هفته‌نامه سیاسی، علمی و فرهنگی حوزه‌های علمیه

عالمان در تراز مکتب امام صادق(ع) را بشناسیم

آیت‌الله سیداحمد خاتمی

عالمان در تراز مکتب امام صادق(ع) را بشناسیم

عضو شورای‌عالی حوزه‌های علمیه در مراسم سالروز شهادت حضرت امام جعفرصادق(ع) که با حضور علما، اساتید و طلاب حوزه علمیه خراسان برگزار شد، به بیان ویژگی‌های عالم در تراز مکتب جعفری(ع)پرداخت.

به گزارش خبرگزاری حوزه از مشهد مقدس، آیت‌الله سید‌احمد خاتمی در این مراسم که در مدرسه علمیه آیت‌الله‌العظمی‌ خویی(ره) مشهد برگزار شد، ضمن اشاره به جایگاه مشهد مقدس و علمای این خطه در اسلامیت کشور و انقلاب اسلامی، در ادامه ویژگی‌های عالم در تراز مکتب امام جعفر صادق(ع) را تشریح و خاطرنشان کرد: یکی از این موارد، خداباوری به‌معنی دقیق کلمه است؛ یعنی عالم دین با همه وجود خدا را باور دارد.
امام جمعه موقت تهران با بیان اینکه هرچه داریم، از مکتب اهل‌بیت(ع) است، ابراز کرد: عالم در تراز می‌داند که نور در این مکتب است؛ از این‌رو یادداشتن و فهم روایت‌های آن حضرات را ملاک یک عالم می‌دانند.
عضو شورای‌عالی حوزه‌های علمیه کشور، احساس مسئولیت و انجام وظیفه را از دیگر خصوصیات عالمان دین برشمرد و گفت: لباس روحانیت، نماد امر به معروف و نهی از منکر و افتخار آنان، حضور در صحنه است.
آیت‌الله خاتمی، بی‌تفاوتی به انقلابی که پرچم دین را برافراشته، نادرست خواند و ابراز کرد: بنابراین، عالم دین، منزوی نیست؛ بلکه حاضر در صحنه و زمان‌شناس است؛ زیرا اگر زمانه‌اش را نشناسد، فریب می‌خورد.
وی تغییر تاریخ افتخارآمیز هجری شمسی به تاریخ ننگین شاهنشاهی را اولین اقدام برای غیررسمی کردن اسلام در کشور در دوران پهلوی عنوان کرد و گفت: با ورود یک عالم دینی و نهضت امام خمینی(قد)، کاخ آنها از بین رفت.
عضو خبرگان رهبری افزود: اسلام ناب محمدی توسط جمهوری اسلامی با تمام قوا به میدان آمده است و دشمنان ملت برای همین توطئه می‌کنند تا دین را در این عرصه ناموفق جلوه دهند؛ درحالی‌که هرجا دین بوده، موفق بوده‌ایم.
امام جمعه موقت تهران تأکید کرد: مرزبانی از دین، ویژگی دیگر عالمان شیعی است که عمرشان را برای آن هزینه و خرج می‌کنند و البته که رنج‌های زیادی را متحمل می‌شوند.
آیت‌الله خاتمی، با اشاره به اینکه عالمان در عرصه دین و سیاست ایستاده‌اند، مسئول، عامل و با مردم و مردمی بودن را از دیگر خصوصیت‌ها برشمرد.
وی به موضوع گرانی‌ها اشاره و خاطرنشان کرد: جراحی اقتصادی پیش‌رو باید در دولت گذشته صورت می‌گرفت؛ اما نشد و امیدواریم رئیس‌جمهور که از دیار خراسان است، با موفقیت کار را به پایان ببرد و البته علما هم متذکر شدند که در این مدت طوری عمل شود که مردم و به‌ویژه قشر مستضعف، صدمه نبینند.
امام جمعه موقت تهران اظهار کرد: ساده‌زیستی و نظارت بر امور و امر به معروف و نهی از منکر، دیگر ویژگی عالم در تراز دیدگاه امام صادق(ع) است.

برچسب ها :
ارسال دیدگاه