسی هستند، خاطرنشان کرد: حوزه علمیه قم در ادوار اخیر، دارای تطورات و پیشرفت‌های مختلفی بوده است.
عضو شورای عالی حوزه‌های علمیه، با اشاره به خدمات حوزه علمیه قم به نظام جمهوری اسلامی ایران، افزود: این حوزه در عین توجه به میراث گذشته خود، به دنبال تولید علم و پاسخگویی به نیازهای روز جامعه اسلامی است.
آیت‌الله اعرافی بیان کرد: ما بر اساس تحقیقاتمان بیش از ۵۰ باب فقهی مرتبط با نیازهای روز استخراج کرده‌ایم و برای آن‌ها کرسی‌های درس خارج نیز، در حال راه‌اندازی هستند.
عضو فقهای شورای نگهبان گفت: رشته‌های مختلفی در عرصه‌های علوم عقلی و فقه مقارن تعریف نموده‌ایم تا جوانان جویای علم بتوانند، با تفکر فلسفی و عقلی، به استدلالات فقهی بپردازند؛ این عرصه‌ها بین ۵۰ تا ۱۰۰ رشته تحصیلی را شامل می‌شوند.
مدیر حوزه‌های علمیه گفت: تشکیل مجلس علمای اسلام امری لازم و شدنی است؛ این موضوع را من در مکاتبات مختلف و در مجلات مختلف مطرح کرده‌ام.
عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم با اشاره به مسئله فلسطین، تصریح کرد: حرف ما در مسئله فلسطین، حرف رهبرمان حضرت آیت‌الله خامنه‌ای است؛ جمهوری اسلامی ایران در هر حال پشتیبان امت اسلام می‌باشد و امیدواریم، به‌فضل الهی به‌زودی شاهد پیروزی مسلمانان فلسطین برای احیای کلمة‌الله باشیم.

  پیشرفت‌های علمی ایران مایه افتخار شیعیان جهان است
نایب‌رئیس مجلس اعلای اسلامی شیعیان لبنان هم در این دیدار، ضمن گرامی‌داشت یاد بنیان‌گذار نظام جمهوری اسلامی، گفت: حضرت امام خمینی(قد) با ایجاد وحدت در دنیای اسلامی به آن عزت بخشید؛ ایشان با عزم راسخ و قدم‌های محکم، انقلاب اسلامی را به پیروزی رساند و حکومت جمهوری اسلامی را در ایران تأسیس نمود.
حجت‌الاسلام والمسلمین شیخ علی الخطیب افزود: نگاه بلند امام خمینی(قد) که بعداً توسط حضرت آیت‌الله خامنه‌ای نیز دنبال شده است، نگاهی فراطایفه‌ای، فراتر از ایران و فراتر از شیعه می‌باشد که حتی در مورد قضایای جهانی، شامل نگاه تمدنی بود.
وی با بیان اینکه علمای اسلام و حوزه‌های علمیه، در همراهی با این فکر و این گفتمان نقش بسزایی دارند، حوزه‌های علمیه را حائز پیشرفت‌های خوبی در سال‌های اخیر دانست و گفت: حوزه‌های علمیه تا حدود زیادی توانسته‌اند، نیازهای امروز را در عرصه‌های مختلف پاسخ دهند؛ هرچند که در عرصه تمدنی همچنان نیاز است، کارهای بیشتری صورت گیرد.
نایب‌رئیس مجلس اعلای اسلامی شیعیان لبنان تصریح کرد: ما آمادگی پیگیری همکاری‌های مختلف حتی انعقاد تفاهم‌نامه‌هایی را در جهت تحکیم روابط ایران و لبنان داریم.
حجت‌الاسلام والمسلمین شیخ علی‌الخطیب بیان کرد: لبنان به‌دلیل جایگاه خاصی که در میان کشورهای عرب دارد، می‌تواند پل ارتباطی خوبی میان جهان اسلام با سایر اقشار، ادیان و جهان عرب باشد.
نایب‌رئیس مجلس اعلای اسلامی شیعیان لبنان اظهار کرد: ظرفیت‌های جدید و پیشرفت‌های علمی و فناورانه خوبی در ایران به وجود آمده که مایه افتخار دنیای اسلام به‌ویژه شیعیان جهان است.

برچسب ها :
ارسال دیدگاه