هفته‌نامه سیاسی، علمی و فرهنگی حوزه‌های علمیه

ضرورت معرفی نهج‌البلاغه و صحیفه سجادیه در مسابقات بین‌المللی قرآن کریم

آیت‌الله حسینی بوشهری در دیدار با رئیس مرکز امور قرآنی اوقاف تأکید کرد

ضرورت معرفی نهج‌البلاغه و صحیفه سجادیه در مسابقات بین‌المللی قرآن کریم

رئیس شورای‌عالی جامعه مدرسین حوزه علمیه قم، ضمن تأکید بر توجه بیشتر به نهج‌البلاغه و صحیفه سجادیه، به‌عنوان دو گنجینه گران‌بها از سخنان امیرالمؤمنین(ع) و امام سجاد(ع)، برگزاری مسابقات بین‌المللی را ابزار مناسبی برای صدور پیام قرآن، اهل‌بیت(ع) و انقلاب اسلامی به جهانیان دانست.

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی جامعه مدرسین حوزه علمیه قم، رئیس مرکز امور قرآنی سازمان اوقاف و امور خیریه با آیت‌الله حسینی بوشهری دیدار و گفت‌و‌گو کرد.
 رئیس شورای‌عالی جامعه مدرسین حوزه علمیه قم در این دیدار، قرآن، نهج‌البلاغه و صحیفه سجادیه را به‌عنوان بزرگترین ظرفیت‌های جهان اسلام معرفی کرد و ضمن اشاره به حدیث شریف ثقلین، گفت: پیامبر خدا(ص) در حدیث شریف ثقلین، ما را به تمسک به کتاب خدا و عترت خویش امر کرده است. نهج‌البلاغه و صحیفه سجادیه، از مصادیق بارز آثار عترت(ع) محسوب می‌شوند و باید سرمایه‌گذاری بیشتری روی آن‌ها صورت پذیرد.
رئیس شورای‌عالی جامعه مدرسین حوزه علمیه قم با اشاره به تأثیرات مثبت مسابقات بین‌المللی قرآن در معرفی وجهه قرآنی جمهوری اسلامی و مذهب تشیع، افزود: در گذشته شیعه را به تحریف قرآن متهم می‌کردند؛ اما برگزاری همین مسابقات بین‌المللی و شرکت قاریان ایرانی در مسابقات سایر کشورها سبب شد تا علاوه بر رفع این شبهه، استعدادها و ظرفیت‌های داخلی شکوفا شود و علاوه بر قرائت، تفسیر و ترجمه نیز رونق یابد.
امام جمعه قم با اشاره به نقش هدایت‌گری قرآن در جامعه، گفت: خداوند در قرآن می‌فرماید: «یا أیها الناس قد جاءتکم موعظه من ربکم و شفاء لما فی‌الصدور و هدى و رحمة للمؤمنین»؛ یعنی کسانی مشمول رحمت الهی می‌شوند که هدایت شده باشند و کسانی مشمول هدایت الهی می‌شوند که دل‌های آنان نورانی باشد و نورانی شدن دل، از رهگذر تأثیر آیات قرآن امکان‌پذیر است. آیات قرآن این توانایی را دارند که انسان را متحول سازند.
وی ابراز کرد: جمهوری اسلامی ایران در رابطه با قرآن پیشرفت‌های زیادی داشته است و حتی کودکان و نوجوانان نیز با قرآن آشنا هستند؛ اما باید به نهج‌البلاغه و صحیفه سجادیه نیز، به‌عنوان دو گنجینه گران‌بها، توجه بیشتری شود؛ البته رشته‌های تخصصی مرتبط با این دو کتاب ارزشمند در حوزه علمیه به وجود آمده است؛ اما باید پیام نهج‌البلاغه و صحیفه سجادیه در عرصه بین‌المللی نیز مخابره شود.
قابل ذکر است، در ابتدای جلسه، حمید مجیدی‌مهر، رئیس مرکز امور قرآنی سازمان اوقاف و امور خیریه، گزارشی از وضعیت مسابقات قرآنی داخلی و بین‌المللی این سازمان ارائه کرد و گفت: در دوران شیوع کرونا، جمهوری اسلامی تنها کشوری بود که مسابقات بین‌المللی قرآن را به‌شیوه‌ای نوین برگزار کرد و امسال نیز، چهل‌و‌پنجمین دوره مسابقات قرآنی داخلی و سی‌و‌پنجمین دوره از مسابقات بین‌المللی قرآن برگزار خواهد شد.

برچسب ها :
ارسال دیدگاه